Media en Entertainment Business

Professionele bachelor van de opleiding professionele bachelor Media en Entertainment Business

Locatie: Mechelen -Campus De Ham
  • Ben je benieuwd naar het geheim achter een succesformat zoals The Voice? Wil je later zélf aan de slag in de media? Kies dan voor Media en Entertainment Business, de enige bacheloropleiding in Vlaanderen voor creatieve media-ondernemers zoals jij!
  • Je bent creatief en communicatief, online én offline. Ondernemen zit je in het bloed. Je schrikt er niet voor terug om je handen uit de mouwen te steken en je blijft vlot op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het medialandschap.
  • Uitzendrechten verwerven, adverteerders overtuigen, contracten afsluiten ... We leren je de mediasector vanuit een commercieel standpunt te begrijpen én naar je hand te zetten. Van tv-formats over apps tot online platformen: je leert hoe verschillende media werken én hoe je ze succesvol inzet.
  • Unieke verhalen voor de media van morgen leren bedenken, daar heb je praktijk voor nodig. En dat bieden we je graag! Aan het werk vanaf dag één, dat mag je bij ons verwachten.
  • Je diploma op zak en zin om nog verder te studeren? Deze opleiding biedt je bovendien een sterke voorbereiding op een schakeljaar naar een master Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen.

Benieuwd naar wat de opleiding Media en Entertainment Business jou te bieden heeft? Klik hier! Of hoor je liever van de studenten zelf hoe het eraan toegaat? Bezoek dan zeker hun blog

Volg Media en Entertainment Business op Facebook

Scroll naar beneden voor meer info
Pascale Aerts
Opleidingsmanager
Lieven Van Hoe
Studietrajectbegeleider
Werner Goossens
Trajectbegeleider

Opbouw

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Verkort traject
  • Fase 1

    Fase 1

    Focus op creativiteit in de media. In het eerste jaar ligt de nadruk op het creatieve proces. Je leert een volledig uitgewerkt mediaformat ontwikkelen voor een bestaand mediabedrijf met behulp van Design Thinking en Scrum. Je bijt je vast in de laatste trends, analyseert de noden van mediagebruikers en verkent het huidige medialandschap.

    In de vakken fotografie, video, web en copywriting oefen je je vaardigheden als mediamaker in de praktijk.
    Tijdens Business Fundamentals krijg je voor het eerst voeling met de zakelijke kant van het mediavak.

  • Fase 2

    Fase 2

    Focus op de businesskant van de media. In de tweede opleidingsfase leer je rond een bestaand mediaproduct een crossmediaal format bouwen waar geld mee te verdienen valt. Je leert een correct en onderbouwd onderzoek te voeren naar de noden van de mediagebruiker en -klant en je weet wat er mag en kan dankzij je kennis van media- en auteursrecht.

    Met deze resultaten ga je aan de slag om een nieuw mediaconcept te ontwikkelen en bedenk je een crowdfundingcampagne om dit idee verder vorm te geven. Samen met je team bouw je rond je mediaconcept een 360° format. Je toont dat je ondernemend bent en wisselende rollen in een team kan opnemen. Je ontwikkelt ook vaardigheden die je nodig hebt als leidinggevende om een team aan te sturen. Daarnaast gaan we dieper in op online marketing en conceptontwikkeling.

  • Fase 3

    Fase 3

    Focus op ondernemerschap in de media. Praktijk staat helemaal voorop in de derde fase. Tijdens het eerste semester loop je minstens 16 weken stage. Tijdens het tweede semester lanceer je je eigen start-up en bewijs je dat je ook als media-ondernemer van vele markten thuis bent.

    Daarnaast krijg je de kans om ook externe certificaten te behalen bij Google, Hubspot of andere.

  • In de praktijk

    In de praktijk

    Je start je opleiding met een bootcamp. Vanaf dag 1 maak je kennis met je nieuwe medestudenten en docenten in een ongedwongen, creatieve en bruisende sfeer. Teambuilding staat centraal in deze opleiding, daarom gaan we tijdens de tweede opleidingsfase met zijn allen een week naar Berlijn om
    inspiratie op te doen rond trends en start-ups. Elk semester van je opleiding staat een activiteitenweek op het programma. Daar ga je in kleine teams aan de slag met uitdagingen en projecten van échte bedrijven.

    Daarnaast brengen we ook inspiratie naar de campus. Geregeld delen mediaprofessionals hun expertise en passie met jou tijdens gastcolleges of workshops. Work hard, play hard! We dagen je uit om deel te nemen aan wedstrijden en hackatons uit de media- en entertainmentsector.

    In de derde fase start je meteen met je stage. Je gaat hiervoor op zoek naar twee verschillende stageplaatsen binnen de media- en entertainmentsector. Sla je vleugels uit en verken je werkterrein langs alle kanten. Je stagebegeleiders staat paraat om je met raad en daad bij te staan.

    Is het altijd al je droom geweest om in New York stage te lopen? Dan gaat onze internationale stagecoördinator graag met jou op zoek naar een geschikte stageplek. Yes we can!

  • Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke coaching is belangrijk. Daar geloven we sterk in. Het contact met je docenten is daarom ook direct en laagdrempelig.

    Heb je studieadvies nodig? Een extra duwtje in de rug? Hulp om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen? Lieven, onze trajectbegeleider, staat voor je klaar en vormt jouw trouwe aanspreekpunt.

    Heb je al een opleiding achter de rug en wil je weten voor welke vrijstellingen je in aanmerking komt? Wil je studeren en werken combineren? Ben je langdurig ziek geweest? Of zoek je extra hulp en tijd om lessen te volgen, te studeren of opdrachten en examens te maken? Wij maken graag tijd voor jouw persoonlijke begeleiding. Alles begint bij een goed gesprek.

    Aarzel niet om contact op te nemen met Lieven via lieven.vanhoe@thomasmore.be of +32 15 36 91 50. Zo kunnen jullie samen bekijken wat we voor jou kunnen doen.

  • Go International

    Go International

    We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage-ervaring verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes doppen, je verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren!

  • Verkort traject

    Verkort traject

    • Door de uitgesproken focus op praktijk en ondernemerschap vormt deze Engelstalige professionele Bachelor Media & Entertainment Business een sterke aanvulling op het diploma dat je reeds behaalde. Je verwerft  specifieke media skills en leert de kneepjes van het businessvak. Afhankelijk van je vooropleiding volg je een eigen traject.

Vakken

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • Fase 1

    Fase 1

    Semester 1

    • Video 1
    • Creatieve mediaconcepten
    • Mediaformats
    • Web 1
    • Spreken voor publiek
    • Schriftelijke communicatie
    • Business fundamentals
    • Marketing & Mediamarketing
    • Project- & innovatiemanagement

    Semester 2

    • Fotografie
    • Visual thinking
    • Copywriting
    • Consumentenpsychologie
    • Mediatrends
    • Mondelinge communicatie
    • Engelse communicatie
    • Excel
    • Innovatielab

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 2

    Fase 2

    Semester 1

    • Video 2
    • Digitale storytelling
    • Entertainment en experience
    • Onderzoeksvaardigheden
    • Crowdsourcing
    • Business Modeling
    • Auteursrecht, mediarecht, exploitatierechten
    • Portfolio/vrije keuzeruimte

    Semester 2

    • Web 2
    • Engelse communicatie
    • Online marketing
    • Businesslab
    • Ethiek
    • Je eigen merk!
    • Studiereis/vrije keuzeruimte

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 3

    Fase 3

    Semester 1

    • Stage

    Semester 2

    • The start-up-factory 
    • Certificering 

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

Opleiding in cijfers

Enkele statistieken over deze opleiding
177
Studenten in het eerste jaar
4
Lesdagen per week
15%
Studenten op Erasmus
16
Weken stage

Waarom kiezen voor Media en Entertainment Business?

image.alt

Start-up-factory

De start-up factory is een labo voor pioniers in media en entertainment. Ga aan de slag met je eigen idee, droom groot, experimenteer in het klein en leer van je fouten. Wees kritisch en ambitieus en transformeer jouw idee in een echte start-up.

image.alt

Je hebt een uniek profiel

We leiden je op tot dwarskijker: een disruptieve denker die de media van morgen mee vorm kan geven. In het innovation lab in het eerste jaar bedenk je een nieuw mediaformat dat zowel op tv als op pakweg Snapchat overleeft, in het business lab in het tweede jaar leer je hoe je er ook geld mee verdient en de beleving rond je format vergroot via on- en offline events.

image.alt

Mediabedrijven volgen jou

Grote mediabedrijven zoals Medialaan, Sanoma of Telenet verwachten veel van jou. Zij hebben samen met ons de opleiding opgestart. Ondertussen werken we al met meer dan 100 Media- en Entertainmentbedrijven intensief samen. Zo bouw je tijdens je studie ook zelf een professioneel netwerk uit.

Na je studie

  • Aan het werk
  • Verder studeren
  • Aan het werk

    Aan het werk

    Benieuwd welke vacatures jij na drie jaar zoal zal kunnen invullen? Media zoeken M/V/X met talent!

    • Digital Creative bij Hotel Hungaria

    Als content creator of digital creative bij het all-in storytelling agency Hotel Hungaria bedenk en creëer je verhalen die je vervolgens via de best mogelijke kanalen en platformen publiceert. Het wereldwijde web is jouw speelterrein: je kent alle do’s en don’ts en denkt in de eerste plaats aan interactieve manieren om je boodschap over te brengen.  

    • Business Developer voor Medialaan

    Als allround business developer in de mediasector denk je in cijfers en concepten. Je geeft leiding aan een creatief team. Daarnaast weet je hoe en waar je je verschillende communicatiekanalen  en –middelen inzet. Je trekt nieuwe klanten aan door innoverende marketingstrategieën te ontwikkelen.

    • Mediaproducer bij Sputnik

    Een tv-programma of een online app bedenken is een ingewikkeld proces, waarbij je de belangen van de klant, de redactie en de ganse productiecrew op één lijn moet krijgen. Als producer overzie je dit ganse creatieve proces; van de organisatie van klantenbriefings over de selectie van medewerkers tot het opmaken van scripts en storyboards.

  • Verder studeren

    Verder studeren

    Tweede bachelor (in 1 jaar)

    • Toegepaste Audiovisuele Communicatie (BATAC)

    Tweede bachelor via verkort traject

    Postgraduaat

    • Belgian Advertising School (BAS)

    Master (via schakeljaar)

    • Communicatiewetenschappen
    • Handelswetenschappen

Alles voor (toekomstige) studenten

Naast opleidingen biedt Thomas More een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waarmee wij jou kunnen helpen!

Maarten Kerstens

derdejaarsstudent Media- en Entertainmentbusiness
In de opleiding Media en Entertainement Business maak je geen programma's voor de tv-zenders van nu, maar voor het Youtubekanaal van 2020. je kijkt creatief en vernieuwend naar het medialandschap en stimuleert de ondernemer in jezelf.

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

5 september
Woensdag 18u - 21u