Voor docenten & externen

Word een professional. Leer talent scouten. Verspreid de boodschap. Voor onze collega's is er een aanbod om meer handvaten aan te reiken rond ondernemerschap. Van brede train-the-trainers tot gerichte workshops. Zelf kijken we ook over onze grenzen heen en verspreiden we de boodschap ver buiten de Thomas More muren.

Gastsessie rond ondernemen tijdens je les?

Elk jaar opnieuw organiseren we boeiende opleidingen, speciaal voor Thomas More docenten die de ICE-vibe mee willen verspreiden. Kies uit één van deze vijf thema's:

Business Model Canvas, Pitchen, Design Thinking, Creativity, Personal Branding.

Vraag je gastsessie aan en we spreken een moment af waarop we naar jouw les komen.

  1. Business Model Canvas

Een verdienmodel is de wijze waarop een organisatie geld verdient. Dit noemen we ook wel het business model. Het businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt voor zijn/haar doelgroep. In deze workshop leren we studenten aan wat er allemaal in een business model aan bod komt en hoe ze met deze tool aan de slag kunnen. Studenten gaan onder begeleiding van onze coaches en aan de hand van hun eigen project aan de slag gaan met deze tool. We delen vooraf al een kennisclip rond het thema, dat je als docent ter voorbereiding van de sessie met de studenten kan delen.

Praktisch:

  • Groepjes van 3-5 studenten
  • Workshops setting (geen aula)
  • Timing te bespreken afhankelijk van de doelstelling (min. 2u)
  • Extra: te bespreken of ook andere tools interessant kunnen zijn om aan bod te laten komen in jouw lessen. Bijvoorbeeld waardepropositie…

Review:

  • Het geeft je in 1 oogopslag weer waar je overal aan moet denken als je een business concept wil uitwerken.
  1. Pitchen

Pitchen is een life skill voor elke student aan Thomas More! Of ze nu tijdens hun opleiding een project voorstellen, later gaan solliciteren of ondernemer willen worden? Pitchen of ook wel sprekersvaardigheden zijn een must haves voor toekomstige professionals.  In deze workshop gaan we kort en krachtig studenten inspireren in de wondere wereld van pitchen. Hoe bouw je een goede storyline op? Hoe ondersteun je jouw verhaal visueel? En hoe sta je erbij tijdens het pitchen? Van inhoud, visuals tot expressie, we geven in een snelcursus de basics mee! We maken dit zo hands-on mogelijk door zelf te modellen en gebruik te maken van echte voorbeelden/anekdotes. We laten hen zelf ook storyboarden rond hun eigen project of voor de echte durvers: zij kunnen al eens een stukje komen pitchen en daarop feedback krijgen.  

Praktisch:

  • In grote groep: kan in aula (keynote), bij voorkeur kleinere groepen (workshop)
  • Timing: pure theorie (keynote – 1u à 1u30min), workshop (minimum 2u)
  • Extra: nadien kunnen we er een coaching sessie aan koppelen zodat we feedback kunnen geven op studenten hun pitch skills.

Review:

  • Deze combi-workshop is altijd een geslaagd format ter voorbereiding naar studenten hun deadlines of wanneer ze naar een (externe) jury moeten.

 

  1. Design Thinking

Design Thinking is een iteratief proces dat gebruikt wordt om complexe problemen (ook wel 'wicked problems' genoemd) op te lossen. Daarbij staat de gebruiker en zijn behoeftes centraal. Design Thinking draait om het begrijpen van de mensen voor wie een product of dienst ontwikkeld wordt. In deze workshop laten we studenten al spelenderwijs het design thinking proces ervaren aan de hand van de case ‘kurkdroog’. Studenten leren in deze workshop wat er verstaan wordt onder ‘empathie’ tonen naar hun doelgroep en hoe ze de juiste design criteria gaan bepalen in plaats van meteen naar een oplossing te springen. Natuurlijk is er ook ruimte voor het creatieve gedeelte en zullen ze mogen brainstormen, meer nog, ze mogen zelfs al knutselend gaan prototypen en hun resultaat aan elkaar pitchen!

Vooraf krijg je als docent een kennisclip doorgestuurd die studenten bekeken hebben, zodat we tijdens de les echt op de ervaring kunnen inspelen en de theorie als basiskader gebruiken.

Praktisch:

  • In workshop setting (geen aula), groepjes van 3-5 personen.
  • Timing: minimum 2u
  • Extra: Ook hier kan de link gemaakt worden naar specifieke onderdelen van het design thinking proces. Bijvoorbeeld het gebruik van persona’s of een customer journey tijdens de empathie fase…

Review:

  • Het zet de basis van een andere mindset, een kader dat studenten kunnen gebruiken om meer vanuit de noden en behoeften uit de context te gaan nadenken, dan wel meteen oplossingen te gaan bedenken.

 

  1. Creativity

Wanneer we vragen in een groep studenten:”Wie is creatief?” Dan gaan er meestal niet zoveel handen omhoog. Mensen associëren creativiteit vaak met schilderen, dansen, goed kunnen zingen of met bepaalde beroepen zoals kleuterjuf, architect, grafisch vormgever… Toch is creativiteit één van de belangrijkste competenties die een student moet verwerven, ongeacht in welke sector of job hij/zij terechtkomt. Creativiteit gaat over hoe creatief je kan denken, welke mogelijkheden je ziet, welke oplossingen je creëert.

In deze workshop stretchen we studenten hun creatieve mindset, we zetten hun parachute open zodat ze meer opportuniteiten leren zien en kunnen zien. We reiken hen tools aan om uit hun comfort te gaan en bewust te maken dat iedereen creatief kan denken. Via associatieoefeningen en brainstormtechnieken komen we tot de zotste ideeën. Want eerlijk, in het begin van een projectfase of bij het oplossen van een probleem zijn er geen foute ideeën! We gaan stap voor stap van de veelheid aan ideeën naar de topideeën. En vanuit die topideeën kan er verder gegaan worden naar (technische) opleidingen die in het project worden uitgewerkt en afgetoetst bij de doelgroep.

 

Praktisch:

  • In workshop setting (geen aula), groepjes van 3-5 personen.
  • Timing: minimum 1,5u
  • Af te stemmen of dit een losstaande workshop is ter inspiratie van creativiteitstechnieken of effectief gekoppeld wordt aan een specifiek project.

Review:

  • Ik moet gewoon durven en patronen leren doorbreken.

 

  1. Personal Branding

Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar als het er echt toe doet mag je er toch wel even bovenuit springen, niet? In deze workshop mikken we op studenten die een stageplaats moeten gaan zoeken of hun eerste stappen gaan zetten in de arbeidsmarkt, namelijk gaan solliciteren. We geven een kort en krachtige workshop rond wat personal branding net is. Het gaat over de eerste indruk die je maakt, maar ook hoe je jezelf wat beter kan leren kennen (eigenschappen) en je dan kan gaan profileren naar de buitenwereld via cv en LinkedIn. We inspireren vanuit voorbeelden, anekdotes en zetten hen zelf ook aan het werk rond hun kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen.

Praktisch:

  • Kan in aula setting, maar dan enkel keynote. Geen oefeningen. Bij kleinere groepen meer interactiemogelijkheden.
  • Timing: minimum 1,5u
  • Extra: Een vervolg op deze workshop zou kunnen zijn:
    • Speeddates met stagebedrijven opzetten (zelf te organiseren, ICE Cube kan mee faciliteren)
    • Workshop over hoe je een goede cv en motivatiebrief opstelt.

Review:

  • Ik dacht dat mijn ervaring als chiroleidster niet interessant was, maar nu begrijp ik dat ik hierdoor verantwoordelijk ben en om kan gaan met groepen.

 

Ondersteuning op maat nodig?

Ben je als docent of organisatie bezig aan een innovatief, creatief of ondernemend project? Heb je plannen, maar krijg je ze niet gerealiseerd? ICE Cube to the rescue. We ondersteunen en assisteren graag, voor een workshop over business-modellen, pitchen, creativiteit, storytelling, sales, finances, enzovoort. #theskyisthelimit

 

 

 

Hanne Blockx
T +32 494 79 52 52