Size Zero Waste
De mode-industrie is één van de meest vervuilende ter wereld en modebedrijven staan meer dan ooit onder druk om duurzaam te ...
Welke mogelijkheden biedt duurzaam ondernemen? In ons onderzoek focussen we op de transitie naar circulair ondernemen en hoe we consumenten kunnen engageren en bereiken.
We consumeren en produceren te veel. Die groei heeft nu stilaan haar grenzen bereikt. De circulaire economie en haar businessmodellen, vormen een groot potentieel om economische groei op een andere manier te laten plaatsvinden. Ze zetten in op het verlengen van levensduur, het intensiveren van gebruik, het opnieuw inzetten of herwerken van grondstoffen en zouden zo de impact van CO2 danig kunnen verlagen, de afvalberg verkleinen en onze afhankelijkheid van grondstoffen verminderen. De doorstart ervan blijkt echter geen evidentie. Er zijn vier hefbomen waar in de toekomst nog op gewerkt moet worden om de transitie te versnellen; de consument en zijn/haar participatie, ecodesign, het vormen van ecosystemen en opschaling. Dit zijn dan ook de hefbomen waarop we binnen de onderzoekslijn op werken.
We bouwen volop expertise op binnen de mode-, kledij- en textielsector. Onze ambitie is om die expertise daarna uit te breiden naar andere sectoren, zoals de meubel- en de voedingsindustrie.
Binnen de onderzoekslijn van circulair ondernemen, komt datagedreven ondernemen sterk terug. We zetten ook mee onze schouders onder onderzoek naar het herwaarderen van reststromen en het optimaliseren van logistieke processen.
We doen praktijkgericht onderzoek, voornamelijk voor en met KMO's, met de bedoeling om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. We focussen daarbij sterk op consumentenonderzoek: hoe we de gebruikerservaring kunnen verbeteren en hen sterker engageren/bereiken door middel van gepaste communicatie. Verder zetten we in de ontwikkeling van blauwdrukken voor circulaire services, analyseren we de haalbaarheid van business cases en testen we gebruiksgemak en product/service-marketfit van duurzame producten of diensten.
Bij Thomas More ben ik trekker van 2 onderzoeksprojecten:
1) Size Zero Waste
2) In Fashion
Jolien is sinds 2023 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Zij is gepassioneerd door circulaire economie, is projectleider van INFINITEX en zal ook praktisch onderzoek doen rond circulaire businessmodellen.
Ilke is onderzoeker Duurzaam Ondernemen. Op dit moment focust ze op projecten rond circulariteit in de mode- en meubelindustrie.
Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financiële haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.
Marijke is sinds 2020 coördinator is voor de onderzoekslijnen ‘datagedreven ondernemen’ en ‘duurzame groei’. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.
Michelle Lenaerts werkt sinds 2000 voor Thomas More Mechelen waar zij zich als onderzoeker specialiseerde in kwantitatieve data-analyse, survey design en datavisualisatie.
Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.
Jolien is sinds 2023 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Zij is gepassioneerd door circulaire economie, is projectleider van INFINITEX en zal ook praktisch onderzoek doen rond circulaire businessmodellen.
Bij Thomas More ben ik trekker van 2 onderzoeksprojecten:
1) Size Zero Waste
2) In Fashion