High Potential Program

20 december 2019

Leen en Anja volgen het laatste jaar van de opleiding Logistiek Management bij een bedrijf

Leen Laeremans (Olen) en Anja Afonchanka (Geel) zitten in het derde jaar van de opleiding Logistiek Management, maar ze komen nog nauwelijks op de Geelse Campus van Thomas More. Leen trekt elke morgen naar Janssen Pharmaceutica en Anja naar Kuehne + Nagel. De vakken die hun medestudenten in de auditoria van de hogeschool volgen, leren zij als trainee op de werkvloer van het bedrijf. Niet elke student kwam hiervoor in aanmerking. Het aantal plaatsen van het High Potential Program is beperkt en voorbehouden voor de sterkste studenten. De docenten selecteerden niet meer dan vijf studenten, die daarna bij de bedrijven voor de twee plaatsen konden solliciteren.

Dezelfde competenties

Leen en Anja komen bijna niet meer op de hogeschool, maar op het einde van het academiejaar moeten zij dezelfde competenties verworven hebben als hun studiegenoten die het klassieke traject van een laatstejaarsstudent volgen. De inhoud van elk opleidingsonderdeel van het derde jaar werd daarom vertaald naar een reeks competenties, die de studenten moeten verwerven door opdrachten en taken die ze uitvoeren in verschillende diensten en/of afdelingen van het bedrijf. Ze worden begeleid door een vaste contactpersoon in het bedrijf en door een van de docenten van de hogeschool. De vaste contactpersoon is het aanspreekpunt voor de student en de hogeschool. Voor elk deeltraject binnen het bedrijf is er een afzonderlijke coach. Het zijn de begeleiders, die de studenten evalueren.

Alleen voor de sterkste studenten

Het High Potential Program van Logistiek Management is niet voor alle studenten weggelegd. Niet elke student wil eraan deelnemen en niet elke student mag het. De studenten moeten om te beginnen alle opleidingsonderdelen van de eerste en de tweede fase met succes afgelegd hebben én voldoende maturiteit en capaciteiten hebben om de competenties van de opleidingsonderdelen van de derde fase op de werkvloer te verwerven. Alleen de beste studenten komen in aanmerking. Wie in het High Potential Program stapt, wordt van begin september tot einde mei gedurende 152 dagen (goed voor 30 weken) verwacht bij Janssen Pharmaceutica of Kuehne + Nagel. De studenten hebben ook recht op 33 vakantiedagen, die in overleg met het bedrijf gepland worden.

Als Leen en Anja het High Potential Pogram met succes afwerken, kunnen ze het op hun CV als een extra troef uitspelen. Maar meer dan waarschijnlijk moeten ze voor hun eerste job niet solliciteren. Zowel de hogeschool als de bedrijven volgen het project met argusogen. Het is niet uitgesloten dat volgend academiejaar nog andere opleidingen van Thomas More in Geel aan de sterkste laatstejaarsstudenten een High Potential Program aanbieden en hen uitsturen naar een aantal Kempische bedrijven.

Meer info?

• Logistiek Management is een afstudeerrichting van de professionele bachelor Bedrijfsmanagement van Thomas More in Geel.
  • Kate Van Dessel | 0473 99 24 03 | opleidingsmanager van Bedrijfsmanagement geeft u graag meer informatie over het High Potential Program van Logistiek Management. Zij brengt u, indien gewenst ook in contact met Leen Laermans en Anja Afonchanka.
  • In bijlage een foto van Anja Afonchanka aan het werk bij Kuehne + Nagel

In beeld