Interactive Multimedia Design

Keuzetraject van de opleiding professionele bachelor Informatiemanagement en Multimedia

Locatie: Mechelen -Campus De Ham
  • Wil je de architect zijn van digitale producten  (www, apps, interactie met technologie ...)?
  • Wil je de link maken tussen design, technologie en de business hier rond? 
  • Wil je in staat zijn om je creatieve hersenhelft te laten samenwerken met je technische hersenhelft?
  • Kortom: heb je het DNA van een interactive multimedia designer, ook wel digitale productontwikkelaar genoemd?

Als ontwerper van digitale producten heb je impact op heel wat aspecten van de samenleving. Je kan meerwaarde creëren door leven en werken eenvoudiger, rijker of efficiënter te maken. Na je studies kom je terecht in alle domeinen van de maatschappij en industrie. 

Je bent de architect die begrijpt welke digitale producten de gebruiker wil: gebruiksvriendelijk, interactief, in alle omstandigheden operationeel, in een aantrekkelijke vormgeving. Je kent de mogelijkheden van de technologie, ziet kansen, kunt ideeën uitwisselen met de echte techneuten. Je beseft dat je geen kunst maakt, maar producten die commercieel interessant zijn en/of maatschappelijk relevant.

IMD programma

Je opleidingsprogramma bestaat uit drie pijlers: designer skills, maker skills en entrepreneurial skills. Denk aan opleidingsonderdelen als design thinking, interaction technology, programming, multimedia, User EXperience, collaborative learning, webtech, frontend, backend, business, interaction, visual communication, storytelling, animation principles, IP-netwerken, pitching, portfoliodesign, frameworks, video 360, 3D …

Je kan binnen de opleiding ook je eigen profiel uitbouwen - personal profiling – en zo meer klemtonen leggen op design of techniek bijvoorbeeld. We begeleiden je intensief in deze zoektocht, vanaf dag één. Drie jaar lang krijg je kansen om je talenten te ontdekken, in een creatieve en inspirerende omgeving. 

Heel inspirerend zijn de labs, waarin je al je vaardigheden en kennis geïntegreerd toepast: integration skills. In het eerste jaar ontwerp je in team een concept voor een digitaal product. In het tweede jaar word je uitgedaagd om je eigen product te ontwerpen. In het derde jaar loop je stage en ontwerp en ontwikkel je producten voor reële opdrachtgevers. Studenten runnen hiervoor hun eigen bedrijf: www.designosource.beDe digitale wereld zal je daarna met open armen ontvangen!

Zin in een intensief taalbad en een extra troef op je CV? Volg deze opleiding volledig in het Engels, dé voertaal bij uitstek in de sector! Check International Digital Product Architect.

Kriebelt het? Meer weten? Surf snel naar www.weareimd.be.

Volg Interactive Multimedia Design op Facebook

Scroll naar beneden voor meer info
Geert Duhoux
Opleidingsmanager
Lieven Van Hoe
Studietrajectbegeleider

Opbouw

  • 3 grote pijlers
  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Ook in het Engels!
  • 3 grote pijlers

    3 grote pijlers

    Designer skills

    Je leert de basisregels van grafische vormgeving en de specifieke spelregels van interfacedesign. Je leert creatief ontwerpen in een gestructureerd proces.

    Maker skills

    Je leert coderen in verschillende programmeertalen. Je maakt kennis met smart controllers zoals Arduino en Raspberry Pi en leert deze te gebruiken om prototypes te bouwen.

    Entrepreneurial skills

    Je maakt kennis met de complexiteit van de bedrijfsvoering en leert in bedrijfskundige context waarde te creëren. Je leert gestructureerd en helder te communiceren over je ideeën.

     

  • Fase 1

    Fase 1

    Tijdens de eerste fase brengen we je meteen op kruissnelheid. Je leert de basis van coderen en vormgeven. Tijdens business fundamentals maak je kennis met de basisprincipes van bedrijfskunde. 

    We leren je om op een professionele manier een eenvoudige website te bouwen, waarbij je de doelgroep nooit uit het oog verliest. 

    Het eerste semester sluiten we af met 'de grote feedbackdag'. Presenteer je werk van het afgelopen semester aan tweedejaars- , derdejaars- en oud-studenten. En profiteer van hun waardevolle feedback.

    In het tweede semester krijg je tijdens Lab 1 een echte opdracht van een externe opdrachtgever. Je start vanuit een bestaand probleem en bedenkt een originele, vernieuwende oplossing.

  • Fase 2

    Fase 2

    Tijdens de tweede fase zoomen we verder in op complexere digitale toepassingen. Je leert hoe intelligente websites en apps werken en hoe ze zelf te programmeren. We tonen je hoe grote jongens zoals Facebook de ontwikkelingen van toepassingen aanpakken.

    Je geeft je eigen opleiding vorm en kiest zelf een aantal vakken in functie van je specialisatie User interaction designer of Creative application developer.

    Tijdens Lab 2 schakelen we een niveau hoger. Je werkt opnieuw een groot project uit voor een externe opdrachtgever. Dit keer ontwikkel je een volledig afgewerkt product. Als afsluiter pitch je jouw project tijdens de Inspiratiebeurs aan medestudenten, oud-studenten en mensen uit de sector.

  • Fase 3

    Fase 3

    Je specialiseert je tijdens de derde fase helemaal in User interaction designer of Creative application developer.

    Tijd om het heft helemaal in eigen handen te nemen! Je kan ervoor kiezen om tijdens je Bachelorproef samen met twee medestudenten een eigen start-up uit te bouwen. Je creëert samen een volledig uitgebouwd product én een plan om het in de markt te zetten.

    Of je solliciteert voor de practice enterprise Designosource. Geslaagde sollicitatie? Dan maak je deel uit van een echt online agency! Je ontwerpt in team digitale oplossingen voor externe klan­ten zoals websites, mobiele applicaties of iPad games. Benieuwd? Surf naar www.designosource.be en ontdek de digitale creaties van het voorbije jaar.

    In het laatste semester mag je 12 weken lang tonen wat je waard bent tijdens je stage.

  • In de praktijk

    In de praktijk

    Praktijk is koning tijdens heel je opleiding. Vanaf dag één wakkeren we jouw goesting aan met praktijkopdrachten, uitdagende projecten en concrete vragen vanuit de sector. We stimuleren je ook om deel te nemen aan designwedstrijden, hackatons en pitches.

    Om de cirkel helemaal rond te maken, ga je tijdens je laatste semester 12 weken op stage. Je kan kiezen uit een lijst stageplaatsen van bedrijven waarmee we nauwe banden hebben. Van grote toonaangevende web- en digitale communicatiebureaus tot kleine start-ups. Maar je mag natuurlijk ook zelf een stagebedrijf voorstellen.

  • Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke coaching is belangrijk.Daar geloven we sterk in. Het contact met je docenten is daarom ook direct en laagdrempelig.

    Heb je studieadvies nodig? Hulp om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen? Kristin Fauconnier is onze trajectbegeleider, staat voor je klaar en vormt jouw trouw aanspreekpunt.

    Heb je al een opleiding achter de rug en wil je weten voor welke vrijstellingen je in aanmerking komt? Of wil je gewoon meer info? Aarzel niet om Kristin te contacteren.

  • Go International

    Go International

    Kriebelt het om naar het buitenland te gaan? Dat kan! Je kan zowel gaan studeren als stage lopen in het buitenland. Samen met onze internationale coördinator ga je op zoek naar een formule en bestemming op jouw maat. Londen? New York? Het kan allemaal.

    Zin in een intensief taalbad en een extra troef op je CV? Onze opleiding heeft ook een internationale variant met een geheel nieuw onderwijsconcept. Als voorloper in België heb je dus een voorsprong op de internationale markt! Check International Digital Product Architect.

  • Ook in het Engels!

    Ook in het Engels!

    Zin in een intensief taalbad en een extra troef op je CV? Volg deze opleiding volledig in het Engels, dé voertaal bij uitstek in de sector! Check International Digital Product Architect.

Vakken

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • Fase 1

    Fase 1

    Semester 1

    • Creatie 1
      • Visuele Vormgeving
      • Interface design
    • Code 1
      • Inleiding programmeren
      • Webtech : basis
    • Communicatie 1
      • Engels
    • Business 1
      • Business Fundamentals

     

    Semester 2

    • Ontwerpen 1
      • Ontwerpmethode
      • Gebruiker en gedrag
    • Code 2
      • Databanken
      • Webtech : animatie
    • Hardware 1
      • Smart technology : basis
    • Communicatie 2
      • Pitch en communicatievaardigheden
    • Lab 1
      • Conceptdevelopment
      • Marktonderzoek
      • Portfolio

    Klik hier voor een visuele weergave van de vakken.
    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 2

    Fase 2

    Semester 1

    • Ontwerpen 2
      • Design patterns : User Experience & Usability
      • Interaction design
    • Creatie 2
      • Visuele communicatie
    • Communicatie 3
      • Engels
    • Business 2
      • Digital business modeling
         
    • Keuzevakken
      • Mobile development
      • Interface development for designers

    Semester 2

    • Code 3
      • Content management systemin
      • PHP
    • Hardware 2
      • Smart Technology : connected
    • Lab 2
      • Productdevelopment
      • Gebruikersonderzoek
      • Project Management
         
    • Keuzevakken
      • Webtech 3: advanced JS
      • Data & concept visualisatie

     

    Klik hier voor een visuele weergave van de vakken.
    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 3

    Fase 3

    Semester 1

    • Communicatie 4
      • Storytelling
    • Business 3
      • Interactieve Marketing
      • Recht
    • Ethiek
    • Personal branding
    • Lab 3 (Bachelorproef)
      • Start-up / Practice enterprise / R&D
         
    • Keuzevakken Development
      • Webtech Back Adv.
      • Mobile Dev - scripting
      • ASP.net
      • CMS2 (mod + templ)
         
    • Keuzevakken Design
      • Virtual Reality / 360
      • Digital Magazine
      • Mobile Design
      • Visual Identity

    Semester 2

    • Stage

    Klik hier voor een visuele weergave van de vakken.
    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

Opleiding in cijfers

Enkele statistieken over deze opleiding
23 uur
les per week in fase 1
89 %
vindt werk binnen het jaar
9 %
studeert verder

Waarom kiezen voor Interactive Multimedia Design?

image.alt

Designosource

Designosource is ons inhouse online agency dat gerund wordt door laatstejaars. Je ontwerpt digitale media zoals websites, mobiele apps en games voor externe klanten. Check op www.designosource.be de digitale creaties van 2018 en ontdek hoe jouw toekomst er misschien uitziet.

Slotshow Designosource 2018
image.alt

Creativity Gym

Inspiratie, creatie en motivatie, dat is waar onze Creativity Gym om draait. Studenten en docenten, inter­nen en externen kruisen er je pad tijdens IMD cafés, IMD Invites, meetings, events, projectwerken of match-making BBQ’s.

image.alt

Inspiratiebeurs

Showtime! Tijdens onze Inspiratiebeurs stel je vanaf je eerste jaar je projecten voor waar je zo hard voor gezwoegd hebt. De derdejaars lichten een tipje van de sluier van hun bachelorproef met in het publiek niet enkel collega-studenten, maar ook oud-studenten en experts. 

Na je studie

  • Aan het werk
  • Verder studeren

Alles voor (toekomstige) studenten

Naast opleidingen biedt Thomas More een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waarmee wij jou kunnen helpen!

Sarah Pelgrims

Dankzij mijn opleiding IMD, heb ik me volledig kunnen ontplooien tot waar ik goed in ben. Je wordt continue uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen en bij te blijven met de nieuwste trends. Het leuke is ook dat je terechtkomt in 1 grote familie, de IMD-familie, waarbij je niet alleen kan bijleren van docenten maar ook van de medestudenten.

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

More Media School

  • The Playground
  • Designosource
  • 21bis
  • Afterfive
  • Media Brewery
  • The Playground

    The Playground

    Al onze opleidingen hebben een mediabedrijf, dat gerund wordt door studenten. Samen vormen de ze Playground: een speeltuin om nieuwe technologieën uit te testen, multidisciplinair samen te werken en bruisende projecten uit te werken.

  • Designosource

    Designosource

    designosourceLaatstejaars Interactive Multimedia Design ontwikkelen apps, interfaces, websites, virtual-reality-oplossingen en andere digitale producten voor reële klanten. Ze runnen Designosource als een volwaardig digital agency. www.designosource.be 

  • 21bis

    21bis

    21bis21bis is het eigen medium van de tweede- en derdejaarsstudenten Journalistiek en International Journalism. Op dit crossmediale online platform met video-, radio- en social media-kanalen brengen onze studenten verhalen die andere media vaak over het hoofd zien, bestemd voor een breed studentenpubliek. Geen betere manier om het journalistieke vak echt te leren. www.21bis.be 

  • Afterfive

    Afterfive

    afterfiveDe tweedejaarsstudenten Communicatiemanagement runnen hun eigen agency, een creatief en eigenzinnig sommunicatiebureau. Met hun frisse kijk en jonge geest zorgen de afterfivers voor vernieuwende campagnes en bouwen ze aan hun eigen naam en faam. www.afterfive.be 

  • Media Brewery

    Media Brewery

    mediabreweryDerdejaarsstudenten Media en Entertainment Business brouwen smakelijke mediaconcepten en -producten. Gewapend met nieuwe technologieën en de nodige
    kennis van het medialandschap werken ze projecten uit voor interne en externe opdrachtgevers. www.mediabrewery.be