Ga naar de hoofdinhoud
Project

Neuromarketing

Neuromarketing is het meten van fysiologische en neurale signalen om inzicht te krijgen in de emoties, voorkeuren en beslissingen van klanten. Sinds enkele jaren is neuromarketing meer en meer toegankelijk. Via ons project willen we Vlaamse ondernemingen laten kennismaken met de technologie en vaardigheden, hen laten ontdekken wat de mogelijkheden zijn en hen ermee aan de slag laten gaan.

Hoe kan neuromarketing de impact van marketing en reclame versterken?

De meest gebruikte methoden binnen neuromarketing zijn:

  • Hersenscanning, waarbij neurale activiteit wordt gemeten
  • Psychofysiologische tracking, waarbij oogbewegingen, huidgeleiding, micro-expressies en andere variabelen voor psychologische activiteit worden gemeten.
Emotie meten

In dit project focussen we op het meten van emotie, omdat het is bewezen dat emotie - wat een campagne of advertentie doet voelen - een van de belangrijkste determinanten is van het succes van marketingcommunicatie en reclame. Bovendien toont onderzoek aan dat detectie van emotie via gespecialiseerde technologie beter het succes kan voorspellen van marketing- en reclamecampagnes dan traditionele instrumenten zoals vragenlijsten en focusgroepen.

Toegankelijk voor Vlaamse ondernemingen

Neuromarketing vereist gespecialiseerde apparatuur en vaardigheden die tot voor kort buiten het bereik van de meeste bedrijven lagen, maar sinds enkele jaren meer en meer toegankelijk zijn geworden. Dit project wil Vlaamse ondernemingen kennis laten maken met deze technologie en vaardigheden, hen ermee aan de slag laten gaan en laten ontdekken wat de mogelijkheden zijn.
 

Doel

Via dit onderzoek willen we kennis en inzichten verwerven over recent beschikbare technologieën voor emotiedetectie en die delen met Vlaamse bedrijven en ondernemingen. Deze technologieën kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van betere marketing- en reclamecampagnes, want ze kunnen actief ingezet worden om:

  • klanten te werven en te behouden;
  • de merkbeleving en -bekendheid te verbeteren.

Daarnaast zullen we ook handleidingen en best practices opmaken en delen over het gebruik en de implementatie van verschillende emotiedetecterende technologieën en werken we vier concrete proof-of-concepts uit samen met leden van onze begeleidingsgroep.

dots-alt

Onderzoekers

Onderzoeksmanager

Dieter Struyf

Onderzoeksmanager Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie.

Onderzoeker

Nele De Witte

Nele De Witte (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Ze heeft expertise in onder andere wearables en XR. Daarnaast is ze de wetenschappelijk coördinator van LiCalab.

Onderzoeker

Audrey Verrall

Audrey is onderzoeker Digital Media Experiences. Momenteel legt ze zich toe op het in kaart brengen van de noden van de media- en audiovisuele sector m.b.t. innovatie en verdiept ze zich in de inzetbaarheid van verschillende neuromarketingtechnieken.

Onderzoeker

Dries  Van Craen

Dries is onderzoeker en developer. Binnen de onderzoeksprojecten gaat zijn interesse vooral uit naar de ‘technologische kant’. Momenteel is hij betrokken bij de projecten Presence, Neuromarkering en Experience Hub.

Onderzoeker

Eveline Smolders

Valorisatiemedewerker - onderzoeker

Fien Buelens

Fien Buelens (MSc) is onderzoeker en valorisatiemedewerker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Vanuit haar expertise faciliteert ze de verbinding tussen onderzoek en praktijk.