Kunstenaressen in Parijs tussen 1850 en 1900

Universiteit Derde Leeftijd

In het midden van de 19e eeuw groeit Parijs uit tot La Ville Lumière. Het wordt een op en top moderne stad met stations, grote boulevards en appartementsgebouwen met gas en elektriciteit. Schilders zoals Manet, Monet, Degas en Renoir geven de nieuwe werkelijkheid weer. Frankrijk is dan een bijzonder patriarchale maatschappij, waar vrouwen geen onderwijs, laat staan kunstonderwijs mogen volgen. Ze mogen zelfs overdag niet buitenkomen zonder chaperon. En toch zijn er moedige vrouwen, die in Parijs beroepsschilder worden dankzij privéonderwijs. Berthe Morisot en Mary Cassatt vervoegen de gehate impressionisten en geven de toenmalige vrouwelijke leefwereld prachtig weer. Vele buitenlandse kunstenaressen zoals de Finse Hélène Schjerfbeck, de Russische Marie Baschkirtseff en de Amerikaanse Cecilia Beaux komen ook naar de lichtstad. Allen zijn gedetermineerd om beroepsschilder te worden. Ook Camille Claudel is een groot talent, maar wordt gefnuikt omdat ze als vrouw, geen naakten mag sculpturen. Dit wordt immers beschouwd als ronduit schandalig. Al deze artiestes krijgen pas zeer laat erkenning: vanaf de jaren 1980 zullen feministische kunsthistorici hun leven en oeuvre onderzoeken, beschrijven en publiceren. De museale erkenning volgt nog veel later: Claudel krijgt haar eigen museum in Nogent pas in 2017 en Morisot wordt pas in 2019 geëerd met een retrospectieve in het Muse d’Orsay.

Praktische informatie

Spreker: Mevr. Christiane Struyven
(Auteur)

Wanneer?

26 april 2022 van 14.15 u. tot 16.45 u.

Waar?

Thomas More, Campus Geel
Kleinhoefstraat 4, 2440 Geel

Kostprijs?

10 lezingen: 80 euro
5 lezingen: 45 euro
1 lezing: 10 euro

Toegangskaarten kunnen telkens ter plaatse aangekocht worden.
Tickets zijn inclusief koffie/thee of frisdrank tijdens de pauze.

26
april
Dinsdag
14:15
16:45
Fysiek