Drone project 2018-2019

Interesse in drones en andere rondvliegende voorwerpen? Schrijf je klas dan als de bliksem in voor het drone project. Binnen dit project ondersteunen we je klas in het maken van een drone frame die je naar eigen smaak kan afwerken.

We starten met het maken van een mal waarin we de kunststoffen drone zullen spuitgieten. Tijdens dit proces bieden we ondersteuning voor je klas. Hieronder is de linkse afbeelding een voorbeeld van het aanmaken van freesbanen en de rechtse afbeelding een voorbeeld van controle van de freesbanen in een simulatie.

           

In ons dagelijks leven gebruiken we heel wat kunststofonderdelen. Kunststofonderdelen zitten trouwens in heel wat technische toepassingen en onder de behuizing van consumentenproducten, zoals drones. Spuitgieten is een technologie die hand in hand gaat met verspaning (frezen, draaien, boren, slijpen, etc.), omdat een mal steeds nodig is.


OP drone project

In het “drone project” verduidelijken we de verspanende bewerkingen en het spuitgieten hands-on. We verduidelijken de gehele procesketen. Scholen hebben de virjheid alle, één of enkele van de opleidingsonderdelen te volgen.

Het drone project verloopt in 4 stappen die elk een stap in het productieproces van een drone behandelen. Er wordt gestart van het ontwerp van een matrijs voor het produceren van een droneframe. Op basis van deze onderdelen wordt de CAM programmatie (module 1) uitgevoerd, gevolgd door verspaning (module 2) van de matrijs. In een volgende stap wordt het drone frame geproduceerd m.b.v. het spuitgietproces (module 3). Tenslotte wordt de drone geassembleerd en getest (module 4).

In vele technische en beroepsrichtingen komen zowel CAD technieken, verspanende technieken als kunststoftechnologie aan bod. Concrete toepassingen hiervoor blijven vaak uit, ofwel wordt de leerstof enkel theoretisch aangehaald. Een hands-on voorbeeld van een drone, spreekt aan bij leerlingen van het secundair onderwijs. Dankzij de snelheid van het spuitgieten kan elke leerling op het einde van de dag met een drone naar huis gaan. Hoe cool is dat?!

Belangrijke data

Tussen elke module worden de ondersteunende ontwerpen, programma’s en onderdelen vrijgegeven. Op die manier moeten leerkrachten niet alle modules volgen, maar kunnen ze een selectie maken van welke modules ze graag volgen en of ze eventueel modules zelf afwerken binnen de school.

Zo kan bijvoorbeeld een school met eigen CAM en frees infrastructuur de matrijzen zelf produceren met leerlingen en spuitgieten volgen op Campus De Nayer. Richtingen Chemie zullen eerder interesse hebben in het spuitgietproces zonder veel aandacht te hebben voor matrijs productie. Scholen die hun vakken rond verspaning willen uitbreiden kunnen dit a.d.h.v. opleiding rond CAM en verspaning.

De belangrijke data zijn

  • RTC – Symposium | lancering van het project | op 19 september 2018
  • Introductie CAM in NX | t.e.m. 15 november 2018
  • Ondersteuning bij frezen van matrijzen bij VDAB of Thomas More Campus De Nayer | t.e.m. 31 januari 2019
  • Spuitgieten van drones op Thomas More Campus De Nayer | t.e.m. 28 februari 2019
  • Afsluitende drone show | 7 juni 2019

Interesse?

Inschrijven kan via de website van RTC Vlaams-Brabant.

Meer info?

Contacteer Frederik Vogeler | frederik.vogeler@thomasmore.be