Ga naar de hoofdinhoud

Assessment & interventie

Project

Stotteren bij kleuters

Om de gepaste zorg te kunnen bieden aan kleuters die stotteren, zijn correcte adviezen en een tijdige doorverwijzing essentieel. Met dit project willen we zorgprofessionals toegang geven tot de meest essentiële informatie over stotteren bij kleuters.

Datum

Van tot

Supported by

Informatie voor de eerstelijnszorg

Stotteren komt bij heel wat kleuters voor. Bij een groot deel van die kleuters verdwijnt stotteren ook weer. Recente bevindingen tonen aan dat we hier echter niet mogen op wachten omdat dit nefaste gevolgen kan hebben. Correcte adviezen en een tijdige doorverwijzing zijn essentieel om de gepaste zorg te kunnen bieden.

Huisartsen, kinderartsen, verpleegkundigen en artsen van Kind & Gezin, kleuterleerkrachten en zorgcoördinatoren spelen een belangrijke rol in het adviseren van ouders van kleuters die stotteren. Uit diverse onderzoeken van de voorbije jaren blijkt dat deze professionals niet steeds over recente kennis beschikken. Dit project stelt hen de meest essentiële informatie over stotteren bij kleuters ter beschikking.

Ben je benieuwd naar onze poster en brochure?

Klik hier voor de poster.

Klik hier voor de brochure.

Brochure stotteren bij kleuters

Bekijk hier onze video!

Projectmedewerkers

Onderzoeker

Sabine Van Eerdenbrugh

Sabine Van Eerdenbrugh (PhD) is sinds 2014 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Als experte op het vlak van stotteren is zij lid van het international LPTC en EBPracticeNet (Cebam). 

Onderzoeker

Kurt Eggers

 Kurt Eggers doet onderzoek naar stotteren. Zijn onderzoek richt zich op de rol van temperament, aandacht en executief functioneren bij stotteren en spraakonvloeiendheden in verschillende populaties. 

Docent

Renke Sevenants

Renke Sevenants startte in 2021 als docent Logopedie aan de Thomas More hogeschool. Ze begeleidt ook studenten op stage en bij hun bachelorproef.

Onderzoeker

Steffi Snijders

Steffi Snijders is audioloog en logopediste, en werkt sinds 2022 voor Thomas More. Zij spitst zich toe op onderzoek over stotteren bij kleuters.

  • Ceciel Slegers, student Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Katrien Swerts, student Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Veerle Beyen, student Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Diede Piedfort, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Laure Aernouts, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Lotte Bosmans, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Hafsa Bouzian, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Britt Beirinckx, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Lise Theys, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Aljana Van den Broek, alumnus van de opleiding Logopedie, Opleiding Logopedie, Thomas More 
  • Wij danken iedereen die deelneemt of deel heeft genomen aan dit project, de deelnemers aan de focusgroep, Kaatje die de illustratie verzorgde, Domus Medica en Kind & Gezin voor hun betrokkenheid.

Gerelateerde onderzoekslijnen