Thomas More-studenten schrijven communicatieplan voor Quartier National

28 juni 2018

Handelaarsvereniging maakt het verschil

Lotte Devrindt, Celien Lemmens en Chloë Ryckx, studenten Marketing (Bedrijfsmanagement) aan de Thomas More‐hogeschool in Mechelen namen voor hun bachelorproef ‘Quartier National’ onder de loep en stelden vast dat de initiatieven van de handelaarsvereniging van de Nationalestraat, de Kammenstraat en zijstraten, in 2018 een mooi rendement zullen opleveren. Koen Kennis, schepen van Middenstand van Antwerpen, zag dat het goed was.

Lotte, Celien en Chloë stelden op donderdag 27 juni de resultaten van hun onderzoek én hun aanbevelingen voor op het kabinet van schepen Kennis, die zich erg opgetogen toonde. “Deze studie kan een inspiratiebron zijn voor handelaars in andere winkelgebieden”, zegt hij. “Het is nu wel duidelijk dat een solidaire vereniging met een goed communicatieplan een meerwaarde kan creëren en nieuwe bezoekers en klanten aantrekt.”

“Inspiratiebron voor andere winkelgebieden”
Koen Kennis, Antwerps schepen van Middenstand

Winkelzondag

De studie van de marketingstudenten start met een uitgebreide analyse van de huidige werking van de handelaarsvereniging. Dat onderzoek toont aan dat de initiatieven van Quartier National goed zijn voor een stijging van het aantal bezoekers met 7 à 8 % t.o.v. 2017. Het kwalitatief onderzoek bij de consumenten onderstreept o.a. het belang van de winkelzondag als extra stimulans. De respondenten gaven ook te kennen dat een autovrije straat aangenamer is om te winkelen …

Communicatieplan

De conclusie van de studenten was dan ook dat een handelaarsvereniging het verschil kan maken voor een winkelstraat als er aan een aantal voorwaarden is voldaan. Vooral een heldere interne communicatie (met de aangesloten handelaars) en een uitgekiende strategische communicatie met het grote publiek zijn hierbij onmisbaar. De studenten stelden, als kers op de taart van hun bachelorproef, een uitgewerkt communicatieplan voor de betrokken winkelstraten op.

“We gaan de aanbevelingen van de studenten zeker gebruiken”, zegt Nico Vockeryck, voorzitter van Quartier National. “Het onderzoek laat duidelijk zien dat we op de goede weg zijn, maar ook dat we nog meerdere werkpunten hebben om ons als winkelvereniging verder te professionaliseren.”

Het volledige dossier kunt u hier downloaden

Beeldmateriaal

•    Foto 1: vlnr: Celien Lemmens, Chloë Ryckx & Lotte Devrindt
•    Foto 2: Lieve Plasqui (Docent Marketing Mechelen), Maarten Vanderhenst (kabinetschef Koen Kennis), Koen Kennis (schepen Stad Antwerpen, Ann Van De Peer (projectcoördinator Campus National), Wim Dekoning (Cityhappyning)