Marketing

Afstudeerrichting van de opleiding professionele bachelor Bedrijfsmanagement

Locatie: Geel -

Unique Selling Professional

  • Jij bent vlot, creatief en ondernemend. En je wil weten hoe je met een merk of product de markt verovert.
  • Je groeit uit tot een marketing professional die strategisch en klantgericht kan denken, alle marketingdomeinen beheerst en mee is met de nieuwste trends.
  • Eerst werk je aan je basiskennis bedrijfseconomie en marketing. Daarna duik je de diepte in met vakken als branding & storytelling, conversation management en internationaal ondernemen. Je leert hoe je nieuwe ideeën lanceert, klantbehoeften analyseert en merken en producten slim in de markt zet.
  • Verwacht je van bij de start aan praktijk: bedrijfs- en beursbezoeken, workshops, netwerkevents, projecten voor bedrijven ... noem maar op. Afsluiten doe je met een stage van 13 weken in het binnen- of buitenland.
  • Jouw docenten zijn ook je coaches, die massa's bedrijfservaring met je delen.
  • Afgestudeerd? Dan is je toekomst verzekerd, want de bedrijfswereld is voortdurend op zoek naar gedreven marketeers. Je kan bijvoorbeeld starten als salesvertegenwoordiger, online marketeer, account executive of marketing analyst ... om later door te groeien naar een uitdagende managementfunctie.
  • Zin om verder te studeren? Deze afstudeerrichting is de perfecte voorbereiding op de master Handelswetenschappen of Communicatiewetenschappen. Of ga voor een tweede bachelor (via een verkort traject).

Follow us!Facebook Instagram

De opleiding
in 90 seconden
Scroll naar beneden voor meer info
Sabine Vermuyten
Sabine Vermuyten
Opleidingscoördinator
Voor al je vragen over de opleiding en je individuele studieprogramma
Sabine Verrydt
Stagecoördinator
Voor al je vragen over stage
Katrijne Van Hoof
Katrijne Van Hoof
Zorgcoördinator
Voor al je vragen over extra zorg, faciliteiten, functiebeperkingen …

Waarom kiezen voor Marketing?

image.alt

Straffe bedrijfsprojecten

Bedrijfsprojecten vormen de rode draad. In fase 1 start je met kleinere opdrachten, in fase 2 en 3 zijn het echte kleppers: een marktonderzoek, een digitale marketingcampagne, een ambitieus ondernemend project … Geen fictieve cases, maar zo uit het bedrijfsleven gegrepen!

image.alt

Kleur je opleiding zelf in

We geven je de ruimte om naast het vaste parcours eigen accenten te leggen.

Stel zelf je keuzepakket samen, kies voor die bedrijfsprojecten die jou het meest aanspreken en ga voluit voor je droomstageplaats.

image.alt

Veel jobmogelijkheden

Met dit diploma kan je alle kanten uit! Dankzij de brede vorming in marketing en sales liggen er heel wat jobs voor je open. Vraag je je af wat je later allemaal kan gaan doen? Tijdens onze unieke ‘bedrijven roadtrip’ ontdek je wat jobs in marketing of sales concreet inhouden.

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go international
  • Alternatieve trajecten
  • Opbouw

    • Fase 1 | We starten met een gemeenschappelijk eerste semester waarin je algemene bedrijfseconomische kennis opbouwt. Vanaf semester 2 krijg je een stevige basis marketing. We dompelen je al meteen onder in de praktijk: je gaat op bedrijfsbezoek en op Retail Tour, je volgt workshops en je scherpt je grafische en copywriting skills aan.
       
    • Fase 2 | Je specialiseert je verder als marketeer, met praktijk als rode draad. Je gaat op stap met een vertegenwoordiger tijdens je meeloopstage sales en steekt de handen uit de mouwen bij een marketingcommunicatieproject. Je volgt de Digital Masters Academy, die je onderdompelt in de wereld van SEO, SEA … Bovendien kan je de Hubspot- en Google Analytics & Adwords-certificaten behalen, een mooie troef op je cv!
       
    • Fase 3 | Je wordt een strategisch denkende marketing expert. ‘Hot topics’ zoals customer experience management en conversation brengen je up-to-speed met de nieuwste trends. De link met de praktijk is ook hier nooit ver weg: je pakt enkele ambitieuze projecten aan, bezoekt beurzen en neemt deel aan netwerkevents. In een afsluitende bedrijfsstage grijp je de kans om jezelf te bewijzen als future proof marketeer!
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
    • Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
    Fase123
    MARKETING MANAGEMENT
    Inleiding marketing i 4
    Grafisch design i 4
    Copywriting & creativity i 3
    Marketingcommunicatie i 4
    Brand management & storytelling i 3
    Digital marketing i 3
    Digital masters academy i 3
    Internationaal ondernemen i 4
    Business marketing i 4
    Conversation management i 3
    Customer experience management i 3
    Marketing business game i 1
    MARKETING ANALYSIS
    Consumentenpsychologie i 3
    Marktonderzoek i 4
    ICT in marktonderzoek i 4
    COMMERCIAL SKILLS
    Commerciële vaardigheden i 5
    Marketing & sales support i 4
    Relatie- en salesmanagement i 3
    BUSINESS & MANAGEMENT
    Business management introduction i 6
    Fase123
    ICT & new digital skills i 4
    Inleiding boekhouden i 3
    Economisch beleid i 5
    Financieel beleid i 3
    Recht & ondernemen i 3
    Supply chain management i 4
    Cost accounting i 3
    Zelfstandig ondernemen i 3
    Strategisch management i 3
    Religie, zingeving en levensbeschouwing i 3
    @WORK
    21st century skills i 1 2
    Cases marketing i 4
    Project marketing i 5
    Ondernemend project i 5
    Bachelorproef i 3
    (Internationale) stage i 20
    COMMUNICATIE
    Zakelijke communicatie i 3 3
    Business English i 6 5 2
    Le français des affaires i 6 5 2
    KEUZEPAKKET
    Vrije studieruimte binnen Bedrijfsmanagement i 3 3
    Fase123
    MARKETING MANAGEMENT
    Inleiding marketing i 4
    Grafisch design i 4
    Copywriting & creativity i 3
    Marketingcommunicatie i 4
    Brand management & storytelling i 3
    Digital marketing i 3
    Digital masters academy i 3
    Internationaal ondernemen i 4
    Business marketing i 4
    Conversation management i 3
    Customer experience management i 3
    Marketing business game i 1
    MARKETING ANALYSIS
    Consumentenpsychologie i 3
    Marktonderzoek i 4
    ICT in marktonderzoek i 4
    COMMERCIAL SKILLS
    Commerciële vaardigheden i 5
    Marketing & sales support i 4
    Relatie- en salesmanagement i 3
    BUSINESS & MANAGEMENT
    Business management introduction i 6
    ICT & new digital skills i 4
    Inleiding boekhouden i 3
    Economisch beleid i 5
    Financieel beleid i 3
    Recht & ondernemen i 3
    Supply chain management i 4
    Cost accounting i 3
    Zelfstandig ondernemen i 3
    Strategisch management i 3
    Religie, zingeving en levensbeschouwing i 3
    @WORK
    21st century skills i 1 2
    Cases marketing i 4
    Project marketing i 5
    Ondernemend project i 5
    Bachelorproef i 3
    (Internationale) stage i 20
    COMMUNICATIE
    Zakelijke communicatie i 3 3
    Business English i 6 5 2
    Le français des affaires i 6 5 2
    KEUZEPAKKET
    Vrije studieruimte binnen Bedrijfsmanagement i 3 3

    Lesrooster

    Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1:

    Boekenlijst

    Bekijk een voorbeeld van een boekenlijst

  • In de praktijk

    Je opleiding zit boordevol praktijk: je werkt aan cases en projecten voor bedrijven, je krijgt lezingen en workshops van specialisten uit de bedrijfswereld, je gaat netwerken, bezoekt beurzen

    Een binnen- of buitenlandse stage van 13 weken aan het einde van je studie vormt de klap op de vuurpijl. Dankzij deze langere stageperiode krijg je de kans om je stagebedrijf door en door te leren kennen en je helemaal te smijten in grotere projecten. We hebben een uitgebreide stagedatabank met heel wat interessante organisaties. Of kies je liever zelf je droomstageplaats? Geen probleem, wij kijken uit naar je vondst!

    Enkele voorbeelden van mogelijke stages:

    • Online en offline campagnes ontwikkelen bij een reclamebureau of digital agency.
    • Je sales skills aanscherpen bij IJsboerke, BMW of geurmarketingbedrijf Scents.
    • Meedraaien op de marketingafdeling van multinational Johnson & Johnson.
  • Persoonlijke begeleiding

    Wij geloven in de kracht van persoonlijke begeleiding. We werken met kleinere klasgroepen, zodat we een persoonlijk contact tussen student en docent kunnen garanderen. Bij ons ben je geen nummer, maar sta jij centraal! Oud-student Niels Verstappen verwoordt het zo: “Wat mij gedurende mijn drie jaar studie het meest is bijgebleven en geholpen heeft, is de goede relatie die ik als student met de docenten heb kunnen opbouwen.”

    Ook onze stage-, traject- en zorgcoördinatoren staan altijd voor je klaar en zoeken indien nodig samen met jou naar oplossingen, zoals gespreide trajecten of faciliteiten voor studenten met een beperking die het studeren kan bemoeilijken.

    Heb je ambitie om een eigen zaak te starten? Onze ‘Start Up School’ helpt je tijdens je studie al je droom waar te maken.

  • Go international

    Is België te klein voor jou? Kriebelt het om je koffers te pakken? Kies dan tijdens je opleiding voor een semester studeren in het buitenland of een internationale stage. Zo verruim je je wereld en kom je met een pak extra (levens)ervaring naar huis!

    Deze studenten deden het je voor:

    • Arno en Laurens gingen de American Dream achterna: ze vonden een stageplek bij Biowear, een start-up in de medische sector in Boston.
    • Niels trok voor zijn stage naar Ierland, waar hij aan de slag ging in een marketing consultancy bureau. Daar werd hij al snel opgemerkt en ingeschakeld in uitdagende projecten voor grote klanten.
    • Maarten heeft zelfs een heel jaar in het buitenland vertoefd: eerst een semester studeren in Bordeaux, nadien drie maanden stage in het bruisende Valencia.
    • Jolien leerde de kneepjes van het vak in de vestiging van KBC in Londen.
    • Of ga je liever naar Zuid-Afrika, zoals Lorenz?!
  • Alternatieve trajecten

    • Heb je al een graduaat Marketing- en Communicatiesupport op zak? Dan kan je via een specifiek schakelprogramma ook je bachelordiploma te behalen.
       
    • Heb je al een bachelor Bedrijfsmanagement op zak? Dan kan je je via een verkort traject van 1 jaar specialiseren in een andere afstudeerrichting/ander keuzetraject.
       
    • Behaalde je al een bachelor of master in een ander studiegebied? Neem dan contact op met Kate Van Dessel. Zij bekijkt graag samen met jou voor welke vrijstellingen je in aanmerking komt.
      kate.vandessel@thomasmore.be - tel. + 32 (0)473 99 24 03

Na je studie

  • De job van je leven
  • Straffe oud-studenten
  • Verder studeren
  • De job van je leven

    • online marketeer
    • account manager
    • product manager
    • social media marketeer
    • brand manager
    • sales representative
    • marketing manager
    • marketing analyst
    • marketing consultant
  • Straffe oud-studenten

    • Laurens (alumnus 2013) groeide door tot Market Development Specialist bij Nestlé.
    • Niels (2015) maakt volop carrière als Brand Manager bij Iglo Belgium.
    • Philippe (2018), Joyce (2018) en andere alumni scoorden een droomjob als online marketeer bij Intracto Digital Agency.
    • Elise (2014) is marketing en communicatie verantwoordelijke bij Mercedes-Benz Groep VDH.
    • Caroline (2009) heeft een boeiende job als Customer Journey expert bij ING Belgium.
    • Niels (2016) is trotse eigenaar van zijn eigen bedrijf, Markethings.
    • Melanie (2017) kon aan de slag als Account Manager IT Consultancy bij 3-it.
  • Verder studeren

    Tweede bachelor Bedrijfsmanagement (via verkort traject)

    • Accountancy-Fiscaliteit
    • Business en Ondernemen
    • Financie- en Verzekeringswezen
    • Immobiliën en Verzekeringen
    • Rechtspraktijk
    • Sport- en Cultuurmanagement
    • Supply Chain Management (voorheen: Logistiek Management)
    • Winkel- en Retailmanagement  

    Tweede bachelor (via verkort traject)

    Master (via schakelprogramma)

    • Handelswetenschappen
    • Marketing Management
    • Bedrijfscommunicatie
    • Communicatiewetenschappen
    • Toegepaste Economische Wetenschappen (major: Marketing)

Verhalen

Philippe studeerde marketing

2020-10-09 08:53:00

“Probeer iets te vinden wat je écht graag doet. Iets wat niet aanvoelt als school, maar als hobby”

Philippe studeerde marketing

Lees meer

#bmgeel