Media en Entertainment Business

Professionele bachelor van de opleiding professionele bachelor Media en Entertainment Business

Locatie: Mechelen -Campus De Ham

Starten met deze opleiding in februari? Dat kan! Semester 2 is maar net begonnen. Meer info? Klik hier!

  • Ben je benieuwd naar het geheim achter een succesformat zoals The Voice? Wil je later zélf aan de slag in de media? Kies dan voor Media en Entertainment Business, de enige bacheloropleiding in Vlaanderen voor creatieve media-ondernemers zoals jij.
  • Je weet perfect wat je moet delen op welk mediakanaal. Van tv-formats over apps tot onlineplatforms. In Media en Entertainment Business - MEB voor de vrienden - leer je hoe verschillende media werken en hoe je ze succesvol inzet. Hoe bereik je een doelgroep? Hoe ontwikkel je een media-idee? Hoe werken mediabedrijven vandaag? 
  • Vanaf dag één ga jij aan de slag. Zo werk je in het eerste jaar aan een eigen tv-format in ons Medialab. In het tweede jaar kom je in het Business Lab te weten welke mediaproducten geld in het laatje brengen. En als derdejaars ontwikkel je je eigen mediaproduct in de Start-Up Factory, om het daarna meteen in de markt te zetten. 
  • Je bent creatief en communicatief, online én offline. Ondernemen zit in je DNA en je blijft vlot op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het medialandschap. Uitzendrechten verwerven, adverteerders overtuigen, contracten afsluiten … We leren je de mediasector vanuit een commercieel standpunt te begrijpen én naar je hand te zetten. 
  • Je diploma op zak en zin om nog verder te studeren? Deze opleiding biedt je een sterke voorbereiding op een schakeljaar naar een master Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen.

Volg Media en Entertainment Business op Facebook and Instagram

Scroll naar beneden voor meer info
Pascale Aerts
Opleidingsmanager
Lieven Van Hoe
Studietrajectbegeleider
Werner Goossens
Trajectbegeleider

Opbouw

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Verkort traject
  • Fase 1

    Fase 1

    In het eerste jaar ligt de nadruk op het creatieve proces. Je leert een volledig uitgewerkt mediaformat ontwikkelen voor een bestaand mediabedrijf met behulp van Design Thinking en Scrum. Je bijt je vast in de laatste trends, analyseert de noden van mediagebruikers en verkent het huidige medialandschap.

    In de vakken fotografie, video, web en copywriting oefen je je vaardigheden als mediamaker in de praktijk. Tijdens Business Fundamentals krijg je voor het eerst voeling met de zakelijke kant van het mediavak.

  • Fase 2

    Fase 2

    In de tweede opleidingsfase leer je rond een bestaand mediaproduct een crossmediaal format bouwen waar geld mee te verdienen valt. Je voert een correct en onderbouwd onderzoek naar de noden van de mediagebruiker en -klant en je weet wat er mag en kan dankzij je kennis van media- en auteursrecht.

    Met die resultaten ga je aan de slag om een nieuw mediaconcept te ontwikkelen. Je bedenkt een crowdfundingcampagne om dat idee verder vorm te geven. Samen met je team bouw je rond je mediaconcept een 360°-format.

    Je toont dat je ondernemend bent en wisselende rollen in een team kan opnemen. Je ontwikkelt ook vaardigheden die je nodig hebt als leidinggevende om een team aan te sturen. Daarnaast gaan we dieper in op online marketing en conceptontwikkeling.

  • Fase 3

    Fase 3

    Praktijk staat helemaal voorop in de derde fase. Tijdens het eerste semester loop je minstens 16 weken stage. Tijdens het tweede semester lanceer je je eigen start-up en bewijs je dat je ook als mediaondernemer van vele markten thuis bent. Daarnaast krijg je de kans om ook externe certificaten te behalen bij onder andere Google of Hubspot.

  • In de praktijk

    In de praktijk

    Je start je opleiding met een bootcamp, waarin je je nieuwe medestudenten en docenten in een ongedwongen, creatieve sfeer leert kennen. In de tweede opleidingsfase kan je mee naar Berlijn om er media-start-ups te bezoeken. In elk semester van je opleiding staat er een activiteitenweek op het programma. Dan ga je in kleine teams aan de slag met uitdagingen en projecten van échte bedrijven.

    Daarnaast brengen we ook inspiratie naar de campus. Geregeld delen mediaprofessionals hun expertise en passie met jou tijdens gastcolleges of workshops. We dagen je uit om deel te nemen aan wedstrijden en hackatons uit de media- en entertainmentsector.

    In de derde fase start je meteen met je stage. Je gaat op zoek naar twee verschillende stageplaatsen binnen de media- en entertainmentsector. Sla je vleugels uit en verken je werkterrein langs alle kanten. Je stagebegeleiders staan paraat om je met raad en daad bij te staan.

  • Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke coaching is belangrijk. Daar geloven we sterk in. Het contact met je docenten is daarom ook direct en laagdrempelig.

    Heb je studieadvies nodig? Een extra duwtje in de rug? Hulp om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen? Lieven, onze trajectbegeleider, staat voor je klaar en vormt jouw trouwe aanspreekpunt.

    Heb je al een opleiding achter de rug en wil je weten voor welke vrijstellingen je in aanmerking komt? Wil je studeren en werken combineren? Ben je langdurig ziek geweest? Of zoek je extra hulp en tijd om lessen te volgen, te studeren of opdrachten en examens te maken? Wij maken graag tijd voor jouw persoonlijke begeleiding. Alles begint bij een goed gesprek.

    Aarzel niet om contact op te nemen met Lieven via lieven.vanhoe@thomasmore.be of +32 15 36 91 50. Zo kunnen jullie samen bekijken wat we voor jou kunnen doen.

  • Go International

    Go International

    Is het altijd al je droom geweest om in New York stage te lopen? Dan gaat onze internationale stagecoördinator graag met jou op zoek naar een geschikte stageplek. Yes we can!

    We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage-ervaring verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes te doppen, verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren!

    Axelle deed het je alvast voor bij DMJX in Kopenhagen.

  • Verkort traject

    Verkort traject

    • Door de uitgesproken focus op praktijk en ondernemerschap vormt deze Engelstalige professionele bacheloropleiding Media & Entertainment Business een sterke aanvulling op het diploma dat je al behaalde. Je verwerft  specifieke mediaskills en leert de kneepjes van het businessvak. Afhankelijk van je vooropleiding volg je een eigen traject.

Vakken

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • Fase 1

    Fase 1

    Semester 1

    • Video 1
    • Creatieve mediaconcepten
    • Mediaformats
    • Web 1
    • Spreken voor publiek
    • Schriftelijke communicatie
    • Business fundamentals
    • Marketing & Mediamarketing
    • Project- & innovatiemanagement

    Semester 2

    • Fotografie
    • Visual thinking
    • Copywriting
    • Consumentenpsychologie
    • Mediatrends
    • Mondelinge communicatie
    • Engelse communicatie
    • Excel
    • Innovatielab

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 2

    Fase 2

    Semester 1

    • Video 2
    • Digitale storytelling
    • Entertainment en experience
    • Onderzoeksvaardigheden
    • Crowdsourcing
    • Business Modeling
    • Auteursrecht, mediarecht, exploitatierechten
    • Portfolio/vrije keuzeruimte

    Semester 2

    • Web 2
    • Engelse communicatie
    • Online marketing
    • Businesslab
    • Ethiek
    • Je eigen merk!
    • Studiereis/vrije keuzeruimte

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 3

    Fase 3

    Semester 1

    • Stage

    Semester 2

    • The start-up-factory 
    • Certificering 

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

Opleiding in cijfers

Enkele statistieken over deze opleiding
177
Studenten in het eerste jaar
4
Lesdagen per week
15%
Studenten op Erasmus
16
Weken stage

Waarom kiezen voor Media en Entertainment Business?

image.alt

Leren in labs

Je hoeft bij ons niet alleen met je neus in de boeken te zitten. Denken, maar vooral doen: dat is MEB. De theorie die je krijgt in het eerste semester pas je toe in de labs van het tweede semester. In Innovatielab (eerste jaar), Business Lab (tweede jaar) én de Start-Up Factory (derde jaar) duik je de praktijk in. De ervaren experts en docenten reiken je tools, tips & tricks aan die je op weg helpen naar een knaller van een mediaproduct. Trial & error, daar leer je toch altijd het meest van?

image.alt

Meet the mediawizard

Jouw speelterrein is het wereldwijde web. Leve Instagram en YouTube! Je kent de do’s-and-don’ts van de digitale revolutie en zoekt altijd naar interactieve manieren om je boodschap over te brengen. Als online storyteller goochel je met video, beeld en tekst. Bij MEB groei je uit tot een mediawizard, die nieuwe communicatiemiddelen vliegensvlug kan inzetten. De pionier in jou geeft de digitale richting aan die mediabedrijven vandaag én morgen moeten inslaan.

image.alt

Topdocenten en -bedrijven volgen jou

Je wordt in die drie jaar begeleid en gecoacht door experts en docenten, die zelf heel wat media-ervaring hebben. Mediatraining krijgen van Mark Uytterhoeven en Roos Van Acker: wie droomt daar nu niet van? Bovendien zetten grote mediabedrijven zoals Medialaan, Sanoma of Telenet mee hun schouders onder de opleiding. Zo bouw je tijdens je studie ook zelf een professioneel netwerk uit.

Na je studie

  • Aan het werk
  • Verder studeren
  • Aan het werk

    Aan het werk

    Benieuwd welke vacatures jij na drie jaar zoal zal kunnen invullen? Wat dacht je van deze?

    • Digital Content Creator

    Als content creator bedenk en creëer je verhalen die je via de best mogelijke kanalen en platformen publiceert. Het wereldwijde web is jouw speelterrein: je kent alle do’s-and-don’ts en denkt in de eerste plaats aan interactieve manieren om je boodschap over te brengen.

    • Business Developer

    Als allround business developer in de mediasector denk je in cijfers en concepten. Je geeft leiding aan een creatief team. Daarnaast weet je hoe en waar je je verschillende communicatiekanalen en –middelen inzet. Je trekt nieuwe klanten aan door innoverende marketingstrategieën te ontwikkelen.

    • Mediaproducer

    Een tv-programma of een online app bedenken is een ingewikkeld proces, waarbij je de belangen van de klant, de redactie en de ganse productiecrew op één lijn moet krijgen. Als producer overzie je dat ganse creatieve proces: van de organisatie van klantenbriefings over de selectie van medewerkers tot het opmaken van scripts en storyboards.

  • Verder studeren

    Verder studeren

    Tweede bachelor (in 1 jaar)

    • Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

    Tweede bachelor via verkort traject

    Postgraduaat

    • Belgian Advertising School (BAS)

    Master (via schakeljaar)

    • Communicatiewetenschappen
    • Handelswetenschappen

Alles voor (toekomstige) studenten

Naast opleidingen biedt Thomas More een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waarmee wij jou kunnen helpen!

Maarten Kerstens

Afgestudeerde Media en Entertainment Business
In de opleiding Media en Entertainement Business maak je geen programma's voor de tv-zenders van nu, maar voor het Youtubekanaal van 2020. je kijkt creatief en vernieuwend naar het medialandschap en stimuleert de ondernemer in jezelf.

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

23 februari
Zaterdag 10u - 16u
27 april
Zaterdag 10u - 14u
4 september
Woensdag 18u - 21u