XR.net
Thomas More is een voorloper in Vlaanderen in het gebruik van XR-technologie binnen opleidingen. XR staat voor extended ...
Virtual reality, augmented reality, mixed reality, 360°-video’s en generatieve AI zorgen voor belevingen die tot de verbeelding spreken. Wij onderzoeken het potentieel van al die technologieën: hoe kunnen ze makers helpen en nieuwe gebruikerservaringen creëren?
Binnen de onderzoekslijn 'Creatieve productie' bestuderen we hoe vernieuwende technologieën, met name ontwikkelingen op het vlak van Extended Reality en Generatieve Artificiële Intelligentie, kunnen ingezet worden om contentcreatie en -verspreiding te vereenvoudigen en verbeteren. We capteren innovatienoden doorheen de workflow en identificeren en valideren mogelijke oplossingen samen met het werkveld. Hierbij combineren we gebruikers-, business- en technologisch onderzoek.
Het voorbije decennium hebben we een diepgaande expertise opgebouwd rond de toepassing van Extended Reality (XR) in mediaproductie en hoe deze technologie een enabler kan zijn in andere domeinen zoals onderwijs en training, cultuur en toerisme, communicatie en marketing. We kijken naar verschillende vormen van XR (virtual, augmented en mixed reality) en relevante technologieën (zoals 3D scanning en game engines).
Zeker met de opkomst van de huidige generatieve artificiële intelligentie (AI) modellen, blijft de rol van AI in creatietools niet langer beperkt tot het overnemen van repetitieve taken in het creatieve werk, maar verschuift naar het optreden als creatieve assistent en sparring partner. Sinds 2019 richten we ons ook op het gebruik van artificiële intelligentie in contentproductie, distributie- en hergebruik. We gaan na hoe een samenwerking tussen contentmakers en AI optimaal verloopt.
Het vertellen van verhalen is van alle tijden, maar door de digitale revolutie zijn er steeds meer mogelijkheden ontstaan om verhalen te brengen. Ook maatschappelijke tendensen zoals een afnemend vertrouwen in de media nodigen ons uit tot nieuwe manieren van verhalen vertellen om je publiek te engageren. Wij bestuderen deze mogelijkheden en het potentieel van digitale technologie om verhalen te creëren en kracht bij te zetten.
Doorheen de jaren deden we uitgebreide ervaring op in media en entertainment en in het onderwijs. Momenteel verdiepen we ons ook volop in andere domeinen zoals toerisme en cultuur en marketing en sales. Of je nu op zoek bent als individuele maker op zoek bent naar nieuwe creatieve kansen, als onderneming mogelijkheden zoekt om je contentproductieproces te optimaliseren, of als onderzoeker je kennis wil verruimen rond creatieve productie wil verruimen. Onze onderzoekslijn zal je inspireren en informeren over de mogelijkheden die XR en generatieve AI te bieden hebben.
Stefano Beccaletto is XR Developer & Researcher. He has an MSc degree in Computer Science, specialized in Computer Graphics. Most of his experience lays in Computational Geometry and the design and development of end-user applications.
Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.
Carl onderzoekt hoe XR effectief kan worden ingezet voor leren en trainen. Centraal staan evidence-informed ontwerp, co-creatie en digitale transformation.
Valentijn Horemans ging in 2011, na zijn opleiding Journalistiek, aan de slag als onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Communicatie en media vormen zijn onderzoeksterrein.
Tom is onderzoeker en docent. Hij zet zijn expertise over de mediasector in om samen met collega’s succesvolle onderzoeksprojecten op te zetten.