Marketing

Afstudeerrichting van de opleiding professionele bachelor Bedrijfsmanagement

Locatie: Mechelen -
  • Ben je ondernemend, communicatief en gebeten door digitale media? Dan ben je hier aan het juiste adres!
  • Met je dynamische en vlotte persoonlijkheid ben je een geboren teamspeler, maar je kan net zo goed zelfstandig plannen, organiseren en coördineren.
  • Creatief talent en commerciële feeling zijn jouw grote troeven om je toekomstige klanten een wauw-gevoel te geven.
  • Als marketeer van de toekomst maak je tijdens je opleiding kennis met nieuwe werkvormen en trends: content marketing, digital marketing, brand activation, social media, experience marketing, e-commerce, viral marketing en instore marketing.
  • Naast strategische vakken krijg je ook heel wat creatieve uitdagingen op je bord. Copywriting, desktop publishing, ontwerpen… het komt allemaal aan bod.
  • Experten uit het bedrijfsleven zorgen voor praktijkvoorbeelden en delen graag hun kennis met jou.
  • En na je studies? Dan is je toekomst verzekerd. Want de businesswereld is voortdurend op zoek naar gedreven marketeers. En jij hebt alle troeven in handen om te schitteren in je job: inzicht in de markt en in klantbehoeften, commerciële flair, communicatieve vaardigheden, management skills en kennis van de allernieuwste marketing- en onlinetechnieken.

Volg Marketing op Facebook

Scroll naar beneden voor meer info
Lieve Plasqui
Coördinator
Pierre Vermeulen
Studietrajectbegeleider
Anneliese Messens
Zorgcoördinator

Opbouw

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Fase 1

    Fase 1

    Vanaf de start duik je in de ruime wereld van marketing. Je leert hoe consumenten denken en hoe je de dromen van mensen vertaalt in reële producten en diensten. Je gaat op zoek naar de behoeften van klanten en je leert ze interpreteren.

    Welke weg er van nieuwe ideeën tot de lancering van concrete producten en diensten leidt, ontdek je door alle stappen in dit proces te bestuderen: ideeën en concepten ontwikkelen, verkooppunten kiezen en prijzen bepalen, en de communicatie met klanten verzorgen. In december stel je zelf al een marketingplan samen.

    Je komt te weten hoe een onderneming werkt en hoe je een businessplan opstelt. Je wordt - stel je voor - CEO van je eigen bedrijf. Je leert merken en producten slim in de markt zetten, ontwikkelt je commerciële vaardigheden en maakt kennis met de knepen van het sales-vak. Je leert je talen gebruiken in een professionele omgeving en ontdekt je eigen talenten en sterktes zodat je weet welke richting je wil opgaan binnen marketing.

  • Fase 2

    Fase 2

    We stappen in het digitale tijdperk en leren je alles over online marketing. Google experten delen hun kennis over zoekmotoren op het internet en laten je de wondere wereld van SEO en SEA ontdekken. Je leert een communicatieplan opstellen en effectief communiceren. Maar ook je creatieve talent mag je volop botvieren door zelf posters en presentaties te maken.

    Verder volg je je eigen interesse en kies je wat jou het meest boeit: online marketing, sales of international marketing.

    Het hoogtepunt in fase 2? Een superleuke en boeiende groepsreis die je laat kennismaken met nieuwe culturen en horizonten.

  • Fase 3

    Fase 3

    Je ontsluiert verder de geheimen van digitale marketing door een webshop te maken en de werking ervan te bestuderen. Je leert social media professioneel te gebruiken en ontdekt hoe je voor al deze tools wervend kan schrijven.

    Wat is er zo specifiek aan retailmarketing of aan dienstenmarketing? En hoe kan je data en databanken best gebruiken en beheren voor jouw marketingdoeleinden? Ook dat kom je in deze fase te weten.

    Als klap op de vuurpijl trek je naar Parijs waar je een succesvol evenement leert organiseren. Je verdiept je verder in je gekozen specialisatie: online marketing of sales. En je eindwerk? Dat kan twee kanten op: je kiest voor een project of je werkt samen met andere studenten aan echte bedrijfsopdrachten.

  • In de praktijk

    In de praktijk

    Doorheen je volledige opleiding krijg je up-to-date input van praktijkervaringen door specialisten ter zake. Je werkt aan echte opdrachten voor bedrijven zodat je een goed zicht krijgt op je toekomstmogelijkheden als marketeer.

    Tijdens de laatste fase is het helemaal aan jou! Je gaat immers zelf aan de slag en doet een bedrijfsstage. Kies je een boeiende stageplaats uit onze databank of ga je zelf op zoek naar de werkplek van jouw dromen? The choice is yours. Loop je stage in België of lonkt het buitenland? Ook dat kies je helemaal zelf.

  • Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke begeleiding

    Tijdens je hele traject staan onze docenten voor je klaar. Ze delen hun passie voor hun vakgebied, coachen je en zorgen voor die extra begeleiding zodat jij jezelf stap voor stap beter leert kennen. Samen creëren we een klimaat waarin je je talenten kan ontwikkelen, je marketingkennis kan verdiepen en jezelf stilaan kan ontplooien tot een “marketeer van de toekomst”.

  • Go International

    Go International

    Is België te klein voor jou? Kriebelt het om je koffers te pakken? Kies dan vanaf fase 2 voor een semester studeren in het buitenland. Zo verruim je je wereld en kom je met een pak extra (levens)ervaring naar huis!

Vakken

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • Fase 1

    Fase 1

    Semester 1

    • Principes van de marketing
    • Business fundamentals
    • Economie
    • Digital toolkit
    • Business intelligence fundamentals
    • Frans 1
    • Engels 1
    • Taalcompetent4HO
       

    Semester 2

    • Consumentengedrag
    • Marktonderzoek 1
    • Commerciële vaardigheden
    • Business fundamentals cases
    • Recht en ondernemen
    • Business analytics
    • Frans 2
    • Engels 2
    • Personal branding

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 2

    Fase 2

    Semester 1

    • Digital marketing
    • Grafische vormgeving
    • Marktonderzoek
    • Sociaal recht
    • Ethiek
    • Project management
    • Business intelligence marketing
    • Frans 3 - Engels 3
    • International project
       

    Semester 2

    • Marketingcommunicatie
    • Kostprijs en budgettering
    • Management skills
    • Frans 4
    • Engels 4
    • Practice enterprise lab

    Keuzevakken

    • Online marketing
    • Sales

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 3

    Fase 3

    Semester 1

    • Digital master academy
    • Webshop
    • Social media
    • CRM
    • Retail business game
    • Dienstenmarketing
    • Evenements
    • Supply chain fundamentals
    • Portfolio
    • Frans 5

    Keuzevakken

    • Online marketing
    • Sales

    Semester 2

    • Bachelorproef of practice enterprise
    • Stage in binnen- of buitenland

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

Opleiding in cijfers

Enkele statistieken over deze opleiding
70
dagen stage
100%
van de afgestudeerden heeft binnen de 3 maanden een job

Waarom kiezen voor Marketing?

image.alt

Buitenlandse ervaringen en een onvergetelijke studiereis

De tweedejaars trekken ieder jaar naar het buitenland, maar wel naar een iets minder bekende bestemming. Vorig jaar stond Vilnius op het programma, dit jaar Boedapest. Ontdek ook zelf een nieuwe, creatieve groeipool en kom te weten hoe lokale bedrijven omgaan met internationale marketing.

In het derde jaar ga je naar Parijs en gebruik je je creativiteit bij het organiseren van een evenement. Dit zijn herinneringen voor het leven.

image.alt

Praktijkervaring ten top zoals bij Quartier National

Bij Marketing kies je voor praktijkervaring. Onze studenten hebben bijvoorbeeld een unieke samenwerking met Quartier National. Deze Antwerpse vzw verenigt handelaars van de wijk rond de Kammenstraat, zeg maar hét bruisende winkelcentrum van Antwerpen. Je leert al doende en maakt het verschil op het terrein.

14 weken stage... en mogelijk je eerste job!

Vakspecialisten delen gedurende je ganse marketingopleiding hun kennis. Je bent helemaal mee met de laatste marketingtrends. Zo ontdek je welke job jij het liefst zou doen. Gedurende 14 weken stage doe je je eerste werkervaring op. Studenten worden door experten gecoacht waardoor je een stageplaats kan vinden die echt bij je past. Deze stage wordt nadien mogelijk je eerste job! 

Na je studie

  • Werken
  • Verder studeren
  • Werken

    Werken

    Jobs

    • Digital marketeer: je bent dé online marketingspecialist.
    • E-commerce manager: je start en beheert je eigen webshop(s).
    • Conversation manager: je zet alle soorten communicatie in bij klantencontacten
    • Product/marketing manager: je beheert een eigen merk of een productengamma.
    • Account – Sales manager: je hebt een eigen klantenbestand, bent verantwoordelijk voor de verkoop en onderhoudt je klantenrelaties.
    • Commercieel medewerker: je vormt een tandem met de externe sales mensen.
    • Trendwatcher: je hebt oog voor en bestudeert nieuwe trends.
    • Marktonderzoeker: je maakt analyses zodat onderzoeksvragen duidelijk beantwoord worden.
    • Ondernemer/bedrijfsleider: je weet wat je moet doen om een idee om te zetten in een product of een dienst en je weet hoe je dit in de markt kan zetten. Je kan dus je eigen bedrijf starten.
  • Verder studeren

    Verder studeren

    Tweede bachelor Bedrijfsmanagement (in 1 jaar)

    Tweede bachelor (via verkort traject)

    Postgraduaat

    Master (via schakeljaar)

    • Handelswetenschappen
    • Bedrijfscommunicatie
    • Communicatiewetenschappen

Alles voor (toekomstige) studenten

Naast opleidingen biedt Thomas More een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waarmee wij jou kunnen helpen!

Mathijs

oud-student Marketing
Ik had altijd al veel interesse voor Marketing, Sales en Ondernemen. Daarom was Marketing voor mij een logische keuze. Dankzij mijn opleiding kreeg ik de kans om verder te groeien in mijn drie passies. Tijdens heel wat kleine en grote projecten, in samenwerking met bedrijven, kregen we de kans om onze verworven kennis toe te passen in de praktijk. Dit heeft mijn ogen op vele vlakken geopend. En dat maakt dat de opleiding studenten klaarstoomt om hen te lanceren in het professionele bedrijfsleven. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de internationale projecten in Londen en Boedapest. De opleiding heeft me zeker niet alleen kennis en kunde bijgebracht, maar ook enkele onvergetelijke momenten en herinneringen!

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

5 september
Woensdag 18u - 21u