2020-10-19 23:51:00

Leraar Kleuteronderwijs
Educatieve bacheloropleiding voor Kleuteronderwijs in voltijds dagonderwijs
Spring-in-‘t-veld met een levendige fantasie
- Jij vindt de leefwereld van kleuters enorm boeiend. Je houdt ook van
voorlezen, spelen en creatief werken met jonge kinderen. - Je leert hoe je kinderen op ontdekkingsreis neemt in de wondere wereld
van woorden en beelden, kleuren en klanken, natuur en techniek. - Je verdiept je in de wereld van het kind en hoe het nieuwe dingen leert
en ervaart met muziek, taal, spelen, wiskunde, beweging … - Reken op variatie in werkvormen. Jouw talenten en interesses staan daarin
centraal. Want kleuters laten schitteren, kan alleen als je dat zelf ook mag doen! - Je leert al doende. Sta voor de klas op onze campus in het kleuterlabo, werk
aan projecten in het leercentrum, maak je handen vuil in ’t Zwiebelbos … - Je loopt natuurlijk ook stage tussen de kleuters, in België of in het buitenland!
- Diploma op zak? Dan kan je als kleuterleerkracht aan de slag, maar ook als zorgleerkracht
of in de kinderopvang. Of als medewerker in diverse organisaties.




Troeven

Je leert écht al doende
In het kleuterlabo, een échte kleuterklas op de campus, oefenen je de praktijk, mét en zonder kinderen. In ‘t Zwiebelbos ontdek je wat kinderen belangrijk vinden bij het buitenspelen. Het leercentrum biedt ruimte om ‘uit het leven gegrepen’-situaties aan te pakken.
Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk
- Persoonlijke begeleiding
- Go international
- Alternatieve trajecten
Opbouw
- Fase 1 | Je start met de basisvaardigheden en -kennis van een kleuterleraar: observeren, de algemene ontwikkeling van kinderen inschatten, een uitdagende leer- en speelomgeving creëren. Van bij de start moedigen we je aan om zelf keuzes te maken en je eigen interesses te ontplooien: een deel van je vakken bepaal je zelf.
Je zet theorie snel om in praktijk. Samen met medestudenten en docenten werk je een vertelproject voor kleuters uit en spreek je al je creatieve, expressieve en muzische talenten aan. De inzichten uit de lessen komen goed van pas tijdens je instap- en basisstage!
- Fase 2 | Je verfijnt en versterkt je vaardigheden en kennis: je krijgt oog voor de individuele beleving van kinderen in de klaspraktijk en je verdiept je in verschillende leergebieden: muziek, taal, beweging …
Dankzij keuzevakken geef je deels zelf richting aan je programma. Projectwerk is een belangrijk deel van je programma: een meerdaagse uitstap rond verbondenheid en natuur/stad, een muzisch getint project, een project om het creatief denken en 'onderzoeken' bij kleuters te stimuleren. Je integreert je inzichten in je stage bij jongere en oudere kleuters.
- Fase 3 | De rol en competenties van de leerkracht als lid van een schoolteam en als partner van ouders en externen komen aan bod. Er gaat ook uitgebreide aandacht naar een zorgbrede aanpak in de kleuterklas.
Bijna een derde van je programma bepaal je zelf. Zo kan je er oa. voor kiezen om het vak 'verdieping STEM' te volgen. Samenwerking met het werkveld staat centraal in je projectwerk. Dankzij 'uit het leven gegrepen'-casussen verken je het beroep. Al deze invalshoeken integreer je in de verschillende stages.
- Fase 1 | Je start met de basisvaardigheden en -kennis van een kleuterleraar: observeren, de algemene ontwikkeling van kinderen inschatten, een uitdagende leer- en speelomgeving creëren. Van bij de start moedigen we je aan om zelf keuzes te maken en je eigen interesses te ontplooien: een deel van je vakken bepaal je zelf.
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
- De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
- Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 3 ALGEMENE (BEROEPSGERICHTE) COMPETENTIES Kind in ontwikkeling thema's i 5 Onderwijskader 3 Leraar in ontwikkeling 6 3 3 Opvoedingskader 3 8 Religie, zingeving, levensbeschouwing 3 Op weg naar inclusie 4 Onderwijsorganisatie en -beleid: afstuderen 3 Onderwijs en samenleving i 4 BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES Beeld 3 3 Muziek i 3 3 Taal 3 3 Oriëntatie op de wereld i 3 3 Spelen 3 Fase 1 2 3 Wiskundig denken 3 3 Beweging i 3 3 Godsdienst i 3 3 Interculturaliteit en interreligieusiteit 3 Teamgericht werken i 3 PRAKTIJK Project i 3 9 3 Instapstage i 4 Basisstage 6 Stage bij de jongere kleuters 8 Stage bij de oudere kleuters 8 Keuzestage 8 Doorgroeistage 6 Eindstage 14 KEUZE i 3 3 9 Fase 1 2 3 ALGEMENE (BEROEPSGERICHTE) COMPETENTIES Kind in ontwikkeling thema's i 5 Onderwijskader 3 Leraar in ontwikkeling 6 3 3 Opvoedingskader 3 8 Religie, zingeving, levensbeschouwing 3 Op weg naar inclusie 4 Onderwijsorganisatie en -beleid: afstuderen 3 Onderwijs en samenleving i 4 BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES Beeld 3 3 Muziek i 3 3 Taal 3 3 Oriëntatie op de wereld i 3 3 Spelen 3 Wiskundig denken 3 3 Beweging i 3 3 Godsdienst i 3 3 Interculturaliteit en interreligieusiteit 3 Teamgericht werken i 3 PRAKTIJK Project i 3 9 3 Instapstage i 4 Basisstage 6 Stage bij de jongere kleuters 8 Stage bij de oudere kleuters 8 Keuzestage 8 Doorgroeistage 6 Eindstage 14 KEUZE i 3 3 9 Lesrooster
Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1.
In de praktijk
Leraar zijn, dat leer je niet uit een boek! Daarom mag je vanaf dag één een stevige brok onderwijspraktijk verwachten. Dankzij onze unieke infrastructuur krijg je de kans om het vak in een veilige omgeving te leren. Met de nadruk op uitproberen, experimenteren en ‘mogen mislukken’.
Doorheen de opleiding loop je stage in verschillende kleuterscholen, van de instapklas tot de derde kleuterklas en in verschillende onderwijsnetten. Je loopt minstens één keer stage in een grootstedelijke context. Deze stagescholen zoeken wij voor jou. Je kan ook stagelopen in een alternatieve context (bv. educatieve dienst van een museum, Technopolis ...) of binnen een specifieke onderwijsinvalshoek (bv. eerste leerjaar, buitengewoon onderwijs, zorgstage ...).
Na korte stageblokken in fase 1, neem je in fase 2 en 3 meerdere stageweken voor je rekening. De stages worden per semester georganiseerd. Een stagebegeleider ondersteunt jou en helpt je doorheen de hele stagecyclus: van informatieronde en stagetoewijzing, over stageverloop tot en met resultaat en feedback. Bovendien organiseren we stagevoorbereidingsdagen en reflectiesessies die een brug slaan tussen theorie en praktijk.
Persoonlijke begeleiding
We willen jouw nieuwsgierigheid prikkelen, je verwonderen en uitdagen. Maar bovenal staan we stil bij wie je bent, bij jouw eigenheid, talenten en interesses. Omdat je kleuters enkel kan laten schitteren als je dat zelf ook mag doen! Daarom volgen we jouw leerproces op de voet en geven we je alle kansen en ondersteuning om te groeien.
Van bij de start mag je rekenen op persoonlijke begeleiding. Zo zal onze zorgcoördinator de resultaten van jouw instapproef opvolgen en bespreken. Scoorde je wat minder dan verwacht? Dan bieden we ondersteuning op maat, zodat je snel kan bijbenen. Ook met specifieke vragen rond studieplanning, examens of bijzondere statuten (dyslexie, medische behoeften …) kan je bij haar aankloppen.
Go international
We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes doppen, je verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren!
Benieuwd naar je opties? kirsten.marit@thomasmore.be helpt je graag verder!
Alternatieve trajecten
De opleiding combineren met je werk? Of wil je het lerarendiploma behalen op je werkplek? Volg dan Educatieve bachelor kleuteronderwijs in werktraject/LIO of werkplekleren
Na je studie
- De job van je leven
- Verder studeren
De job van je leven
- leraar in het kleuteronderwijs
- leraar in het lager onderwijs
- bijzondere leermeester bewegingsopvoeding
- zorgleraar, coördinator in zorg/ICT/ technologie/gezondheid/kwaliteit
- mentor van kandidaat-leraren en beginnende leraren
- beleidsondersteuner
- pedagogisch begeleider
- directeur
Buiten het onderwijs:
- in de educatieve sector, de culturele sector, de kinderopvang, in de voor- en naschoolse opvang, in het bedrijfsleven
Werkzekerheid gegarandeerd! Jouw jobperspectieven zijn uitstekend, want er is een groot tekort aan kleuterjuffen en -meesters. Je begint misschien als interim-leerkracht, maar de meesten vinden snel een voltijdse job via openstaande vacatures.
Verder studeren
Tweede bachelor Bedrijfsmanagement (in 1 jaar)
- Accountancy-Fiscaliteit
- Business en Ondernemen
- Immobiliën en Verzekeringen
- Marketing
- Rechtspraktijk
- Sport- en Cultuurmanagement
- Supply Chain Management
- Winkel- en Retailmanagement
Tweede bachelor (via verkort traject)
Master (via schakelprogramma)
- Master Handelswetenschappen:
- Master Accountancy & Fiscaliteit
- Master Accountancy & Revisoraat
- Master Toegepaste Economische Wetenschappen:
- Master Accountancy en Financieel Management
Banaba
Postgraduaat