Marketing

Afstudeerrichting van de opleiding professionele bachelor Bedrijfsmanagement

Locatie: Mechelen -
  • Ben je vlot, creatief, ondernemend én gebeten door digitale media? Dan ben je de geknipte markeer in spe!
  • In deze opleiding leer je hoe je producten en merken helpt om de markt te veroveren. Het programma is een mix van marketingvakken en strategische en communicatieve topics. Je verdiept je in hoe consumenten denken en hoe je dromen van mensen vertaalt in producten en diensten. Je gaat ook de behoeftes van klanten interpreteren.
  • Daarnaast schotelen we je heel wat creatieve uitdagingen voor: copywriting, graphic design, storytelling … het komt allemaal aan bod.
  • Experts uit het bedrijfsleven leren je de kneepjes van het marketingvak: digital marketing, content marketing, influencer marketing, experience marketing, viral marketing, brand activation …
  • Afsluiten doe je met een intensieve bedrijfsstage van12 weken in binnen- of buitenland.
  • En na je studies? Dan is je toekomst verzekerd, want jij hebt alle troeven in handen om te schitteren in je job en je klanten een wauw-gevoel te geven: inzicht in de markt en in klantenbehoeften, kennis van de laatste marketingtrends en -technieken,  commerciële flair, management skills ...
  • Zin om verder te studeren? Deze afstudeerrichting is de perfecte voorbereiding op de master Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen. Of ga voor een tweede bachelor (via een verkort traject).

Follow us!Facebook Instagram

Scroll naar beneden voor meer info
Lieve Plasqui
Lieve Plasqui
Opleidingscoördinator
Voor al je vragen over de opleiding.
Kristel
Kristel van Leuven
Studietrajectbegeleider
Voor al je vragen over je studieloopbaan, een aangepast traject of vrijstellingen.
Anneliese Messens
Anneliese Messens
Zorgcoördinator
Voor al je vragen over ondersteunende studie- en examenfaciliteiten.

Waarom kiezen voor Marketing?

image.alt

Inspiratie tanken bij buitenlandse toppers

Twee buitenlandse trips laten je kennismaken met nieuwe culturen en horizonten.

De afgelopen jaren zijn we naar Boedapest, Vilnius en Dublin geweest. We bezochten er bedrijven zoals Google, Microsoft en LinkedIn. Een unieke ervaring!

image.alt

En ... actie!

In het business game leer je een onderneming managen. In fase 2 werk je voor een bedrijf een klassikaal onder­zoeksproject uit. In fase 3 ga je nog een stapje verder in een practice enterprise voor een échte opdrachtgever. Kers op de taart is natuurlijk je eindstage van 12 weken. Die levert je misschien wel meteen je eerste jobaanbieding op!

image.alt

100% future proof!

Jij wordt dé marketeer van de toekomst, thuis in de nieuwste marketingtrends en -technieken: digital marketing, content marketing, influencer marketing, experience marketing, brand activation … you name it. Jobzekerheid troef, want bedrijven zijn voortdurend op zoek naar gespecialiseerde en gedreven marketeers.

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go international
  • Alternatieve trajecten
  • Opbouw

    • Fase 1 | Vanaf dag 1 duik je in de wereld van (digitale) marketing. Je leert hoe je de dromen van mensen vertaalt in reële producten en diensten. Je komt te weten hoe een onderneming werkt en hoe je een businessplan opstelt. Je wordt – stel je voor – CEO van je eigen bedrijf. Je leert je talen professioneel en ontdekt je eigen talenten en sterktes.
       
    • Fase 2 | Je creatieve talent mag je volop botvieren door zelf foto’s, posters en presentaties te maken. Verder volg je je eigen interesse en kies je wat jou het meest boeit. Door onze leuke groepsreis maak je kennis met nieuwe culturen en horizonten.
       
    • Fase 3 | Je ontsluiert verder de geheimen van digitale marketing door een webshop te maken. Google-experten laten je de wondere wereld van SEO en SEA ontdekken. In Parijs leer je een evenement organiseren. Video en social media hebben voor jou geen geheimen meer.
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
    • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
    Fase123
    MARKETING
    Principes van de marketing i 3
    Digital marketing fundamentals i 3
    Sales 1: commerciële vaardigheden i 3
    Marktonderzoek 1: probleemstelling en ontwerp i 3
    Marktonderzoek 2: analyse en rapportering i 6
    Cost analysis i 3
    Graphic design i 3
    Consumentengedrag i 3
    Marketingcommunicatie i 6
    International marketing i 3
    Copywriting en contentmarketing i 3
    Digital master academy i 6
    CRM i 3
    Digital analytics and dashboards i 3
    Motion design i 3
    Webshop i 3
    Evénements i 3
    DATA INTELLIGENCE
    Digital skills i 3
    Business analytics i 3
    Business inteligence fundamentals i 3
    Business intelligence advanced i 3
    BUSINESS & MANAGEMENT
    Business fundamentals i 3
    Introductie tot financieel management i 3
    Economie i 3
    Inleiding recht i 3
    Fase123
    Human resources management i 3
    EU business topics i 3
    MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN
    Ideation i 3
    Maatschappelijk verantwoord ondernemen i 3
    COMMUNICATION SKILLS
    Le français commercial i 6 6 3
    Business English i 6 6
    PROFESSIONAL DEVELOPMENT
    Personal development i 3
    Professionele communicatie 1 i 3
    Professionele communicatie 2 i 3
    Projectmanagement lab i 3
    Management skills i 3
    Beroepsethiek i 3
    @WORK
    Business fundamentals cases i 3
    Practice enterprise lab i 6
    Bachelorproef i 6
    Stage i 18
    KEUZE 3 3
    Digital marketing lab i
    Sales management i
    Website lab i
    Practice enterprise i
    Supply chain fundamentals i
    Buddywerking i
    Wondernemen i
    Fase123
    MARKETING
    Principes van de marketing i 3
    Digital marketing fundamentals i 3
    Sales 1: commerciële vaardigheden i 3
    Marktonderzoek 1: probleemstelling en ontwerp i 3
    Marktonderzoek 2: analyse en rapportering i 6
    Cost analysis i 3
    Graphic design i 3
    Consumentengedrag i 3
    Marketingcommunicatie i 6
    International marketing i 3
    Copywriting en contentmarketing i 3
    Digital master academy i 6
    CRM i 3
    Digital analytics and dashboards i 3
    Motion design i 3
    Webshop i 3
    Evénements i 3
    DATA INTELLIGENCE
    Digital skills i 3
    Business analytics i 3
    Business inteligence fundamentals i 3
    Business intelligence advanced i 3
    BUSINESS & MANAGEMENT
    Business fundamentals i 3
    Introductie tot financieel management i 3
    Economie i 3
    Inleiding recht i 3
    Human resources management i 3
    EU business topics i 3
    MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN
    Ideation i 3
    Maatschappelijk verantwoord ondernemen i 3
    COMMUNICATION SKILLS
    Le français commercial i 6 6 3
    Business English i 6 6
    PROFESSIONAL DEVELOPMENT
    Personal development i 3
    Professionele communicatie 1 i 3
    Professionele communicatie 2 i 3
    Projectmanagement lab i 3
    Management skills i 3
    Beroepsethiek i 3
    @WORK
    Business fundamentals cases i 3
    Practice enterprise lab i 6
    Bachelorproef i 6
    Stage i 18
    KEUZE 3 3
    Digital marketing lab i
    Sales management i
    Website lab i
    Practice enterprise i
    Supply chain fundamentals i
    Buddywerking i
    Wondernemen i
  • In de praktijk

    • Door de wol geverfde specialisten delen hun kennis, ervaring en inzichten hands-on met jou.
       
    • In real-­life projecten doe je massa’s praktijkervaring op, leg je contacten met professionals en krijg je een goed zicht op je toekomstige jobmogelijkheden.
       
    • Regelmatig nodigen we vakspecialisten uit, topdogs uit het bedrijfsleven met slimme tips en trics. Zij begeleiden en coachen je bij praktijkopdrachten.

    • Als kers op de taart ga je in fase 3 voluit voor praktijk met een intensieve bedrijfsstage van 12 weken. Kies je een boeiende stageplaats uit onze databank of ga je zelf op zoek naar de werkplek van je dromen? The choice is yours. Loop je stage in België of lonkt het buitenland? Ook dat kies je helemaal zelf.

  • Persoonlijke begeleiding

    Tijdens je hele traject staan onze docenten voor je klaar. Ze delen hun passie voor hun vakgebied, coachen je en zorgen voor die extra begeleiding zodat jij jezelf stap voor stap beter leert kennen. Samen creëren we een klimaat waarin je je talenten kan ontwikkelen, je marketingkennis kan verdiepen en jezelf stilaan kan ontplooien tot een 'marketeer van de toekomst'.

  • Go international

    Is België te klein voor jou? Kriebelt het om je koffers te pakken? Kies dan vanaf fase 2 voor een semester studeren in het buitenland. Zo verruim je je wereld en kom je met een pak extra (levens)ervaring naar huis!

  • Alternatieve trajecten

    Al een diploma hoger onderwijs op zak?
    We bekijken graag samen met jou de mogelijkheden tot een verkort traject of vrijstellingen.

Na je studie

  • De job van je leven
  • Verder studeren

Verhalen

Philippe studeerde marketing

2020-10-09 08:53:00

“Probeer iets te vinden wat je écht graag doet. Iets wat niet aanvoelt als school, maar als hobby”

Philippe studeerde marketing

Lees meer

#bmmechelen