Marketing

Afstudeerrichting van de opleiding professionele bachelor Bedrijfsmanagement

Locatie: Geel -
  • Hou je ervan om nieuwe ideeën te lanceren, klantenbehoeften te analyseren en merken en producten slim in de markt te zetten? Dan is marketing je ding!
  • Met je vlotte en dynamische persoonlijkheid voel je je aangetrokken tot een klantgerichte job.   
  • Je bent ondernemend en communicatief, hebt commerciële feeling en je beschikt over een flinke dosis creatief talent.
  • Uitdagingen en deadlines schrikken je niet af en je kan je snel aanpassen (want marketing verandert razendsnel!).
  • Tijdens je opleiding ontpop je je tot een marketing professional die strategisch kan denken, alle marketingdomeinen beheerst en helemaal mee is met de allernieuwste marketing trends.
  • Jouw docenten zijn ook je coaches en kunnen massa's bedrijfservaring met je delen.
  • En na je studies? Dan is je toekomst verzekerd. Want de businesswereld is voortdurend op zoek naar gedreven marketeers. Zo kan je bijvoorbeeld starten als sales representative, online marketeer, account executive of marketinganalyst om dan later door te groeien naar een uitdagende managementfunctie.
  • Nog zin om verder te studeren? Deze afstudeerrichting is de perfecte voorbereiding op het schakeljaar Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen. Of kies in een verkort traject voor een tweede bachelordiploma.
Scroll naar beneden voor meer info
Sabine Vermuyten
Coördinator
Sabine Verrydt
Stagecoördinator
Katrijne Van Hoof
Zorgcoördinator

Opbouw

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go International
  • Fase 1

    Fase 1

    In een gemeenschappelijk eerste semester bouw je algemene bedrijfs- en talenkennis op. Je perfectioneert je ICT-skills en vindt je weg in de waaier van mogelijke afstudeerrichtingen binnen bedrijfsmanagement.

    In het tweede semester leggen we een stevige basis marketingkennis: je verkent de marketingwereld, ontdekt een heel gamma aan marketingtechnieken en -begrippen en je leert de marketingtaal spreken.

    Vanaf de start van je opleiding dompelen we je onder in de praktijk: je gaat op bedrijfsbezoek en op Retail Tour, je laat je inspireren door verhalen van ervaren marketeers, je volgt workshops om ‘outside the box’ te denken en je scherpt je grafische skills aan. Een copywriter, die we recht uit een reclamebureau geplukt hebben, leert je tijdens de lessen ‘wervend schrijven’ de kneepjes van het vak, zowel voor online als offline media.

  • Fase 2

    Fase 2

    De basiskennis uit fase 1 diepen we verder uit met vakken zoals marketingcommunicatie, digital marketing en brand management & storytelling. Daarnaast komen de domeinen sales en marktonderzoek uitgebreid aan bod.

    We willen een echte marketing professional van je maken en leggen daarom sterk de nadruk op strategisch denken. Want zodra je het verhaal achter de operationele marketingactiviteiten leert kennen, ontdek je dat het niet alleen gaat over hóe je iets doet, maar ook waaróm je het doet. Pas dan ben je op weg een echt straffe marketeer te worden ...  

    Praktijk vormt de rode draad doorheen de opleiding. Samen met je projectteam werk je gedurende 6 maanden aan een marktonderzoeksproject voor een bedrijf. Van briefing tot presentatie, je werkt het hele traject van A tot Z uit. Doorheen dit traject leer je projectmatig samenwerken, met strakke deadlines omgaan en de theorie in praktijk brengen. Je krijgt de kans om persoonlijk te groeien door je presentatie skills bij te schaven en je advies uit te brengen naar je opdrachtgever toe. Enkele voorbeelden van projecten: een buurtonderzoek voor BP en Umicore, een imagostudie bij jongeren voor IJsboerke, en een tevredenheidsonderzoek bij de bezoekers van de Historalia musical. Soms haalt je project zelfs de pers! 

    Je volgt de Digital Masters Academy, waarbij Google experten je onderdompelen in de wereld van SEO, SEA en andere online marketing tools. Behaal tijdens je opleiding de Google Analytics & Adwords certificaten en werk aan je eigen digitale project. 

    Je steekt de handen uit de mouwen bij een marketingcommunicatieproject: in opdracht van een bedrijf, een sportclub of een andere organisatie werk je een communicatieplan uit.Je stelt een business plan op voor de start van je eigen zaak. Fictief of echt! Je gaat op stap met een vertegenwoordiger tijdens je meeloopstage sales.

    Je kan deelnemen aan internationale weken in binnen- en buitenland en zo je blik op de wereld verruimen. Of je gaat nog een stapje verder en organiseert je eigen internationale trip.

    Dankzij een keuzepakket kan je tijdens je studie je eigen accenten leggen.

  • Fase 3

    Fase 3

    We scherpen je marketingkennis verder aan met specifieke cursussen zoals business marketing, relatie-en salesmanagement en internationaal ondernemen. Strategisch denken blijft centraal staan.

    In je opleiding tot marketeer van de toekomst mogen de ‘hot topics' zeker niet ontbreken: customer experience management, sensory branding, conversation management … maken deel uit van je programma zodat je helemaal mee bent met de nieuwste trends.

    Via je keuzepakket leg je verder je eigen accenten.  

    De link met de praktijk is ook in deze fase nooit ver weg: je voert een ambitieus ondernemend bedrijfsproject uit, leert een onderneming managen tijdens het marketing business game, bezoekt beurzen en neemt deel aan netwerkevents. Tijdens een inspiratietoer naar het buitenland maak je kennis met de marketingconcepten van enkele grote merken. Je gaat zelf op zoek naar een bedrijf waarvoor je een experience marketing concept uitwerkt en je maakt je klaar voor je bedrijfsstage: dé uitgelezen kans om jezelf te bewijzen als future proof marketeer!

  • In de praktijk

    In de praktijk

    Je opleiding zit boordevol praktijk: je werkt aan cases en projecten voor bedrijven, je krijgt lezingen en workshops van specialisten uit de bedrijfswereld, je gaat netwerken, je bezoekt beurzen …

    Een binnen- of buitenlandse stage van 13 weken aan het einde van je studie vormt de klap op de vuurpijl. Dankzij deze langere stageperiode krijg je de kans om je stagebedrijf door en door te leren kennen en je helemaal te smijten in grotere projecten. We hebben een uitgebreide stagedatabank met heel wat interessante organisaties. Of kies je liever zelf je droomstageplek? Geen probleem, we kijken uit naar je vondst!

    Enkele voorbeelden van mogelijke stages:

    • Online & offline campagnes ontwikkelen bij reclamebureaus, zoals WIZZ, The Online Nut Company, Think Tomorrow
    • Je onderdompelen in de festivalvibes op de marketingafdeling van ID&T Tomorrowland
    • Je sales skills aanscherpen bij IJsboerke, BMW of geurmarketingbedrijf Scents
    • De corporate identity en social media strategie van een start-up op poten zetten
  • Persoonlijke begeleiding

    Persoonlijke begeleiding

    We geloven in de kracht van persoonlijke begeleiding. We werken met kleinere klasgroepen, zodat we een persoonlijk contact tussen student en docent kunnen garanderen. Bij ons ben je geen nummer, maar sta jij centraal!

    Oud-student Niels Verstappen verwoordt het zo: “Wat mij gedurende mijn drie jaar studie het meest is bijgebleven en geholpen heeft, is de goede relatie die ik als student met de docenten heb kunnen opbouwen. Als ik vragen had, kon ik deze altijd stellen, hetzij tijdens de les, na de les of zelfs na de schooluren.”

    Ook onze stage-, traject- en zorgcoördinatoren staan steeds voor je klaar en zoeken indien nodig samen met jou naar oplossingen, zoals gespreide trajecten of faciliteiten voor studenten met een beperking die het studeren kan bemoeilijken.

    Heb je ambitie om een eigen zaak te starten? Onze 'Start Up School' helpt tijdens je studie al mee je toekomst realiseren.

  • Go International

    Go International

    Is België te klein voor jou? Kriebelt het om je koffers te pakken? Kies dan tijdens je opleiding voor een semester studeren in het buitenland of een internationale stage. Zo verruim je je wereld en kom je met een pak extra (levens)ervaring naar huis!

    Deze studenten deden het je voor: Arno en Laurens gingen de American Dream achterna: ze zochten en vonden een stageplek bij Biowear, een start-up in de medische sector in Boston. Niels trok voor zijn stage naar Ierland waar hij aan de slag ging in een marketing consultancy bureau. Daar werd hij al snel opgemerkt en ingeschakeld in uitdagende projecten voor grote klanten. Na afloop van zijn stage heeft Niels zelfs nog als freelance marketing consultant gewerkt voor zijn stagebedrijf! Maarten heeft zelfs een heel jaar in het buitenland vertoefd: eerst een semester studeren in Bordeaux, nadien drie maanden stage in het bruisende Valencia. Jolien leerde de kneepjes van het vak in het Londense filiaal van KBC.

Vakken

  • Fase 1
  • Fase 2
  • Fase 3
  • Fase 1

    Fase 1

    Semester 1

    • Introductie business management 
    • Inleiding boekhouden
    • ICT
    • Economisch beleid
    • Zakelijke communicatie
    • Le français des affaires
    • Business English
    • 21st Century Skills

    Semester 2

    • Inleiding marketing
    • Grafisch design
    • Copywriting & creativity
    • Consumentenpsychologie
    • Cases marketing
    • Financieel beleid
    • Recht en ondernemen
    • Zakelijke communicatie
    • Le français des affaires
    • Business English
    • 21st Century Skills

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 2

    Fase 2

    Semester 1

    • Marketingcommunicatie
    • Digital marketing
    • Marktonderzoek
    • Marketing & sales support
    • Supply chain management
    • Financieel management
    • Project marketing
    • Zakelijke communicatie
    • Le français des affaires
    • Business English
    • 21st Century Skills
    • Keuzepakket

    Semester 2

    • Digital Masters Academy
    • Brand management & storytelling
    • ICT in marktonderzoek
    • Sales
    • Zelfstandig ondernemen
    • Project marketing
    • Zakelijke communicatie
    • Le français des affaires
    • Business English
    • 21st Century Skills
    • Keuzepakket

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

  • Fase 3

    Fase 3

    Semester 1

    • Internationaal ondernemen
    • Business marketing
    • Conversation management
    • Customer experience management
    • Marketing business game
    • Relatie- en salesmanagement
    • Strategisch management
    • Ondernemend project
    • Le français des affaires
    • Business English
    • Keuzepakket

    Semester 2

    • (Internationale) stage
    • Bachelorproef
    • RZL

     

    Voor meer details en vakinhouden kan je terecht in de volledige programmagids.

Opleiding in cijfers

Enkele statistieken over deze opleiding
13
weken stage
97%
heeft binnen de 3 maanden een job
70 %
stroomt door naar fase 2
40 studenten
gemiddeld per klasgroep

Waarom kiezen voor Marketing?

image.alt

Uitdagende bedrijfsprojecten

Projecten voor echte bedrijven vormen de rode draad doorheen je opleiding. In fase 1 start je met kleinere projecten, in fase 2 en 3 zijn het echte kleppers. Soms haalt je project zelfs de pers!

image.alt

Voluit voor praktijk

Je krijgt een stevige portie theorie, maar steeds in combinatie met de praktijk. Zelf doen en zelf ervaren staan hoog op onze agenda, in elke fase van de opleiding, want pas dan leer je hoe de sector echt in elkaar zit.

image.alt

Brede blik op marketing

We introduceren je in alle domeinen van marketing. Zo krijg je een brede kijk op het marketingspeelveld en liggen er heel wat mogelijke jobs voor je open. Al tijdens je opleiding stippel je je eigen 'road to success' uit!

Na je studie

  • Aan het werk
  • Verder studeren
  • Aan het werk

    Aan het werk

    Je toekomst is verzekerd! 97% van onze afgestudeerden heeft binnen de 3 maanden een job! Bedrijven zijn immers voortdurend op zoek naar gedreven marketeers. Jij hebt alle troeven in handen om te schitteren in je job: inzicht in de markt en klantbehoeften, commerciële flair, communicatie- en management skills en kennis van de allernieuwste marketingtechnieken.

    Jobs

    • Sales representative
    • Online marketeer
    • Account executive
    • Marketinganalyst
    • Product manager
    • Brand manager
    • Marketing manager
    • Sales manager
    • Marketing consultant

    Waar  

    • Filip is Community & Event Marketeer bij Mediahuis België
    • Laurens vond een interessante uitdaging als Market Development Specialist bij Nestlé
    • Tobias kreeg na zijn stage bij Scents een job aangeboden als Account Manager
    • Melanie mocht als kersverse marketeer starten als Conversation Manager bij The Online Nut Company
    • Niels maakt carrière in het buitenland als Digital Marketing Executive bij Nomad Foods Europe in Londen
    • Nick kon aan de slag als In-store Brand Activator bij people against dirty
    • Sarah werkt nu als Product Manager Airline bij TUI Belgium
    • Niels is trotse eigenaar van zijn eigen bedrijf, Markethings
  • Verder studeren

    Verder studeren

    Tweede bachelor Bedrijfsmanagement (in 1 jaar)

    Tweede bachelor (via verkort traject)

    Postgraduaat

    Master (via schakeljaar)

    • Handelswetenschappen
    • Bedrijfscommunicatie
    • Communicatiewetenschappen
    • Toegepaste Economische Wetenschappen

Alles voor (toekomstige) studenten

Naast opleidingen biedt Thomas More een hele waaier aan extra voorzieningen. Zoek je een kot? Doe je aan topsport? Leef je met een functiebeperking? Heb je het financieel wat moeilijker? ... Ontdek waarmee wij jou kunnen helpen!

Mathijs

oud-student Marketing
Ik had altijd al veel interesse voor Marketing, Sales en Ondernemen. Daarom was Marketing voor mij een logische keuze. Dankzij mijn opleiding kreeg ik de kans om verder te groeien in mijn drie passies. Tijdens heel wat kleine en grote projecten, in samenwerking met bedrijven, kregen we de kans om onze verworven kennis toe te passen in de praktijk. Dit heeft mijn ogen op vele vlakken geopend. En dat maakt dat de opleiding studenten klaarstoomt om hen te lanceren in het professionele bedrijfsleven. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de internationale projecten in Londen en Boedapest. De opleiding heeft me zeker niet alleen kennis en kunde bijgebracht, maar ook enkele onvergetelijke momenten en herinneringen!

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

5 september
Woensdag 18u - 21u