Ga naar de hoofdinhoud
Project

Augmented Customer Involvement (ACI)

De impact van AR op klantwerving en –binding

Met dit onderzoeks- en innovatieproject ondersteunen we ondernemingen bij het werven en binden van klanten (B2B en B2C) door hen via Augmented Reality unieke ervaringen te bezorgen.

Datum

Van tot

Supported by

Hoe kunnen we klanten werven, de klantbeleving versterken en klanten duurzaam aan ons binden?

In een samenleving die razendsnel evolueert, zijn Vlaamse ondernemingen uit diverse sectoren op zoek naar nieuwe manieren om klanten te werven en te houden. 

Digitalisering, e-commerce en maatschappelijke veranderingen hebben een grote invloed op het klantengedrag en de internationale concurrentie is stevig. Ondernemingen moeten zich dus meer en meer onderscheiden van de concurrentie, in de verschillende fasen van de verkoop van hun producten.

Augmented Reality (AR)

Augmented Reality (AR) biedt mogelijkheden: door een digitale laag toe te voegen aan de fysieke omgeving, kunnen we de drempel en de kost voor ontwikkeling en gebruik verlagen (vb. Web AR). Voor steeds meer en kleinere ondernemingen komt AR dus binnen handbereik om hun klantenwerving en -binding te versterken. Ook omdat er alsmaar meer AR-compatible devices zijn (zoals smartphones en tablets).

 

Doel

We willen recent beschikbare AR-technologieën introduceren bij Vlaamse kmo’s als driver om hun klantenwerving en -binding te verbeteren:

  • zowel voor, tijdens als na de verkoop van een product of dienst
  • zowel in B2B- als in B2C-context.

Met als finale doel: de omzet verhogen en de kosten verlagen.

De vragen van de diverse spelers uit de waardeketen willen we beantwoorden via een interactie tussen:

  • AR-techspelers
  • professionals in marketing en communicatie
  • webontwikkelaars
  • onderzoekers
  • studenten

Resultaten

De grootste lessen die we leerden uit ons onderzoek:

  • Content is een belangrijk aandachtspunt om het succes van een AR-ervaring te garanderen. Het is cruciaal om over de juiste content (zowel 2D als 3D) te beschikken en die up-to-date te houden.
  • AR an sich is geen overtuigende factor voor (nieuwe) klanten. De aantrekkelijkheid van de content en/of functionele bijdrage bepaalt of het een impact kan hebben op de sales- en marketingactiviteiten. 
  • In een winkelcontext kan een AR-app de efficiëntie en autonomie van de bezoeker te verhogen. Met duidelijke info kan de efficiëntie en zelfstandigheid nog verhoogd worden.
  • De context of de omgeving waarin je de applicatie gebruikt, wordt vaak onvoldoende betrokken in de AR-ervaring. Het is net die integratie met de omgeving, het samenspel van het fysieke en digitale waar de technologie een meerwaarde kan zijn.

Onderzoekers

Onderzoeker

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Steven De Hertogh

Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.

Onderzoeksmanager

Dieter Struyf

Onderzoeksmanager Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie.

Onderzoeker

Dries  Van Craen

Dries is onderzoeker en developer. Binnen de onderzoeksprojecten gaat zijn interesse vooral uit naar de ‘technologische kant’. Momenteel is hij betrokken bij de projecten Presence, Neuromarkering en Experience Hub.

Gerelateerde onderzoekslijnen