Media en Entertainment Business

Professionele bachelor van de opleiding professionele bachelor Media en Entertainment Business

Locatie: Mechelen -Campus De Ham
  • Ben je benieuwd naar het geheim achter een succesformat zoals De Slimste Mens? Wil je later zélf aan de slag in de media? Kies dan voor Media en Entertainment Business, de meest ondernemende mediaopleiding van Vlaanderen.
  • Van tv-formats over Instastory’s tot Youtube-series: hier leer je hoe verschillende media werken en hoe jij je passie voor media kan vertalen naar een succesvol mediaproduct.
  • Ben je creatief? Ondernemend? En wil je graag meer weten over de ‘achterkant’ van het medialandschap? Dan ben jij de mediaprofessional die we zoeken. Wij leren je hoe je een nieuw medium in de markt kan zetten, maar evengoed hoe je als influencer geld kan verdienen met je talent.
  • Vanaf dag één ga jij aan de slag. In het eerste jaar werk je aan je eigen tv-programma in het Medialab. In het tweede jaar kom je in het Business Lab te weten welke mediaproducten geld in het laatje brengen. En als derdejaars stamp je je eigen mediabedrijf uit de grond in The Start-Up Factory.
  • Je diploma op zak en zin om nog verder te studeren? Deze opleiding biedt je een sterke voorbereiding op een schakeljaar naar een master Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen.

Volg Media en Entertainment Business op Facebook and Instagram

Scroll naar beneden voor meer info
Pascale Aerts
Opleidingsmanager
Kristin Fauconnier
Zorgcoördinator
Jade Van Overmeir
Studietrajectbegeleider

Opbouw

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Verkort traject
  • Fase 1

    Fase 1

    In het eerste jaar ligt de nadruk op het creatieve proces. Je leert een volledig uitgewerkt mediaformat ontwikkelen in het vak creatieve mediaconcepten en managet je projecten met behulp van Design Thinking en Scrum.

    Tijdens Business Fundamentals krijg je voor het eerst voeling met de zakelijke kant van het mediavak. Je bijt je vast in de laatste trends, analyseert de noden van mediagebruikers en verkent het huidige medialandschap.

    In de vakken fotografie, video, web en copywriting oefen je je vaardigheden als mediamaker in de praktijk. In het tweede semester pitch je een nieuw tv-format aan een écht productiehuis tijdens ons Medialab.

    Benieuwd hoe het eraan toegaat tijdens zo’n lab? Check deze video:

  • Fase 2

    Fase 2

    In het tweede opleidingsjaar maak je van een bestaand mediaproduct een 360°-format, waar je ook op andere platformen geld mee kan verdienen. Je voert een correct en onderbouwd onderzoek naar de noden van je gebruikers en klanten en je weet wat er mag en kan dankzij je kennis van media- en auteursrecht.

    Met die resultaten ga je aan de slag om een nieuw mediaconcept te ontwikkelen. Je bedenkt een crowdfundingcampagne om jouw idee verder vorm te geven.

    Je toont dat je ondernemend bent en wisselende rollen in een team kan opnemen. Je ontwikkelt ook vaardigheden die je nodig hebt als leidinggevende om een team aan te sturen. Daarnaast gaan we dieper in op online marketing en conceptontwikkeling.

  • Fase 3

    Fase 3

    Praktijk staat helemaal voorop in het derde jaar van je opleiding.

    In het eerste semester loop je minstens 16 weken stage, in twee verschillende mediabedrijven. Zo kan je meteen heel wat werkervaring bijschrijven op je cv.

    Tijdens het tweede semester lanceer je je eigen start-up en bewijs je dat je ook als mediaondernemer van vele markten thuis bent. Dankzij enkele masterclasses rond fashion entertainment en music entertainment kan je je ook inhoudelijk specialiseren.

    Daarnaast krijg je de kans om ook externe certificaten te behalen bij onder andere Google of Hubspot.

  • In de praktijk

    In de praktijk

    Je start je opleiding met een onthaaldag, waarop je je nieuwe medestudenten en docenten in een ongedwongen en creatieve sfeer leert kennen. In de tweede opleidingsfase kan je mee naar Berlijn om er media-start-ups te bezoeken. In elk semester van je opleiding staat er ook een activiteitenweek op het programma. Dan ga je in kleine teams aan de slag met uitdagingen en projecten van échte bedrijven.

    Daarnaast brengen we geregeld inspiratie naar de campus. Mediaprofessionals delen hun expertise en passie met jou tijdens gastcolleges of workshops.

    We dagen je ook uit om deel te nemen aan wedstrijden en hackatons uit de media- en entertainmentsector.

  • Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke coaching is belangrijk. Daar geloven we sterk in. Het contact met je docenten is daarom direct en laagdrempelig. Mark Uytterhoeven en Roos Van Acker die je coachen en mediatraining geven ... Wie droomt daar nu niet van?

    Heb je al een opleiding achter de rug en wil je weten voor welke vrijstellingen je in aanmerking komt? Wil je studeren en werken/sporten combineren? Of heb je studieadvies nodig of een extra duwtje in de rug? Jade, onze trajectbegeleider, maakt graag tijd voor een goed gesprek. Aarzel niet om contact op te nemen via jade.vanovermeir@thomasmore.be of bel ons op +32 15 36 91 50. Zo kunnen we samen bekijken wat we voor jou kunnen doen.

  • Go International

    Go International

    Is het altijd al je droom geweest om in New York stage te lopen? Of wil je graag een semester in Denemarken les volgen? Dan gaat onze internationale stagecoördinator graag met jou op zoek naar een geschikte plek. Yes we can!

    We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage-ervaring verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes te doppen, verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren!

    Axelle deed het je alvast voor bij DMJX in Kopenhagen.

  • Verkort traject

    Verkort traject

    Al een diploma op zak? Volg dan International Media & Entertainment Business, een verkorte opleiding van één jaar in het Engels..

    Door de uitgesproken focus op praktijk en ondernemerschap vormt deze Engelstalige professionele bacheloropleiding Media & Entertainment Business een sterke aanvulling op het diploma dat je al behaalde. Je verwerft specifieke mediaskills en leert de kneepjes van het businessvak. Afhankelijk van je vooropleiding volg je een eigen traject.

Vakken

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • Fase 1

    Fase 1

    Semester 1

    • Video 1 (3 sp)
    • Creatieve mediaconcepten en formats (3 sp)
    • Web 1 (3 sp)
    • Fotografie 1 (3 sp)
    • Business fundamentals (6 sp)
    • Marketing (4 sp)
    • Project- en innovatiemanagement (3 sp)
    • Marketingcommunicatie (3 sp)
    • Schriftelijke communicatie (3 sp)

    Semester 2

    • Visual thinking (3 sp)
    • Copywriting (3 sp)
    • Excel (3 sp)
    • Medialandschap en trends (3 sp)
    • Consumentenpsychologie (3 sp)
    • Mondelinge communicatie (3 sp)
    • Engelse communicatie 1 (3 sp)
    • Onderzoeksvaardigheden 1 (3 sp)
    • Medialab (5 sp)

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 2

    Fase 2

    Semester 1

    • Video 2 (3 sp)
    • Digitale beeldvorming (3 sp)
    • Storytelling (3 sp)
    • Auteursrecht, mediarecht, exploitatierechten (3 sp)
    • Entertainment & experience (3 sp)
    • Onderzoeksvaardigheden (6 sp)
    • Crowdsourcing (3 sp)

    Semester 2

    • Web 2 (4 sp)
    • Businessmodeling (6 sp)
    • Online marketing en sales (3 sp)
    • Branding (3 sp)
    • Engelse communicatie 2 (6 sp)
    • Ethiek en deontologie (3 sp)
    • Businesslab (5 sp)

    Keuzevakken

    • Mediatraining (3 sp)
    • Media Technology (3 sp)
    • Fotografie 2 (3 sp)
    • Adobe Creative Cloud (3 sp)
    • Visual Thinking (3 sp)
    • Playground 1 (3 sp)
    • Public Speaking (3 sp)
    • Playground 2 (3 sp)
    • Korte zomerstage (3 sp)
    • Studiereis MEB (3 sp)
    • Portfolio (3 sp)
    • Short Mobility (3 sp)

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 3

    Fase 3

    Semester 1

    • Stage (30 sp)

    Semester 2

    • The Start-up-Factory (24 sp)
    • Certificering (6 sp)
    • Certificering Small (3 sp)

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

Opleiding in cijfers

Enkele statistieken over deze opleiding
449
Studenten MEB én IMEB
80%
studeert verder of heeft een job
15%
Studenten op Erasmus
16
Weken stage in 2 verschillende bedrijven

Waarom kiezen voor Media en Entertainment Business?

image.alt

Leren in labs

Je hoeft bij ons niet alleen met je neus in de boeken te zitten. Denken, maar vooral doen: dat is MEB. De theorie die je krijgt in het eerste semester pas je toe in de labs van het tweede semester. Onze ervaren experts en docenten reiken je tools, tips & tricks aan die je op weg helpen naar een knaller van een mediaproduct. Trial & error, daar leer je toch altijd het meest van?

image.alt

Meet the mediawizard

Jouw speelterrein is het wereldwijde web. Leve Instagram en YouTube! Je kent de do’s-and-don’ts van de digitale revolutie en zoekt altijd naar interactieve manieren om je boodschap over te brengen. Als online storyteller goochel je met video, beeld en tekst. Bij MEB groei je uit tot een mediawizard, die nieuwe communicatiemiddelen vliegensvlug kan inzetten. De pionier in jou geeft de digitale richting aan die mediabedrijven vandaag én morgen moeten inslaan.

image.alt

Topdocenten en -bedrijven volgen jou

Je wordt in die drie jaar begeleid en gecoacht door experts en docenten, die zelf heel wat media-ervaring hebben. Mediatraining krijgen van Mark Uytterhoeven en Roos Van Acker: wie droomt daar nu niet van? Bovendien zetten grote mediabedrijven zoals Medialaan, Sanoma of Telenet mee hun schouders onder de opleiding. Zo bouw je tijdens je studie ook zelf een professioneel netwerk uit.

Na je studie

  • Aan het werk
  • Verder studeren
  • Aan het werk

    Aan het werk

    Benieuwd welke vacatures jij na drie jaar zoal zal kunnen invullen? Wat dacht je van deze?

    • Digital content creator

    Als content creator bedenk en creëer je verhalen die je via de best mogelijke kanalen en platformen publiceert: via sociale media als Facebook en Instagram, maar ook YouTube of Snapchat.

    • Business developer

    Als allround business developer in de mediasector denk je in cijfers en concepten. Je geeft leiding aan een creatief team. Daarnaast weet je hoe en waar je je verschillende communicatiekanalen en -middelen inzet. Je trekt nieuwe klanten aan door innoverende marketingstrategieën te ontwikkelen.

    • Mediaproducer

    Een tv-programma of een online app bedenken is een ingewikkeld proces, waarbij je de belangen van de klant, de redactie en de ganse productiecrew op één lijn moet krijgen. Als producer overzie je dat ganse creatieve proces: van de organisatie van klantenbriefings over de selectie van medewerkers tot het opmaken van scripts en storyboards.

  • Verder studeren

    Verder studeren

    Wil je na je studie Media en Entertainment Business verder studeren? Dan kan je kiezen voor een tweede professionele bachelor aan onze hogeschool (voltijds of via een verkort traject) of een masteropleiding aan de universiteit via een schakelprogramma. De toelatingsvoorwaarden tot én de omvang van een schakelprogramma kunnen verschillen per associatie. Meer info over de verschillende schakelprogramma’s vind je in de Onderwijskiezer.

    Tweede bachelor (in 1 jaar) · Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

    Tweede bachelor via verkort traject · Communicatiemanagement

    • Digital Media Manager
    • Woordvoerder
    • Public Relations
    • Reclame
    • Event & Experience · Journalistiek
    • Postgraduaat · Belgian Advertising School (BAS)

    Master (via schakelprogramma)

    • Audiovisuele kunsten: Game Design (toelatingsproef)
    • Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven (toelatingsproef)
    • Bedrijfscommunicatie
    • Bedrijfskunde
    • Business Administration
    • Communicatiewetenschappen
    • Filmstudies en visuele cultuur
    • Handelswetenschappen
    • Meertalige communicatie
    • Meertalige professionele communicatie
    • Politieke communicatie

Alles voor (toekomstige) studenten

Naast opleidingen biedt Thomas More een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waarmee wij jou kunnen helpen!

Maarten Kerstens

Afgestudeerde Media en Entertainment Business

In de opleiding Media en Entertainement Business maak je geen programma's voor de tv-zenders van nu, maar voor het Youtubekanaal van 2030. je kijkt creatief en vernieuwend naar het medialandschap en stimuleert de ondernemer in jezelf.

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

17 - 1 augustus - september
Maandag - Dinsdag 09u - 20u
14 - 25 september
Maandag - Vrijdag 10u - 17u