Ga naar de hoofdinhoud
Project

Smart Retail Area

Inzetten op beleving via digitale technologieën

Klanten verwachten steeds meer beleving als ze een winkel bezoeken. Samen met de Stad Antwerpen willen we via het project Smart Retail Area retailers en winkelgebieden in Vlaanderen een duwtje in de juiste richting geven en hun concurrentievermogen versterken door digitale of ‘smart’ technologieën in te zetten.

Datum

Van tot

Supported by

EFRO & Stad Antwerpen

Bekijk de projectwebsite

Snelle digitalisering, een economisch klimaat onder druk door de coronacrisis, hevige online concurrentie en veeleisende klanten: het traditionele businessmodel voor retail staat steeds meer onder druk. Retailers moeten dus op andere manieren relaties opbouwen met hun klanten en ze hebben daarin een unieke positie: retailers staan - meer dan andere sectoren - rechtstreeks in contact met hun kopers. Door de juiste beleving te bieden, kunnen ze een fysiek winkelbezoek een meerwaarde geven ten opzichte van online shoppen.

Inzetten op beleving

Fysiek winkelen leeft bij de consument. Dat werd duidelijk tijdens de coronacrisis. Om op te boksen tegen het gebruiksgemak van online shoppen, moet de retailer of het winkelgebied inzetten op de belevingsfactor. Er zijn heel wat nieuwe digitale toepassingen beschikbaar om van shoppen een nieuwe beleving te maken, maar ook om het makkelijker, gepersonaliseerd en flexibel te maken.

Drempels verlagen

Toch aarzelen retailers vaak om digitale en smart-toepassingen in te zetten: ze kennen er te weinig van en de aankoopprijs of de reactie van klanten schrikt hen af. Ze beseffen dat er verandering nodig is, ze weten alleen niet hoe. En daar kan de lokale overheid een cruciale rol spelen. Zij kunnen de verbindende factor zijn, waarbij de openbare ruimte gebruikt wordt om de belevingen niet alleen met elkaar te verbinden, maar ook om ze mogelijk te maken.

Daarom willen Stad Antwerpen en Thomas More Hogeschool de retailers en winkelgebieden in Vlaanderen een duwtje in de juiste richting geven: via digitale en smart-technologieën kunnen hun concurrentievermogen versterken.

Doel

Stad Antwerpen en Thomas More willen via het Smart Retail Area-project zorgen voor:

  • kennisdoorstroming;
  • een versnelde implementatie van slimme digitale oplossingen binnen het winkelgebied van Vlaamse steden en gemeenten.

We focussen hierbij op de centrale rol die een openbare dienst speelt bij het versterken van ondernemers binnen de winkelgebieden. Door de openbare ruimte slim en digitaal te gebruiken en via instore digitale toepassingen kunnen ze de winkelbeleving versterken.

Resultaten

We willen een sterkere competitieve handelskern binnen de Vlaamse winkelgebieden realiseren, waarbij het beleid, kennisinstellingen, lokale handelaars en consumenten de handen in elkaar slaan. Tijdens deze co-creatie worden een aantal concepten getest, gevalideerd en de impact ervan gemeten. 

Het eindresultaat is een blauwdruk ‘Smart Retail Area’, waar zowel beleidsmakers als lokale handelaars mee aan de slag kunnen.

Download hier het Smart Retail Playbook

De praktische gids voor slimme technologie in de fysieke winkel. 

smart_retail_playbook.pdf
.pdf
Downloaden

Onderzoekers

Onderzoeker

Marijke Brants

Marijke is sinds 2020 coördinator is voor de onderzoekslijnen ‘datagedreven ondernemen’ en ‘duurzame groei’. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.

Onderzoeker

Charlotte Catteeuw

Innovation research & service design expert

Partners

Gerelateerde onderzoekslijnen