Ga naar de hoofdinhoud

De student van de derde opleidingsfase kan verschillende soorten trajecten doorlopen. Hieronder vindt u alle informatie m.b.t. deze stages via een video en begeleidende brief (richtlijnen).

Praktijk 3: 'gewoon traject'

Een student die de hele stage 'gewoon' doorloopt, loopt stage in min. 2 scholen:

In semester 5 (Kerntaak 5) loopt de student van de derde opleidingsfase eveneens stage in het ‘regulier’ kleuteronderwijs, maar nu meer specifiek in een ‘diversiteitscontext', d.i. in een context/school met een grotere populatie aan kinderen met andere godsdienstige/culturele achtergrond, vluchtelingenkinderen, kansarme kinderen …

In semester 6 (Kerntaak 6) gaat de student gedurende 5 weken aan de slag in een school/in een klas.  De laatste 2 weken ervan oefent hij in het zelfstandig klashouden. De kleuterleeftijd waarmee de student best nog ervaring opdoet en eventueel het onderwerp van het afstudeerproject zijn richtinggevend bij het toekennen van deze stageklas.

Praktijk 3: Specifieke trajecten

Studenten die kiezen voor een internationaal traject

De student loopt in het eerste semester stage in één school voor het hele traject: De kerntaken van semester 5 realiseert hij in een ‘context met veel diversiteit waar hij een stage van 2 weken loopt. De kerntaken van semester 6 realiseert hij in dezelfde school als die van kerntaak 5. Hij realiseert zijn speerpunten van kerntaak 6 in twee weken eindstage. De laatste week oefent de student in het zelfstandig klashouden.

Studenten die hun stage in een traject van 1 semester afleggen

De student volgt het volledige stagetraject van de derde opleidingsfase, maar de kerntaken van semester 5 (focus op diversiteit) en semester 6 (ik werk in een school) worden gecomprimeerd in het eerste semester.

Richtlijnen Kerntaak 5 - Gewoon traject

De student gaat voor het eerst op stage in een context met veel diversiteit. In de richtlijnen proberen we de student concrete informatie te geven over deze specifieke stage. 

De stagedata voor deze stageperiode vindt u in de stagekalender.

Richtlijnen Kerntaak 5 en 6 - Internationaal traject

De student gaat voor het eerst op stage in een context met veel diversiteit. In de richtlijnen proberen we de student concrete informatie te geven over deze specifieke stage. 

De stagedata voor deze stageperiode vindt u in de stagekalender.

Richtlijnen Kerntaak 5 en 6 - 1 semester

Studenten kunnen het traject ook in 1 semester realiseren. In deze richtlijnen worden de verwachtingen voor kerntaak 5&6 in één semester beschreven. De student gaat voor het eerst op stage in een context met veel diversiteit, daarna volgt een lange eindstage van 5 weken in een school kortbij de thuiscontext. 

De stagedata voor deze stageperiode vindt u in de stagekalender.

Richtlijnen Kerntaak 6 - Gewoon traject

De student groeit nu verder in het groeien naar leraar in een school: 'ik werk in een school'. In de richtlijnen proberen we de student concrete informatie te geven over deze laatste stage. 

Ook deze stagedata vindt u in de stagekalender.

Belangrijke documenten

In de kerntaken kunt u lezen wat u van de student mag verwachten. Deze kerntaken zijn wellicht een hulpmiddel bij het invullen van het evaluatiesjabloon dat u terugvindt in het stageportaal. Per semester verwijzen we u ook door naar de richtlijnen, daar vindt u concretere informatie terug over stagedata, begeleidingsmomenten in de hogeschool, de stagemap van de student ... 

Indien u vragen heeft over uw taak als mentor, of als er onregelmatigheden zijn (afwezigheden ...) verwijzen we u graag naar het stagevademecum.

De studenten oefenen doorheen de opleiding met nieuwe activiteiten die ze uitproberen. Via het document 'Praktijk: criteria bij activiteiten' lijsten we op welke activiteiten in de opleiding aan bod kwamen en bijgevolg door de student uitgevoerd kunnen worden in de stageklas. Per activiteit somden we een aantal criteria op waaraan de activiteit zeker moet voldoen om als kwaliteitsvol beschouwd te kunnen worden. We geven hiermee zo helder en transparant mogelijk de verwachtingen weer. Het document is zowel bedoeld voor de ankerdocent, mentor als de student en kan als leidraad dienen bij een goede en correcte beoordeling van de stages. 

Kerntaken BAKO
.pdf
Downloaden
Stagevademecum BAKO(V)
.pdf
Downloaden
Praktijk: criteria bij activiteiten
.pdf
Downloaden
Stagekalender
.pdf
Downloaden
zigzag

Vragen? Contacteer ons gerust!