Studenten Accountancy-Fiscaliteit kunnen voortaan het laatste jaar in Mons volgen

29 januari 2020

en afstuderen met twee volwaardige diploma’s

Studenten Accountancy-Fiscaliteit van de Thomas More-hogeschool in Geel kunnen vanaf het academiejaar 2020/2021 het laatste jaar van de opleiding volledig volgen aan de HELHa-hogeschool in Mons. Ze versterken er niet alleen hun kennis van het Frans mee. Als ze afstuderen hebben ze een volwaardig Nederlandstalig van Thomas More én een Franstalig diploma van HELHa. Ze kunnen daarmee gemakkelijk aan beide kanten van de taalgrens aan de slag. En ze hebben overal een grote voorsprong op hun Vlaamse collega’s, die het Frans minder en minder blijken te beheersen.

Alarmbel voor het Frans

Het is pover gesteld met de kennis van het Frans van de Vlaamse studenten, lazen we nog maar pas in de pers. Docenten Frans van hogescholen en universiteiten trokken aan de alarmbel. Studenten die in het hoger onderwijs voor een taalrichting kiezen of voor een lerarenopleiding Frans, halen niet meer het niveau dat nodig is om in deze richtingen te kunnen starten. De docenten Frans pleiten voor een niet-bindende test Frans voor studenten die taalopleidingen willen volgen. Het lijkt hen de enige manier om de kwaliteit van de opleidingen te garanderen. Niet alleen in de taalopleidingen is men ongerust. De Universiteit Hasselt voert een vak algemeen Frans in aan de faculteit economische bedrijfswetenschappen. De studenten kennen steeds minder Frans en de kloof met wat men op dat vlak in het bedrijfsleven verwacht wordt steeds groter.

Een jaar Wallonië en twee diploma’s

Een taal leer je vooral door ze te spreken en te gebruiken. Een jaar studeren in het Frans is dan ook ideaal om tweetalig te worden. Die kans hebben de studenten van de opleiding Office Management in Geel al sinds 2016. Zij kunnen hun derde jaar volgen aan de HELHa-hogeschool in Mons. De voorbije jaren trokken drie Vlaamse en drie Waalse studenten de taalgrens over. De samenwerking tussen Thomas More en HELHa wordt vanaf september 2020 uitgebreid naar de studenten Accountancy-Fiscaliteit, een richting van de Bachelor in Bedrijfsmanagement. Wie de kans grijpt, mag rekenen op een grondige verdieping van de kennis van het Frans, ontdekt de culturele verschillen (en gelijkenissen) tussen Vlaanderen en Wallonië en studeert af met twee volwaardige diploma’s.

Omdat de programma’s van Thomas More en HELHa zo gelijklopend zijn, erkennen de twee hogescholen de credits die studenten aan de beide instellingen gehaald hebben. En dat levert de studenten een Nederlandstalig en een Franstalig diploma op. Ze kunnen zo gemakkelijk in het hele land aan de slag en zijn ze heel gegeerd in elk Vlaams bedrijf met stevige contacten en een mooi klantenbestand in Brussel of Wallonië.

HELHa | Haute Ecole Louvain en Hainaut

HELHa of Haute Ecole Louvain en Hainaut vertoont heel wat gelijkenissen met de Thomas More-hogeschool. HELHa organiseert op 15 campussen in Wallonië bachelor- en masteropleidingen in zeven interessegebieden waaronder Handelswetenschappen, Sociaal Werk, Gezondheidszorg, Lerarenopleiding…. Zowel Thomas More als HELHa zetten sterk in op opleidingen die afgestemd zijn op de noden van het werkveld. Beide hogescholen vinden het bovendien belangrijk dat hun studenten niet alleen de vakken van de opleiding onder de knie krijgen, maar ook andere competenties verwerven, die ze in hun beroepsleven nodig hebben. Het maakt samenwerking tussen de twee hogescholen een stuk eenvoudiger.

Meer informatie?

Kate Van Dessel, opleidingsmanager Bedrijfsmanagement van Thomas More in Geel antwoordt graag op uw vragen | 0473 99 24 03

Kate Van Dessel, opleidingsmanager Bedrijfsmanagement van Thomas More en Philippe Declercq, algemeen directeur HELHa ondertekenden op dinsdag 28 januari de samenwerkingsovereenkomst in Mons.