Leraar Kleuteronderwijs

Educatieve bacheloropleiding voor Kleuteronderwijs in voltijds dagonderwijs

Locatie: Mechelen -

Spring-in-‘t-veld met een levendige fantasie

  • Jij vindt de leefwereld van kleuters enorm boeiend. Je houdt ook van
    voorlezen, spelen en creatief werken met jonge kinderen.
  • Je leert hoe je kinderen op ontdekkingsreis neemt in de wondere wereld  
    van woorden en beelden, kleuren en klanken, natuur en techniek.  
  • Je verdiept je in de wereld van het kind en hoe het nieuwe dingen leert
    en ervaart met muziek, taal, spelen, wiskunde, beweging … 
  • Reken op variatie in werkvormen. Jouw talenten en interesses staan daarin 
    centraal. Want kleuters laten schitteren, kan alleen als je dat zelf ook mag doen! 
  • Je leert al doende. Sta voor de klas op onze campus in het kleuterlabo, werk  
    aan projecten in het leercentrum, maak je handen vuil in ’t Zwiebelbos …   
  • Je loopt natuurlijk ook stage tussen de kleuters, in België of in het buitenland!  
  • Diploma op zak? Dan kan je als kleuterleerkracht aan de slag, maar ook als zorgleerkracht 
    of in de kinderopvang. Of als medewerker in diverse organisaties. 

Follow us!Facebook Instagram

De opleiding
in het kort
Laat je
inspireren
Scroll naar beneden voor meer info
Eline Willems
Eline Willems
Opleidingsmanager
Voor al je vragen over de opleiding.
Inge Goovaerts
Inge Goovaerts
Trajectcoördinator
Voor al je vragen over het traject en je studieloopbaan. (jonge studenten)
Annelies Walschap
Annelies Walschap
Trajectbegeleider
Voor al je vragen over trajecten, studieloopbaan en vrijstellingen (zij-instromers).
Bernadette Van Malderen
Bernadette Van Malderen
Zorgcoördinator
Voor al je vragen over zorgfaciliteiten, topsportstatuut, ...

Troeven

image.alt

Je leert écht al doende

In het kleuterlabo, een échte kleuterklas op de campus, oefenen je de praktijk, mét en zonder kinderen. In ‘t Zwiebelbos ontdek je wat kinderen belangrijk vinden bij het buitenspelen. Het leercentrum biedt ruimte om ‘uit het leven gegrepen’-situaties aan te pakken. 

image.alt

Voorleesvirus

Voorlezen prikkelt de taalontwikkeling en vergroot de woordenschat. Het is een moment van gezellig samenzijn, voor kleuters vaak het leukste kwartier van de dag. Maar hoe zorg je ervoor dat ze aan je lippen hangen en echt opgaan in het verhaal? Je leert de kneepjes van het vak!

image.alt

Brussel Binnenste Buiten

In je tweede fase ga je drie dagen op ontdekking in de diverse Brusselse leef- en onderwijswereld. Denk aan: speelboxen - marktbezoek - zelf koken - gezellige bedrijvigheid - stadswandeling - schoolbezoeken - samen uit, samen thuis - de waterman. 

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go international
  • Alternatieve trajecten
  • Opbouw

    • Fase 1 | Je start met de basisvaardigheden en -kennis van een kleuterleraar: observeren, de algemene ontwikkeling van kinderen inschatten, een uitdagende leer- en speelomgeving creëren. Van bij de start moedigen we je aan om zelf keuzes te maken en je eigen interesses te ontplooien: een deel van je vakken bepaal je zelf.

      Je zet theorie snel om in praktijk. Samen met medestudenten en docenten werk je een vertelproject voor kleuters uit en spreek je al je creatieve, expressieve en muzische talenten aan. De inzichten uit de lessen komen goed van pas tijdens je instap- en basisstage
       
    • Fase 2 | Je verfijnt en versterkt je vaardigheden en kennis: je krijgt oog voor de individuele beleving van kinderen in de klaspraktijk en je verdiept je in verschillende leergebieden: muziek, taal, beweging … 

      Dankzij keuzevakken geef je deels zelf richting aan je programma. Projectwerk is een belangrijk deel van je programma: een meerdaagse uitstap rond verbondenheid en natuur/stad, een muzisch getint project, een project om het creatief denken en 'onderzoeken' bij kleuters te stimuleren. Je integreert je inzichten in je stage bij jongere en oudere kleuters. 
       
    • Fase 3 | De rol en competenties van de leerkracht als lid van een schoolteam en als partner van ouders en externen komen aan bod. Er gaat ook uitgebreide aandacht naar een zorgbrede aanpak in de kleuterklas. 
       

      Bijna een derde van je programma bepaal je zelf. Zo kan je er oa. voor kiezen om het vak 'verdieping STEM' te volgen. Samenwerking met het werkveld staat centraal in je projectwerk. Dankzij 'uit het leven gegrepen'-casussen verken je het beroep. Al deze invalshoeken integreer je in de verschillende stages

  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren. 

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.  
    • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids
    Fase123
    ALGEMENE (BEROEPSGERICHTE) COMPETENTIES
    Kind in ontwikkeling thema's … i 5
    Onderwijskader 3
    Leraar in ontwikkeling 6 3 3
    Opvoedingskader 3 8
    Religie, zingeving, levensbeschouwing 3
    Op weg naar inclusie 4
    Onderwijsorganisatie en -beleid: afstuderen 3
    Onderwijs en samenleving i 4
    BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES
    Beeld 3 3
    Muziek i 3 3
    Taal 3 3
    Oriëntatie op de wereld i 3 3
    Spelen 3
    Fase123
    Wiskundig denken 3 3
    Beweging i 3 3
    Godsdienst i 3 3
    Interculturaliteit en interreligieusiteit 3
    Teamgericht werken i 3
    PRAKTIJK
    Project i 3 9 3
    Instapstage i 4
    Basisstage 6
    Stage bij de jongere kleuters 8
    Stage bij de oudere kleuters 8
    Keuzestage 8
    Doorgroeistage 6
    Eindstage 14
    KEUZE i 3 3 9
    Fase123
    ALGEMENE (BEROEPSGERICHTE) COMPETENTIES
    Kind in ontwikkeling thema's … i 5
    Onderwijskader 3
    Leraar in ontwikkeling 6 3 3
    Opvoedingskader 3 8
    Religie, zingeving, levensbeschouwing 3
    Op weg naar inclusie 4
    Onderwijsorganisatie en -beleid: afstuderen 3
    Onderwijs en samenleving i 4
    BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES
    Beeld 3 3
    Muziek i 3 3
    Taal 3 3
    Oriëntatie op de wereld i 3 3
    Spelen 3
    Wiskundig denken 3 3
    Beweging i 3 3
    Godsdienst i 3 3
    Interculturaliteit en interreligieusiteit 3
    Teamgericht werken i 3
    PRAKTIJK
    Project i 3 9 3
    Instapstage i 4
    Basisstage 6
    Stage bij de jongere kleuters 8
    Stage bij de oudere kleuters 8
    Keuzestage 8
    Doorgroeistage 6
    Eindstage 14
    KEUZE i 3 3 9

    Lesrooster 

    Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1

  • In de praktijk

    Leraar zijn, dat leer je niet uit een boek! Daarom mag je vanaf dag één een stevige brok onderwijspraktijk verwachten. Dankzij onze unieke infrastructuur krijg je de kans om het vak in een veilige omgeving te leren. Met de nadruk op uitproberen, experimenteren en ‘mogen mislukken’. 

    Doorheen de opleiding loop je stage in verschillende kleuterscholen, van de instapklas tot de derde kleuterklas en in verschillende onderwijsnetten. Je loopt minstens één keer stage in een grootstedelijke context. Deze stagescholen zoeken wij voor jou. Je kan ook stagelopen in een alternatieve context (bv. educatieve dienst van een museum, Technopolis ...) of binnen een specifieke onderwijsinvalshoek (bv. eerste leerjaar, buitengewoon onderwijs, zorgstage ...). 

    Na korte stageblokken in fase 1, neem je in fase 2 en 3 meerdere stageweken voor je rekening. De stages worden per semester georganiseerd. Een stagebegeleider ondersteunt jou en helpt je doorheen de hele stagecyclus: van informatieronde en stagetoewijzing, over stageverloop tot en met resultaat en feedback. Bovendien organiseren we stagevoorbereidingsdagen en reflectiesessies die een brug slaan tussen theorie en praktijk. 

  • Persoonlijke begeleiding

    We willen jouw nieuwsgierigheid prikkelen, je verwonderen en uitdagen. Maar bovenal staan we stil bij wie je bent, bij jouw eigenheid, talenten en interesses. Omdat je kleuters enkel kan laten schitteren als je dat zelf ook mag doen! Daarom volgen we jouw leerproces op de voet en geven we je alle kansen en ondersteuning om te groeien. 

    Van bij de start mag je rekenen op persoonlijke begeleiding. Zo zal onze zorgcoördinator de resultaten van jouw instapproef opvolgen en bespreken. Scoorde je wat minder dan verwacht? Dan bieden we ondersteuning op maat, zodat je snel kan bijbenen. Ook met specifieke vragen rond studieplanning, examens of bijzondere statuten (dyslexie, medische behoeften …) kan je bij haar aankloppen. 

  • Go international

    We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes doppen, je verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren! 

    Benieuwd naar je opties? kirsten.marit@thomasmore.be helpt je graag verder!  

  • Alternatieve trajecten

    De opleiding combineren met je werk? Of wil je het lerarendiploma behalen op je werkplek? Volg dan Educatieve bachelor kleuteronderwijs in werktraject/LIO of werkplekleren

Na je studie

  • De job van je leven
  • Verder studeren

Verhalen

Meester Maarten staat in de derde kleuterklas

2020-10-19 23:51:00

"Ze vertellen echt alles! Dat maakt het zo leuk"

Meester Maarten staat in de derde kleuterklas

Lees meer
Janne kreeg de kans om stage te lopen in een ziekenhuisschool.

2020-10-19 23:36:00

"Ik voelde meteen dat ik in de ziekenhuisschool op mijn plek zat"

Janne kreeg de kans om stage te lopen in een ziekenhuisschool.

Lees meer
De kleuterklas van de toekomst, hoe ziet die eruit? We spraken erover met twee experten van Thomas More en met een interieurbedrijf.

2019-10-29 00:00:00

Kleuterklas van de toekomst

De kleuterklas van de toekomst, hoe ziet die eruit? We spraken erover met twee experten van Thomas More en met een interieurbedrijf.

Lees meer

#campuskruidtuin