2020-10-19 23:51:00

Educatieve bachelor kleuteronderwijs in werktraject/LIO of werkplekleren
Traject van de Educatieve bacheloropleiding voor Kleuteronderwijs
Jij wil een diploma Kleuteronderwijs in je schooltas
- Je bent minimaal 21 jaar en werkt al in een kleuterklas als klasleerkracht met een diploma secundair onderwijs (zoals kinderzorg, jeugd- en gehandicaptenzorg ...).
- Of je bent minimaal 21 jaar en hebt een diploma secundair onderwijs.
- En je droomt ervan om gediplomeerd kleuterleerkracht te worden.
- Afhankelijk van je (werk)situatie kies je een optie. Ga voor LIO/werkplekleren als je al aan het werk bent als klasleerkracht in een kleuterklas. Heb je een andere job? Dan volg je het werktraject.
- Reken bij beide opties op variatie in werkvormen. Jouw talenten en interesses staan daarin centraal.
- Praktijk vormt de rode draad doorheen je opleiding. Je leert al doende.
- Gedreven docenten coachen je zodat jij optimaal kan groeien in je rol als leerkracht.




Troeven

Verbondenheid centraal
Samenwerken en leren staan centraal. Studenten brengen hun praktijkervaringen samen om te groeien als toekomstige leerkracht. Een persoonlijke procesgerichte begeleiding staat hierbij aan de basis.
Programma
- Opbouw
- Doelpubliek
- Vakken
- In de praktijk
- Persoonlijke begeleiding
- Go international
Opbouw
- Fase 1 | Je start met de basisvaardigheden en -kennis van een kleuterleraar: observeren, de algemene ontwikkeling van kinderen inschatten, een uitdagende speel- en leeromgeving creëren. Samen met medestudenten en docenten spreek je al je creatieve, expressieve en muzische talenten aan. Van bij de start moedigen we je aan om zelf keuzes te maken en je eigen interesses te ontplooien. Dit maak je snel zichtbaar in je eigen klaspraktijk of op de stageschool. Hierdoor zet je de theorie snel om in praktijk.
- Fase 2 | Je verfijnt en versterkt je vaardigheden en kennis: je krijgt oog voor de individuele beleving van kinderen in de klaspraktijk en je verdiept je in verschillende leergebieden: muziek, taal, beweging … Je integreert je inzichten in je klaspraktijk of stages bij verschillende leeftijdsgroepen (jonge en oudere kleuters).
- Fase 3 | In de laatste fase van de opleiding verfijn je nog meer de verschillende rollen en competenties als kleuterleerkracht. De kennis en vaardigheden die je verworven hebt in voorgaande fases worden verder uitgediept. Klaspraktijk en stages maken een aanzienlijk deel uit van deze fase. Een geïntegreerd project zorgt voor de verbinding tussen de verschillende leerdomeinen. We ondersteunen je om in de klaspraktijk of stages aandacht te hebben voor een zorgbrede aanpak.
Doelpubliek
- Studenten met een diploma secundair onderwijs ( zoals kinderzorg, jeugd- en gehandicaptenzorg…) die een educatieve bachelor in het kleuteronderwijs willen halen.
- Iedereen die zijn carrière over een andere boeg wil gooien en leerkracht kleuteronderwijs wil worden. Minimumvereisten: diploma secundair onderwijs en minstens 21 jaar oud.
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
- De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
- Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 3 Pedagogisch-didactische expertise Kind in ontwikkeling 1 i 3 Kind in ontwikkeling 2 3 Kind in ontwikkeling 3 3 ik-jij-wij 1 3 ik-jij-wij 2 3 ik-jij-wij 3 3 De kracht van de omgeving 1 3 De kracht van de omgeving 2 3 De kracht van de omgeving 3 3 Samenwerken en partnerschappen 1 3 Samenwerken en partnerschappen 2 3 Samenwerken en partnerschappen 3 3 Krachtige speel- en leeromgeving Onderzoekend spelen en leren: Wereldoriënterend denken 3 Onderzoekend spelen en leren: Wiskundig/Wetenschappelijk denken 3 Onderzoekend spelen en leren: STEM en computationeel denken 6 Onderzoekend spelen en leren: Fablab 3 Muzische vaardigheden: Muziek 3 Muzische vaardigheden: Beeld 3 Muzische vaardigheden: Drama en dans 3 Muzische vaardigheden: Verdieping Drama en Dans 3 Muzische vaardigheden: Verdieping Muziek 3 Muzische vaardigheden: Verdieping Beeld 3 Motorische en zintuiglijke ontwikkeling: Beweging 3 Fase 1 2 3 Motorische en zintuiglijke ontwikkeling: Verdieping Beweging 3 Taal- en interactie 6 Verdieping Taal- en interactie 3 Godsdienst in de kleuterklas 1 3 Godsdienst in de kleuterklas 2 3 Godsdienst in de kleuterklas 3 3 Project krachtige speel- en leeromgeving 6 praktijk Kleuterlabo - Atelier 1 3 Kleuterlabo - Atelier 2 3 Kleuterlabo - Atelier 3 3 Stage 1 / Werkplekleren 1 6 Stage 2 / Werkplekleren 2 6 Stage 3 / Werkplekleren 3 6 Stage 4 / Werkplekleren 4 9 Stage 5 / Werkplekleren 5 9 Reflectie & Integratie Reflectief en onderzoekend leren 1 6 Reflectief en onderzoekend leren 2 9 Reflectief en onderzoekend leren 3 9 Religie, zingeving en levensbeschouwing 3 Kijken naar kinderen 1 3 Kijken naar kinderen 2 3 Kijken naar kinderen 3 3 Fase 1 2 3 Pedagogisch-didactische expertise Kind in ontwikkeling 1 i 3 Kind in ontwikkeling 2 3 Kind in ontwikkeling 3 3 ik-jij-wij 1 3 ik-jij-wij 2 3 ik-jij-wij 3 3 De kracht van de omgeving 1 3 De kracht van de omgeving 2 3 De kracht van de omgeving 3 3 Samenwerken en partnerschappen 1 3 Samenwerken en partnerschappen 2 3 Samenwerken en partnerschappen 3 3 Krachtige speel- en leeromgeving Onderzoekend spelen en leren: Wereldoriënterend denken 3 Onderzoekend spelen en leren: Wiskundig/Wetenschappelijk denken 3 Onderzoekend spelen en leren: STEM en computationeel denken 6 Onderzoekend spelen en leren: Fablab 3 Muzische vaardigheden: Muziek 3 Muzische vaardigheden: Beeld 3 Muzische vaardigheden: Drama en dans 3 Muzische vaardigheden: Verdieping Drama en Dans 3 Muzische vaardigheden: Verdieping Muziek 3 Muzische vaardigheden: Verdieping Beeld 3 Motorische en zintuiglijke ontwikkeling: Beweging 3 Motorische en zintuiglijke ontwikkeling: Verdieping Beweging 3 Taal- en interactie 6 Verdieping Taal- en interactie 3 Godsdienst in de kleuterklas 1 3 Godsdienst in de kleuterklas 2 3 Godsdienst in de kleuterklas 3 3 Project krachtige speel- en leeromgeving 6 praktijk Kleuterlabo - Atelier 1 3 Kleuterlabo - Atelier 2 3 Kleuterlabo - Atelier 3 3 Stage 1 / Werkplekleren 1 6 Stage 2 / Werkplekleren 2 6 Stage 3 / Werkplekleren 3 6 Stage 4 / Werkplekleren 4 9 Stage 5 / Werkplekleren 5 9 Reflectie & Integratie Reflectief en onderzoekend leren 1 6 Reflectief en onderzoekend leren 2 9 Reflectief en onderzoekend leren 3 9 Religie, zingeving en levensbeschouwing 3 Kijken naar kinderen 1 3 Kijken naar kinderen 2 3 Kijken naar kinderen 3 3 In de praktijk
Ons programma heeft 2 varianten: optie 1 ‘werktraject’ of optie 2 ‘LIO/werkplekleren’.
Onze opleiding kiest heel bewust voor heel wat praktijkervaring in elke fase.- Optie 1 | Je werkt niet als klasleerkracht in een school maar doet een andere job. Je wil eerst kijken of het onderwijs/of kleuterleerkracht wel je ding is. We raden je aan om dan max een andere job van 50-60 % bij je studie en je gezin op te nemen. Uit ervaring weten we dat de combinatie van werk, gezin, studie pittig is.
We verwachten dat je per week 1 dag stage loopt in een vaste school aangevuld met een aantal stageblokjes doorheen het schooljaar. - Optie 2 | Je bent aan het werk in een school als LIO of in een ander arbeidscontract. Je werkt als klasleerkracht en hebt dus de verantwoordelijkheid over een groep. Je gaat in je eigen klas aan de slag met de inhouden van de opleiding. We raden je aan om max 80% te werken op je school als je werk, studie en gezin combineert. Onze ervaring leert ons dat de combinatie best pittig is. Mocht je na 1 jaar geen arbeidscontract meer hebben op je school dan kun je ofwel naar een andere school gaan en in optie 2 blijven of je kan vlot overstappen naar optie 1.
- Optie 1 | Je werkt niet als klasleerkracht in een school maar doet een andere job. Je wil eerst kijken of het onderwijs/of kleuterleerkracht wel je ding is. We raden je aan om dan max een andere job van 50-60 % bij je studie en je gezin op te nemen. Uit ervaring weten we dat de combinatie van werk, gezin, studie pittig is.
Persoonlijke begeleiding
- We willen jouw nieuwsgierigheid prikkelen, je verwonderen en uitdagen. Maar bovenal staan we stil bij wie je bent, bij jouw eigenheid, talenten en interesses. Omdat je kleuters enkel kan laten schitteren als je dat zelf ook mag doen. Daarom volgen we jouw leerproces op de voet en geven we je alle kansen en ondersteuning om te groeien. In een intakegesprek bekijken we voor welke optie je kiest (optie 1 in de klas of optie 2 ateliers en stage).
- Van bij de start voorzien we persoonlijke begeleiding. Zo zal onze zorgcoördinator de resultaten van jouw instapproef opvolgen en bespreken. Scoorde je wat minder dan verwacht? Dan bieden we ondersteuning op maat, zodat je snel kan bijbenen. Ook met specifieke vragen rond studieplanning, examens of bijzondere statuten (dyslexie, medische behoeften…) kan je bij haar aankloppen.
- We zetten maximaal in op het combineren van de opleiding met werk en gezin en het waarderen van wat je al kunt. Voor elke student wordt een persoonlijk opleidingsprogramma samengesteld door de trajectbegeleiders. Je bepaalt voor een groot deel zelf wanneer je studeert, opdrachten maakt, de stage voorbereidt enz. Een deel van de leerstof bieden we aan in zelfstudie en via zelfstandige opdrachten.
Wij raden je aan om:
- minimaal één dag (of twee halve dagen) per week vrij te maken voor stages en taken;
- minimaal één dag per week voor de lessen op woensdag;
- voldoende studieruimte in te bouwen in je normale werk- en gezinstaak.
Go international
We stimuleren je om - letterlijk - je grenzen te verleggen. Een buitenlandse studie- of stage-ervaring verruimt je blik op de wereld. Je leert je eigen boontjes doppen, je verbetert je talen en spijkert je internationale vakkennis bij. Bovendien is het zonder twijfel een fantastische ervaring én een extra troef als je straks gaat solliciteren!
Na je studie
- De job van je leven
- Verder studeren
De job van je leven
- leraar in het kleuter- of lager onderwijs
- bijzondere leermeester bewegingsopvoeding
- zorgleraar, coördinator in zorg/ICT/ technologie/gezondheid/kwaliteit
- mentor van kandidaat-leraren en beginnende leraren
- beleidsondersteuner
- pedagogisch begeleider
- directeur
... of buiten het onderwijs:
- in de educatieve of culturele sector
- in de kinderopvang, voor- en naschoolse opvang
- in het bedrijfsleven
Verder studeren
Tweede bachelor (via verkort traject)
Banaba
Postgraduaat