Samenwerken aan de klas van de toekomst

24 mei 2018

Thomas More en DOX worden Partners in Education

Inge Nuyens, is niet alleen ceo van Dox Interieurconcepten, maar ook auteur van een kersvers boek ‘Klas met een hoek af. Hoe een flexibele klasinrichting leren stimuleert’. Het is een aspect dat in het onderwijs, in tijden van digitalisering, steeds belangrijker wordt: hoe een ideale leeromgeving eruit moet zien. En dit vanaf de kleuterschool tot postuniversitaire opleidingen. Een bord, een lessenaar en banken, het is niet meer alleen zaligmakend. Thomas More experimenteerde al vaker met volledig nieuwe klasconcepten, zoals de creativity gym op Campus Kruidtuin en ook binnen de lerarenopleidingen van Thomas More in Mechelen is er aandacht voor het creatief gebruik van klas en meubilair om diverse en experimentele werkvormen maximaal toe te laten. De expertise van DOX is dan ook een perfecte aanvulling voor de lerarenopleiding en de firma een welgekomen ‘partner in education’.

Het concept van ‘Partners in education’ is eenvoudig maar efficiënt. Dankzij een gerichte samenwerking met het bedrijfsleven krijgen de studenten al tijdens hun opleiding intensief voeling met het werkveld in al zijn aspecten. Het is een netwerk van expertise en cocreatie. De partnerbedrijven stellen hun knowhow en infrastructuur ter beschikking en zitten mee in de cockpit van de opleiding én op de eerste rij om talenten te rekruteren.

Inge Nuyens zelf zal het opleidingsonderdeel Klasmanagement verzorgen, een keuzemodule in de derde fase van Leraar Lager en Leraar Secundair Onderwijs Thomas More Mechelen en DOX zal de studenten actief betrekken bij het uittesten van nieuwe vormen en concepten rond klaslokalen.

DOX zal ook bijscholing geven voor de Thomas More-docenten (train the trainer) en binnen het vormingscentrum Leon workshops geven voor directies van scholen over het creatief omgaan met ruimte/omgeving met een beperkt budget.

Verder exploreren beide partners de mogelijkheid om ook binnen de nieuwe opleiding Toegepaste Architectuur samen te werken.

Boeklancering

Om het partnership meteen feestelijk in te zetten, werd Campus Kruidtuin gekozen als locatie voor de boekvoorstelling van ‘Klas met een hoek af’ (Inge Nuyens, bij uitgeverij Lannoo Campus). Na het officiële gedeelte van de boekoverhandiging, volgt een panelgesprek met enkele straffe onderwijsvernieuwers. Oa. Lies Dalemans, unitmanager van de lerarenopleiding Thomas More Mechelen, zetelt in het panel en zal haar ervaringen delen met de aanwezige gasten uit de verschillende netten van het onderwijs.

Om het verhaal rond onderwijsvernieuwing niet te beperken tot wat in het boek staat, werd er een aansluitende website voorzien. Op www.klasmeteenhoekaf.be  kunnen de lezers meer info over cases die in het boek beschreven worden terugvinden, maar dit platform biedt ook de mogelijkheid om nieuwe content te delen over relevante thema’s die nauw aansluiten bij het onderwerp.

Regina Vuerinckx
Partners in Education