Het ‘Belt and Road Initiative’, of de Nieuwe Zijderoute van China.

Universiteit Derde Leeftijd

De Zijderoute spreekt tot de verbeelding. Het fenomenale handelstraject ontstond meer dan tweeduizend jaar geleden. Eeuwenlang trokken karavanen vanuit het Middenrijk – zoals China zichzelf noemt – in de richting van Europa, via Centraal-Azië en het Midden-Oosten. Zijde was lang niet het enige verhandelde product. China speelde toen een belangrijke economische rol in de wereld. Het land werd gerespecteerd, er werd naar opgekeken, er werd van geleerd.

Najaar 2013: de Chinese president Xi Jinping lanceert het idee van een nieuwe Zijderoute. Het Belt and Road Initiative, zo noemt hij het. Xi wil het historische handelstraject (en de daaraan verbonden positie in de wereld) nieuw leven inblazen, door de transportinfrastructuur in de landen langs de route te gaan vernieuwen. Wegen, spoorwegen, bruggen, pijpleidingen, energiecentrales, havens, luchthavens. In Aziatische landen, in Kazachstan, Iran, Turkije, of dichter bij huis, in Centraal- en Oost-Europa, maar ook in Afrika, waar de Chinezen al een lange aanwezigheid en ervaring hebben.

Het project is niet onomstreden. Critici waarschuwen ervoor dat China al die infrastructuurwerken niet gratis bouwt. Er moet geld worden geleend door de betrokken landen, liefst bij Chinese banken. Maar vaak ligt het prijskaartje te hoog voor kleine landen met bescheiden reserves. Sri Lanka moest al een haven afstaan omdat het zijn schulden niet kon afbetalen. Montenegro kijkt op tegen torenhoge afbetalingen. En Chinese bedrijven nemen soms een loopje met milieunormen, of ze respecteren niet altijd de bij als normaal beschouwde arbeidsomstandigheden.

Maar China zet zijn indrukwekkende zijderouteplannen voort. Het kan ook bogen op een steeds gesofisticeerdere eigen technologie. Het Westen staat erbij en kijkt ernaar. Schoorvoetend probeert de Europese Unie een antwoord te bieden op de economische opmars uit het Oosten. Maar de concurrentiestrijd lijkt te worden uitgevochten met ongelijke wapens. Voorlopig is China aan de winnende hand. Het valt af te wachten wat de toekomst biedt.

Praktische informatie

Spreker: Dhr. Stefan Blommaert (VRT)

Wanneer?

Van 4 oktober 2022 t.e.m. 2 mei 2023
Wekelijks op dinsdag van 14.15 u. tot 16.45 u.

Waar?

Thomas More, Campus Geel | Kleinhoefstraat 4, 2440 Geel

Kostprijs?

10 lezingen: 80 euro
5 lezingen: 45 euro
1 lezing: 10 euro

Toegangskaarten kunnen telkens ter plaatse aangekocht worden.
Tickets zijn inclusief koffie/thee of frisdrank tijdens de pauze.

18
april
Dinsdag
14:15
16:45
Fysiek
Prijs
€ 10,00