Skip to main content
Expertise

Digitale Beleving

Hoe we nieuws consumeren, onze vrije tijd besteden, leren en werken, hoe we omgaan met onze gezondheid, … In al deze aspecten van ons leven, spelen nieuwe media een belangrijke rol. Heel wat interacties verlopen ‘virtueel’ met behulp van technologie.

Innovatief verhalen vertellen

Binnen de onderzoekslijn 'Digitale beleving’ verkennen we nieuwe manieren om mensen te betrekken en om die betrokkenheid te evalueren. We onderzoeken hoe je de optimale gebruikerservaring creëert, staan stil bij de impact ervan, en gaan na hoe technologie gebruikers niet alleen kan entertainen maar ook emanciperend kan werken. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het gebruik van nieuwe technologie zoals Extended Reality (XR) en Generatieve Artificiële Intelligentie (AI).

We richten ons op contentmakers en mediaprofessionals die gebruik willen maken van nieuwe technologie om nieuwe digitale belevingsconcepten te creëren. Ook voor organisaties die geïnteresseerd zijn in het gebruik van deze technologie voor onderwijsdoeleinden, ondernemingen die het willen inzetten in hun marketing- en verkoopstrategieën, en voor sectoren zoals toerisme en cultuur die hun publiekservaring willen verbeteren, biedt onze onderzoekslijn waardevolle inzichten. Ons onderzoek is relevant voor overheden en de non-profitsector die deze technologie willen inzetten om participatie te stimuleren.

Gebruikerservaring

Een optimale beleving is het streefdoel bij de ontwikkeling van nieuwe mediatoepassingen. Maar wat houdt zo’n optimale beleving in? We brengen de facetten van een ‘gemedieerde’ ervaring in kaart, en zoeken naar de ideale methodenmix om ervaringen te capteren, waarbij kwalitatieve bevraging gecombineerd wordt met meetmethoden die gebaseerd zijn op gedrag en psychofysiologie zoals eye tracking en het meten van huidgeleiding.

Impact & empowerment

Een naadloze digitale beleving aanbieden is meestal pas het vertrekpunt. Mediamakers willen hun publiek emotioneel raken, ontwikkelaars van educatieve toepassingen willen dat gebruikers ook effectief iets leren, marketeers mikken er op dat gebruikers na het bekijken van een advertentie ook effectief tot aankoop overgaan, en overheden hopen met een digitaal loket hun dienstenaanbod toegankelijker te maken. In ons onderzoek bestuderen we wat van digitale ervaringen ook effectieve ervaringen maakt.

Nieuwe media brengen allerlei beloftes mee voor hun gebruikers. Virtual reality nieuwe leerervaringen bieden en mensen samenbrengen vanop afstand. Generatieve AI belooft creativiteit te democratiseren en het doorzoeken van informatie eenvoudiger te maken. Maar als we technologie willen inzetten om participatie te bevorderen, dan vereist dat ook dat deze technologie inclusief ontworpen wordt. In ons onderzoek zetten we al in op participatie in ontwerp- en implementatieprocessen, maar in de toekomst willen ‘digital empowerment’ nog meer op onze onderzoeksagenda zetten.

Vrouw met VR bril

Projects

Experts

Onderzoeker

Lizzy Bleumers

Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.

Onderzoeker

Sven Hendrickx

Onderzoeker

Eveline Smolders