Jonge Helden onderweg naar beter | Themanamiddag rond migratie en vluchtelingen

27 september 2018

De opleidingen van de unit Business Kempen van Thomas More en 11.11.11 organiseren op donderdag 27 september een themanamiddag rond migratie en vluchtelingen. De studenten van de campus in Turnhout worden geconfronteerd met de persoonlijke verhalen van gevluchte “Jonge Helden, onderweg naar beter”.

Interviews met mensen die hun huis en thuis ontvlucht zijn, films, fototentoonstellingen, een info- en standenmarkt, Afrobeats en andere wereldse ritmes… laten de studenten beter begrijpen waarom wereldwijd miljoenen mensen op de vlucht gaan voor oorlog, vervolging, armoede, ongelijkheid, klimaatverandering...

Niet meer veilig in je eigen land

Je valt op iemand van hetzelfde geslacht en bent daarom niet meer veilig in je eigen land. Of je wordt gearresteerd omdat je strijdt voor een rechtvaardig democratisch systeem. Wij kunnen ons dat moeilijk inbeelden, maar in heel wat landen is het dagelijkse kost. De mensen van de jongerenbeweging La Lucha in Congo weten er alles van. Verschillende leden belandden omwille van hun engagementen in de gevangenis. Een aantal van hen is in Europa. Ze kunnen niet terug naar Congo omdat ze er opnieuw gearresteerd worden. Een van hen vertelt de studenten zijn verhaal. Dat doet ook Lucy Mujaya. Zij ontvluchtte Tanzania, waar ze omwille van haar geaardheid niet meer veilig was.

#AllemaalMensen

Na de persoonlijke getuigenissen kunnen de studenten kiezen uit een aanbod van films en tentoonstellingen:

• Vuurkampioen | Film. Champion “incendie” Ndangi, een ex-bokskampioen, wil in Kinshasa een onafhankelijke televisieredactie uitbouwen. Helaas, persvrijheid be-staat niet in Congo en materiaal is duur. Toch zet de Vuurkampioen alles op het spel. Na de vertoning is er een Q&A met de regisseur Roel Nollet.
  • Inside Lucha | Expo. Straf werk van de Belgische fotograaf Thomas de Wouters. Hij bracht verzetsbeweging La Lucha zeer raak in beeld. Je krijgt ook het verhaal achter de foto’s te horen.
  • Silent Stories | Film. Silent Stories is een portret van twee mannen en twee vrouwen wiens seksuele identiteit hen dwong Dakar, Algiers, Conakry en Bagdad te verlaten. Na de vertoning is er een nabespreking met Lucy Nujaya en Catherine Vuylsteke.
  • Roots met Taboe | Expo. Een opmerkelijke fototentoonstelling over de verborgen geaardheid van allochtonen en asielzoekers in ons land. De fotograaf van dienst is JanKé. Rondleiding door kliQ, een organisatie die zich bezighoudt met seksuele diversiteit en genderdiversiteit. Zij vertellen het verhaal achter de foto’s en vertellen over hun werking.

Afsluiten doen de studenten met DJ SAHRA, die Afrobeats en andere wereldse ritmes door de boxen jaagt. Er is de hele namiddag een info- en standenmarkt waar NGO’s en lokale organisaties hun werking en aanbod voorstellen. En aan de bar kan je terecht voor een aanbod van de Oxfam Wereldwinkels.

• Jonge Helden, onderweg naar beter
  • Donderdag 27 september 2018 van 13.30 tot 17 uur
  • Thomas More | Campus Blairon 800 | 2300 Turnhout
  • Een organisatie van de opleidingen van de unit Business Kempen van Thomas More en 11.11.11