Dag van de Wetenschap op Campus De Nayer

24 november 2019

Met als primeur de Van Hool waterstofbus

Zondag 24 november | Sint-Katelijne-Waver | 13-17 uur

Op zondag 24 november gonst Campus De Nayer in Sint-Katelijne-Waver van bedrijvigheid. De opleidingen van Thomas More en van KU Leuven organiseren op de Dag van de Wetenschap meer dan 40 interessante, spannende en plezan-te workshops, demo’s en doe-activiteiten in labo's, ateliers en leslokalen. Een deel van het aanbod is op kindermaat gesneden! Voor wetenschappers van 5 tot 85!

Een blikvanger op de Dag van de Wetenschap is ongetwijfeld de Van Hool wa-terstofbus. Het bedrijf uit Koningshooikt presenteert er voor het eerst aan het grote publiek een van de veertig waterstofbussen, die begin 2020 ingezet worden in Keulen en Wuppertal.

Maak kennis met onze passie voor wetenschap en technologie

Op de Dag van de Wetenschap kan jong en oud in heel Vlaanderen actief kennismaken met wetenschappen en technologie. Ook de onderzoekers, docenten én studenten van Thomas More en van de KU Leuven tonen graag hun passie voor wetenschap en tech-nologie. De collega’s van WiWeTer zorgen bovendien voor een aantal activiteiten, die op kindermaat gesneden zijn.

De Van Hool waterstofbus als blikvanger

Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, uit Koningshooikt presenteert één van de veertig waterstofbussen die begin 2020 ingezet worden in Keulen en Wuppertal (Duitsland). Dit order is meteen het grootste voor waterstofbussen dat ooit geplaatst werd in Europa. Dat Van Hool dit order heeft binnen gehaald, is een serieuze opsteker voor het gebruik van de waterstoftechnologie voor de aandrijving van bussen voor openbaar vervoer. De bussen worden voor de eer-ste keer aan het grote publiek voorgesteld aan het autotechnologisch centrum op Campus De Nayer.

Een greep uit het ruime aanbod

• Duvelse precisie, daar draait het om
    Er al eens stil bij gestaan hoe numerisch gestuurde machines (CNC) vanuit een tech-nische tekening in staat zijn om mooie contouren te draaien. Onze studenten en do-centen van de opleiding ontwerp- en productietechnologie bewijzen het met hun versie van een DUVEL-glas. Maar ook op hun gloednieuwe plasmasnijder hebben ze onder-tussen een variant van hun DUVEL-glas. "Papa's aan de top" deze keer.

• AGV (automatisch geleid voertuig) rijdt autonoom tussen de bezoekers
    In de moderne magazijnen rijden steeds meer voertuigen zonder chauffeur. In sa-menwerking met FT Solutions en DSP Automation, de leveranciers van deze toestellen, werd een demotoestel gebouwd. Je kunt er zien hoe het toestel autonoom een par-cours aflegt tussen de bezoekers door.

• Lanceer je eigen raket
    Kom langs in onze Makerspace en maak je eigen raket met potlood en papier, schaar en kleefband... en eigen fantasie. Lanceer je raket op ons geautomatiseerd lanceer-platform, gemaakt met bijna uitsluitend gerecycleerd materiaal, en schiet in de roos!!! Een uitdaging voor jong en oud, voor het ganse gezin dus ...

• AI aan het werk: wat doet een neuraal netwerk met je gezicht?
    In deze interactieve set-up kan je aan den lijve de kracht van artificiële intelligentie ondervinden. We voeden je foto aan een door deep learning getraind neuraal netwerk, waardoor de meest fantastische resultaten tevoorschijn komen. Hoe ziet je gezicht er uit in de schilderstijl van Picasso, Pollock, Kandinsky, Gaugin of Van Gogh? Of laat je gezicht anoniem maken door het neuraal netwerk. Een ontdekking!

• De bibbers
    Test hoe sterk jouw zelfgemaakte constructie bestand is tegen een aardbeving. Met papier, een schaar, lijm, plakband en -niet te vergeten- je eigen fantasie, bouw je zelf een constructie die getest kan worden op een aardbevingssimulator. Hoe lang denk je dat de constructie standhoudt?

• Dag van de Wetenschap | www.dagvandewetenschap.be
  • Zondag 24 november 2019 van 13 tot 17 uur