Rekenen moet je doen!

27 maart 2018

De school als pakhuis op de Grote Rekendag

Op woensdag 28 maart is het weer de “Grote Rekendag”, een dag voor het basis-onderwijs die helemaal in het teken van rekenen staat. De studenten van de Lerarenopleiding Lager onderwijs van Thomas More gaan in Vorselaar, Poederlee en Turnhout met kinderen aan de slag rond het thema “De school als pakhuis”. De leerlingen van vier lagere scholen verhuizen hun klas en leren welke wiskundige kennis daarbij komt kijken. Ze leren op een andere manier naar wiskunde kijken. Want rekenen is véél meer dan sommen maken in het werkboek!

Materialen inventariseren en coderen

De Grote Rekendag laat kinderen onderzoekend rekenen. Iets zelf ontdekken geeft inzicht en het maakt rekenen leuk. “De school als pakhuis”, het thema van dit jaar, gaat over wiskundige geletterdheid. De kinderen gaan op onderzoek in een bekende omgeving: de school. Die school wordt een pakhuis en de leerlingen gaan aan de slag met activiteiten die in een pakhuis thuishoren: inventariseren, stapelen, verplaatsen, coderen... De activiteiten worden aangepast aan de leeftijd van de kinderen. De studenten van Thomas More verkennen met de leerlingen van het eerste en tweede leerjaar de getallenwereld. Ze zoeken een antwoord op vragen zoals: “Hoeveel materialen hebben we in onze klas?”; “Hoeveel materialen kunnen we kwijt in de klas?”. En ze leren hoe ze de materialen in het klaslokaal kunnen coderen om ze daarna gemakkelijk terug te vinden.

De klas als verhuisbedrijf

De leerlingen van de tweede en derde graad werken de hele voormiddag aan één grote opdracht, nl. het efficiënt verhuizen van hun klas. Daarbij gaan kinderen aan de slag met verhuisdozen. Ze stellen hun eigen onderzoeksvragen op en leren hoe ze een geschikte oplossingsstrategie kunnen uittekenen. Het presenteren van hun oplossingen aan elkaar maakt de cyclus rond.

• Grote Rekendag | De school als pakhuis
  • Woensdag 28 maart 2018 | 9 tot 12 uur
  • Lagere School Windekind, Markt 19, 2290 Vorselaar | 1e t.e.m. 6e leerjaar
  • Basisschool De Wingerd, Wijngaard 11, 2275 Poederlee | 2e, 3e, 5e en 6e leerjaar