2022-04-28 09:52:00

Leraar Kleuteronderwijs
Educatieve bacheloropleiding voor Kleuteronderwijs in voltijds dagonderwijs
Word een creatieve duizendpoot op maat van kleuters
- Jij bent gek op kinderen. Je wil hen helpen groeien en openbloeien. Je bent creatief, enthousiast en sociaal.
- In deze opleiding bouw je een stevige basiskennis op. Je bestudeert de ontwikkeling van jonge kinderen en leert hoe je hen stimuleert met verhalen en uitdagende activiteiten. Daarnaast kom je alles te weten over de specifieke aanpak bij peuters en oudere kleuters en hoe om te gaan met superdiverse klassen.
- Een enthousiast team van docenten staat je bij met raad en daad. We volgen je leerproces op de voet en dagen je uit om te groeien. Je krijgt volop de ruimte om te leren en te oefenen. Lessen eindigen meestal om 15.45 uur. Zo heb je tijd genoeg om zelfstandig te werken of in groep aan de slag te gaan.
- Van meet af aan verken je het leven in de kleuterklas. Je loopt stage in verschillende scholen. Onze stagebegeleiding is trouwens top! Als enige in Vlaanderen kregen we van een onafhankelijke commissie van experts het keurmerk ‘excellent’.
- Diploma op zak? Dan kan je als kleuterleerkracht aan de slag, maar ook als zorgleerkracht
of in de kinderopvang. Of als medewerker in diverse organisaties.



Troeven

Kleuterschool op de campus
Op onze campus is er een kleuterschool waarmee we nauw samenwerken. Je gaat er regelmatig op bezoek of de kleuters komen langs om jou aan het werk te zien. Zo hou je de vinger aan de pols, ook als je niet op je stage bent.

Veel vrije studietijd
Je krijgt de tijd om te leren en te oefenen. En dat mag je letterlijk nemen! Onze lesdagen eindigen meestal om 15.45 uur en je hebt behoorlijk wat vrije studietijd. Bovendien geloven we in sociaal leren: leren van en met elkaar. Gezellig!

Trajecten op jouw maat
Heb je al een bachelor- of masterdiploma op zak en kriebelt het om toch nog leraar te worden? Dan is onze verkorte opleiding iets voor jou.
Volg je hart, waag de sprong!
Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk
- Persoonlijke begeleiding
- Go international
- Alternatieve trajecten
- Instaptoets
Opbouw
- Fase 1 | Je start je opleiding met een tweedaags ‘basecamp’. Je maakt er kennis met je medestudenten, de opleiding en de campus. Zo dompelen we je meteen onder in de onmiskenbare 'Vorselaar-vibe' en weet je snel waar je aan toe bent. In fase 1 krijg je voeling met de kleuterklas. Je bouwt een stevige pedagogisch-didactische, vakinhoudelijke en muzische basis op. Je bestudeert de ontwikkeling van jonge kinderen en leert hoe je hen kan stimuleren met mooie verhalen, uitdagende activiteiten en fijne hoeken. Dat veronderstelt nogal wat achtergrondkennis én een waaier aan muzische vaardigheden om kleuters speels en expressief met al die boeiende dingen te laten kennismaken. Daarnaast wacht je een flinke portie voorbereidend werk: doelen selecteren, lesvoorbereidingen maken, materialen bij elkaar zoeken, goed plannen en organiseren. Op het einde van fase 1 sta je al zo sterk in je schoenen dat je met veel plezier een hele week een kleuterklas onder je hoede neemt.
- Fase 2 | In fase 2 maak je grondig kennis met de specifieke aanpak die peuters en oudste kleuters nodig hebben. Zo is voor peuters het sensomotorische (zintuiglijke) nog erg belangrijk, terwijl een vijfjarige kleuter al veel uitdaging aankan, onder meer op het vlak van taal, wiskunde en techniek. Zorg en differentiatie krijgen een centrale plek. Je leert hoe je een aanbod afstemt op de noden van kleuters, met oog voor de talenten van elk kind. Ook het muzische blijft erg belangrijk. Wat je in het eerste jaar geleerd hebt over beeld, muziek, drama en expressie komt nu samen in het opleidingsonderdeel ‘Muzisch werken’. Want een muzische juf of meester zijn, dat zit 'm niet alleen in wat je doet: je moet het in de eerste plaats ook vanbinnen voelen!
- Fase 3 | In je laatste jaar leer je omgaan met superdiverse kleuterklassen. Je scherpt je zorgbrede blik aan om in te spelen op verschillen in taal, cultuur of thuissituatie. Communicatie met partners – ouders, ondersteunende instanties, onderwijsorganisaties – krijgt extra aandacht. In fase 3 bepaal je deels zelf je programma, bijvoorbeeld door opleidingsoverstijgende projecten in ons onderzoekslab of een keuzestage in binnen- of buitenland. Een groot deel van het jaar breng je door op de stageplek. Na een lange stage van minstens vijf weken zwaai je af als volleerd kleuterleraar. Met een koffer vol waardevolle bagage ben je klaar om het werkveld in te trekken.
- Fase 1 | Je start je opleiding met een tweedaags ‘basecamp’. Je maakt er kennis met je medestudenten, de opleiding en de campus. Zo dompelen we je meteen onder in de onmiskenbare 'Vorselaar-vibe' en weet je snel waar je aan toe bent. In fase 1 krijg je voeling met de kleuterklas. Je bouwt een stevige pedagogisch-didactische, vakinhoudelijke en muzische basis op. Je bestudeert de ontwikkeling van jonge kinderen en leert hoe je hen kan stimuleren met mooie verhalen, uitdagende activiteiten en fijne hoeken. Dat veronderstelt nogal wat achtergrondkennis én een waaier aan muzische vaardigheden om kleuters speels en expressief met al die boeiende dingen te laten kennismaken. Daarnaast wacht je een flinke portie voorbereidend werk: doelen selecteren, lesvoorbereidingen maken, materialen bij elkaar zoeken, goed plannen en organiseren. Op het einde van fase 1 sta je al zo sterk in je schoenen dat je met veel plezier een hele week een kleuterklas onder je hoede neemt.
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
- De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
- Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 3 ORIËNTATIE OP HET BEROEP Oriëntatie op het beroep i 4 5 6 Religie, zingeving en levensbeschouwing 3 PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE VORMING Pedagogisch-didactische vorming i 9 9 Zorgbreed onderwijs i 6 Zorgcasus 3 Partner van ouders i 3 Superdiversiteit 4 LEERGEBIEDEN Motorische ontwikkeling i 3 3 Wiskundige initiatie 3 3 Taal i 3 3 Fase 1 2 3 Godsdienst 3 3 Wereldoriëntatie 3 7 Filosoferen 3 MUZISCHE VORMING Beeld i 6 Muziek 6 Dans, drama, beweging 6 Muzisch werken i 6 INTEGRATIE Integratieopdracht 4 6 Onderzoekslab i 9 Community service learning 3 PRAKTIJK i 10 15 20 Fase 1 2 3 ORIËNTATIE OP HET BEROEP Oriëntatie op het beroep i 4 5 6 Religie, zingeving en levensbeschouwing 3 PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE VORMING Pedagogisch-didactische vorming i 9 9 Zorgbreed onderwijs i 6 Zorgcasus 3 Partner van ouders i 3 Superdiversiteit 4 LEERGEBIEDEN Motorische ontwikkeling i 3 3 Wiskundige initiatie 3 3 Taal i 3 3 Godsdienst 3 3 Wereldoriëntatie 3 7 Filosoferen 3 MUZISCHE VORMING Beeld i 6 Muziek 6 Dans, drama, beweging 6 Muzisch werken i 6 INTEGRATIE Integratieopdracht 4 6 Onderzoekslab i 9 Community service learning 3 PRAKTIJK i 10 15 20 Lesrooster
Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1.
In de praktijk
- Van bij de start van je opleiding bieden we je een stevig pakket stage. Als enige opleiding in Vlaanderen kregen we van een commissie van experts een ‘excellent’ voor onze stageaanpak. En daar zijn we fier op!
- Wij zoeken voor jou een fijne stageschool in jouw buurt, waar je de kneepjes van het vak kan leren. Je loopt telkens een volledig jaar stage in dezelfde school. In fase 1 kom je terecht in een klasje vierjarigen. In fase 2 maak je kennis met peuters en vijfjarigen. In fase 3 heb je eerst enkele weken een diversiteitstage. In semester 2 kan je vervolgens proeven van een andere context (bv. methodeschool of buitengewoon onderwijs), waarna je start aan je lange eindstage.
- Je mentor op de kleuterschool en een ‘ankerdocent’ volgen je een academiejaar lang nauwgezet op. Je ankerdocent ziet je regelmatig aan het werk op je stageplek en houdt contact met je mentor. ‘Samen opleiden’ noemen we dat. Met die manier van stagebegeleiding staan we aan de top in Vlaanderen!
- Kijk je graag eens over het muurtje? Dan zijn in fase 3 ook stages mogelijk in een methodeschool, bij een kindertheatergezelschap, in het eerste leerjaar van het lager onderwijs, in het buitengewoon onderwijs ... Trek je liever naar het buitenland, ver weg of dichtbij? Dat kan!
- Van bij de start van je opleiding bieden we je een stevig pakket stage. Als enige opleiding in Vlaanderen kregen we van een commissie van experts een ‘excellent’ voor onze stageaanpak. En daar zijn we fier op!
Persoonlijke begeleiding
- Als student heb je jouw eigen leerproces in handen. Je draagt deze verantwoordelijkheid, maar wordt goed ondersteund. Met grote en kleine vragen kan je terecht bij onze trajectcoaches.
- Daarnaast staat een enthousiast docententeam klaar om je te coachen en te begeleiden. Op je stageplek word je telkens een jaar lang opgevolgd door dezelfde docent, je ‘ankerdocent’.
- Heb je nood aan extra ondersteuning om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen? Elk jaar organiseren we cursussen rond muziek en expressie: er is voor elk wat wils!
- Als student heb je jouw eigen leerproces in handen. Je draagt deze verantwoordelijkheid, maar wordt goed ondersteund. Met grote en kleine vragen kan je terecht bij onze trajectcoaches.
Go international
- We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Proef van een buitenlandse ervaring tijdens een korte stageperiode (twee à drie weken), bijvoorbeeld in Boa Vista (Kaapverdische Eilanden), Zadar (Kroatië), Dublin (Ierland) of Beja (Portugal). Verruim je blik in fase 3 dankzij een langdurige internationale studie of stage, bijvoorbeeld in Portugal, Denemarken, Finland, Tanzania, Gambia, Ecuador, Malawi of Suriname.
- Tijdens de international class leer en werk je drie maanden lang samen met inkomende studenten uit heel Europa. Tijdens de international days wordt de campus ondergedompeld in een internationale sfeer, o.a. met buitenlandse gastsprekers.
- We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Proef van een buitenlandse ervaring tijdens een korte stageperiode (twee à drie weken), bijvoorbeeld in Boa Vista (Kaapverdische Eilanden), Zadar (Kroatië), Dublin (Ierland) of Beja (Portugal). Verruim je blik in fase 3 dankzij een langdurige internationale studie of stage, bijvoorbeeld in Portugal, Denemarken, Finland, Tanzania, Gambia, Ecuador, Malawi of Suriname.
Alternatieve trajecten
Heb je al een diploma op zak? Dan kan je deze opleiding volgen in een verkort traject.
Instaptoets
- Al wie in Vlaanderen een lerarenopleiding wil volgen, moet vóór inschrijving een toets afleggen. Die is voor alle studenten en voor alle hogescholen dezelfde. We hebben de belangrijkste info over de instaptoets voor je samengevat.
- De instaptoets is géén toelatingsproef. Iedereen mag starten aan de opleiding, ongeacht de resultaten. De test geeft wel aan waar je staat, waar je talenten en werkpunten liggen.
- Scoorde je wat minder dan verwacht? Dan bieden we ondersteuning op maat, zodat je snel kan bijbenen.
- Al wie in Vlaanderen een lerarenopleiding wil volgen, moet vóór inschrijving een toets afleggen. Die is voor alle studenten en voor alle hogescholen dezelfde. We hebben de belangrijkste info over de instaptoets voor je samengevat.
Na je studie
- De job van je leven
- Verder studeren
De job van je leven
- kleuterleraar:
- in alle netten van het onderwijs
- in het methodeonderwijs
- in het buitengewoon onderwijs - zorgleerkracht
- bijzondere leermeester beweging voor kleuters
- kinderopvang, voor- en naschoolse opvang
- medewerker in onderwijsorganisaties (bv. CLB’s) of in culturele, sociale of sportorganisaties
- kleuterleraar:
Verder studeren
Tweede educatieve bachelor (via verkort traject)
Banaba
Postgraduaat
- Mentor in Stage- en Aanvangsbegeleiding
- Omgaan met Kinderen en Jongeren met een Autismespectrumstoornis
- International Teacher
- Nederlands voor Anderstaligen
- Zorgleerkracht Kleuter- en Lager Onderwijs
Master (via schakeljaar)
- Opleidings- en Onderwijswetenschappen
- Pedagogische Wetenschappen
- Educatieve Studies