Ondernemerschap & Innovatie

Postgraduaat

Locatie: Turnhout -Campus Turnhout

Unlearn and Challenge yourself

Ben je op zoek naar een unieke uitgesproken hands-on opleiding die je leert overleven, innoveren en groeien in een alles veranderende wereld (de New Normal)?

Dan is het Postgraduaat ‘Ondernemerschap & Innovatie’ echt iets voor jou:

  • een opleiding die je als persoon weerbaar maakt, op zoek gaat naar je passie en authenticiteit;
  • een opleiding die je leert hoe je netwerken en ecosystemen moet bouwen om je idee sterker te maken;
  • een opleiding die ervoor zorgt dat jouw idee geen stille dood sterft binnen jouw organisatie;
  • een opleiding die je helpt je persoonlijke loopbaan meer impact te geven.

Vanaf nu bepaal JIJ je leertraject!

Wil je eerst nog je basiskennis aanscherpen, dan kan dat via de ‘Oriëntatiedagen’ (Strategisch Management, Financieel Management of Marketing Management)? Of zeg je, nee ik waag meteen de sprong? Alles kan, niets moet!

Zit je in de juiste flow en beschik je over voldoende drive, dan kan je na de basismodule van het Postgraduaat nog een stapje verder gaan. Door de verdiepende sessies van het Executive MBA-programma van Flanders Business School word jij een echte impact creator.

Co-creatie traject door Thomas More en Flanders Business School.

 

Scroll naar beneden voor meer info
Foto Lucie Somers
Lucie Somers
Programme Manager Thomas More
Foto Charlotte W (FBS)
Charlotte Woensdregt
Programma Manager FBS

Opbouw

  • Programma
  • Programmafacilitator
  • Doelgroep
  • Praktisch
  • Inschrijven
  • Businesstrip to China
  • Alumni
  • Ook interessant
  • Inspiratie
  • Programma

    Programma

    Jij bepaalt zelf je leertraject, met oriënterende en verdiepende modules, maar de basis blijft natuurlijk de Postgraduaatsopleiding met 5 sessies van 2 lesdagen (vrijdag en zaterdag).

    Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie

    Alle sessies worden in het Nederlands gegeven, maar de slides zijn Engelstalig.

    Sessie 1: Creating the opportunity – Relating my Ideas to Opportunities: 23 en 24 november 2018

    • Hoe ga je op zoek naar nieuwe en waardevolle ideeën?
    • Leer kijken vanuit een ‘ander’ perspectief naar de veranderende maatschappij; ontdek en creëer nieuwe opportuniteiten.
    • Welke ideeën begeesteren jou en waar wil je mee aan de slag?
    • Wat betekent het ondernemer te zijn? Welke types ondernemers bestaan er en welk type ben jij (doe zelf de test)?
    • Wat zijn typische ondernemerskarakteristieken?

    Guest Lecture: Authenticiteit als cruciale bouwsteen voor duurzaam ondernemerschap (Marina Avau, Managing Director Bridges for Choice).

    Sessie 2: How attractive is your idea? 14 en 15 december 2018

    • Hoe aantrekkelijk en innovatief is jouw concept:  welke problemen los je op?
    • Hoe aantrekkelijk is de industrie waarin je je begeeft?
    • Hoe ziet je ecosysteem eruit en hoe situeer je jezelf daarbinnen?
    • Hoe en met wie te connecteren binnen het eco-systeem om effectief bij te dragen tot duurzame waardecreatie?
    • Hoe en waarom je idee vertalen in een aantrekkelijk verhaal?

    Case study: Open Innovation bij Janssen Pharamaceutica (Jeroen De Rycker: Director Organizational Change, Janssen Pharmaceutica)

    Sessie 3: How to translate your idea into a viable concept? 18 en 19 januari 2019

    • “Choose your battlefield”: wie zijn je klanten en segmenten?
    • Hoe creëer en lever je een unieke toegevoegde waarde en voor wie?
    • Welke activiteiten en middelen zijn kritisch om die meerwaarde te realiseren?
    • Wat zijn de voor- en nadelen van mogelijke verdienmodellen? Hoe hier keuzes maken?
    • Hoe zorg je ervoor dat jouw idee meerdere stakeholders aanspreekt?
    • Hoe creëer ik ‘shared’ lange termijn waarde voor deze stakeholders ?  

    Guest Lecture: Focus or flexibility? (Prof. Dr. Bart Van Looy: Hoogleraar, KU Leuven & Flanders Business School)

    Sessie 4: Concept Attractiveness: towards a sustainable and scalable concept: 22 en 23 februari 2019

    • Welke inkomsten kan je genereren, van wie en wanneer?
    • Welke middelen en investeringen zijn essentieel om waarde te realiseren?
    • Waar en op welke manier zijn partners relevant?
    • Welke waarde realiseren we, welke investeringen zijn nodig ?
    • Hoe zorg ik ervoor dat mijn unieke waardepropositie en resources beschermd worden (IP Strategies)?
    • Welke key performance indicatoren plaats ik op de radar? (Yann Dekeyser: Partner KPMG)

    Guest Lecture : Loskomen van cijfers: De logische niveaus van een ondernemer en Heartmath (Luc Limère: Founder Limère & Partners)

    Sessie 5: Effective implementation and appropriation: 22 en 23 maart 2019

    • Hoe ‘future proof’ is je plan?
      • Modelleren van diffusie en groei: do’s en don’ts?
      • Hoe sensitief is je plan voor toekomstige en onverwachte ontwikkelingen?
      •  Hoe ziet je cash flow eruit de eerste vijf jaar?
    • Onderneming 3.0: wat na de lancering: scaling, internationaliseren en impact
    • Hoe ziet de ‘minimal viable’ organisatie eruit?
    • Wat is extra nodig qua ondernemerschap en leiderschap?
    • Hoe giet je jouw concept in een aantrekkelijke pitch?

    Guest Lecture : Leverage the power of meditation to develop managerial strengths (Katrien Benoit en Carlos Versteele, Centre for Evolutionary Learning)

    Optionele Pitchsessies: 26 en 27 april 2019
    Heb je nog extra coaching nodig om je directie, je potentiële klanten, partners of investeerders te overtuigen van je concept met de perfecte pitch? Dan bieden we je optioneel extra pitchsessies en een try out sessie aan. Deze sessie wordt gegeven door Lucie Somers, Inspirator Creativity & Entrepreneurship Thomas More.

    Finale Idea Pitch: 17 of 18 mei 2019
    We eindigen met een Finale Pitch waarbij je jouw concept op een overtuigende manier presenteert aan een professionele jury of aan de directie binnen je eigen organisatie.

    Oriënterende en verdiepende modules

    Je behaalt het volledige diploma Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie indien je naast de basisopleiding nog minstens 3 oriënterende vakken volgt of 1 verdiepend MBA-vak.

    Oriëntatiedagen:
    Wanneer je het gevoel hebt onvoldoende vooropleiding te hebben gehad over bepaalde thema’s kan je kiezen voor deze oriënterende vakken. Deze geven een introductie in strategisch, financieel en marketing management.
    De sessies worden gegeven in Huis Bethlehem (KU Leuven), Schapenstraat 34 in Leuven. Zowel de sessies als het cursusmateriaal is Engelstalig.

    De Oriëntatiedagen worden verzorgd door volgende docenten: Prof. Dr. Bart Van Looy, Kris Vander Velpen en Kristof Decock.

    Strategisch Management : 5 november 2018
    Het doel van deze sessie is om een algemene introductie te geven in strategisch management zodat je jouw business concept weet te aligneren met de bredere strategie.

    • Wat is strategisch management en waarom is het zo belangrijk?
    • Het strategisch management proces (4 stappen)
    • Verschillende raamwerken in het domein van strategisch management

    Financieel Management: 12 november 2018
    Met  deze sessie ben je in staat de basisbeginselen van financieel management te begrijpen om deze vervolgens te kunnen toepassen op je situatie.

    Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

    • Algemene introductie in financieel management (van een bedrijf, een business case, een project, een investering, …)
    • Basis raamwerken en terminologieën om het besluitvormingsproces te verfijnen
    • Financiële analyse als één tool om beslissingen te onderschrijven

    Marketing Management : 19 november 2018
    Door de sessie te volgen, verschaf je een duidelijk inzicht in de basisbeginselen van marketing om die te kunnen toepassen in de uitwerking van het business concept.

    Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

    • Algemene introductie in marketing
    • Basis raamwerken, met focus op lancering van nieuwe producten en diensten, en de diffusie en adoptie van high-tech innovaties

    Verdiepende MBA-vakken

    Volg je in plaats van de oriënterende vakken liever een uitdieping, dan kan je kiezen voor één uitdiepend vak uit het executive MBA-programma van Flanders Business School.

    Deze vakken worden gegeven op de campus van Flanders Business School, Sint-Katelijnevest 26-28, 2000 Antwerpen. De sessies worden in het Nederlands gegeven, maar de slides zijn Engelstalig. Bij deze uitdiepende vakken moet een handboek aangekocht worden, dat niet inbegrepen zit in het inschrijvingsgeld.

    Je hebt de keuze uit 3 uitdiepende MBA-vakken:

    Strategisch management
    Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

    • Analyseren van de rol van de externe omgeving in strategie
    • Business strategie
    • Corporate strategie
    • Netwerkstrategie
    • Internationale strategie
    • Strategisch innoveren en business model innovatie
    • Strategieën specifiek voor kleine en nieuwe bedrijven
    • Strategie voor innovatie door samenwerking
    • Ontwikkelen van een nieuwe business

    Docent: Prof. Dr. Wim Vanhaverbeke

    Financieel management
    Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

    • Algemene inleiding tot de analyse van een jaarrekening
    • (Her)structurering van een jaarrekening i.f.v. analyse
    • Horizontale en verticale analyse
    • Analyse van de cash flow
    • Ratio-analyse (liquiditeitsanalyse, solvabiliteitsanalyse, analyse van de winstgevendheid, voorspelling van faling, …)
    • Overzicht van time value concepts (huidige/toekomstige waarde, rente, eeuwigheden, …)
    • Grondslagen voor waardering (financieringsbronnen <>allocatie van middelen)
    • Netto contante waarde en andere investeringscriteria
    • Inschatten van de cash flows van een project
    • Toepassing van contante-waardeberekening om investeringsbeslissingen te nemen
    • Break-even-analyse
    • Real options en de waarde van financiele flexibiliteit
    • De impact van risico op een investeringsanalyse
    • Gewogen gemiddelde kapitaalkost (WACC)

    Docenten: Prof. Dr. Frederiek Schoubben en Stefan Stremersch

    Marketing management
    Volgende onderwerpen worden inhoudelijk behandeld:

    • Inleiding marketing/externe en interne analyse (consument, markt, omgeving, competentie- en prestatie-analyse)
    • Marketingstrategie (doelstellingen, segmentering, targeting, positionering)
    • Marketingtactiek (product, prijs, distributie, communicatie)
    • Marketingevaluatie-en implementatie (effectiviteit/efficiëntie, consistentiecontrole en budgettering/taken)
    • Internationale marketing

    Docent: Prof. Dr. Marc Logman

  • Programmafacilitator

    Programmafacilitator

    Kris Vander Velpen, docent Ondernemerschap & Innovatie aan Flanders Business School, zorgt met zijn enthousiasme en rijke praktijkervaring dat deze opleiding een “learning experience” wordt waarbij jouw idee kan groeien tot een succesverhaal.

    Hij deelt zijn aanstekelijk enthousiasme met zorgvuldig geselecteerde gastsprekers:

    • Dr. Marina Avau: Managing Director, Bridges for Choice
    • Jeroen De Rycker: Director Organizational Change, Janssen Pharmaceutica,
    • Luc Limère: Founder Limère & Partners
    • Prof. Dr. Bart Van Looy: Hoogleraar, KU Leuven & Flanders Business School
    • Yann Dekeyser: Partner KPMG
    • Katrien Benoit & Carlos Versteele: Centre for Evolutionary Learning
  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Iedereen met een open mind en een minimum aan relevante werkervaring past perfect binnen deze opleiding
    • Iedereen die op zoek gaat naar alternatieve manieren om zijn ideeën te laten landen binnen zijn organisatie
    • Iedereen die droomt om een eigen bedrijf op te starten

    Bedrijven die eerder deelnemers stuurden zijn:

    Logo's postgraduaat OI

     

  • Praktisch

    Praktisch

    Locaties

    • Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie | De basisopleiding vindt plaats in de gebouwen van Thomas More Turnhout: Campus Blairon 800 in 2300 Turnhout (zet je GPS in op Lokerenstraat 110 in Turnhout om op de gratis parking van Thomas More te geraken).
       
    • Oriëntatiedagen | Deze vakken worden gegeven in de gebouwen van  KULeuven: Huis Bethlehem- Schapenstraat 34 in 3000 Leuven. Parkeren kan in Q-Park Heilig Hart, Naamsetestraat 102, 3000 Leuven.
       
    • Verdiepende MBA- vakken | Deze vakken worden gegeven in de gebouwen van  Flanders Business School: Sint-Katelijnevest 26-28, 2000 Antwerpen. Parkeren kan op wandelafstand in parking Meir of parking Groenplaats.

    Data

    Oriëntatiedagen

    Lesdagen zijn telkens van 09u30 tot 17u00.

    • Maandag 5 november 2018 : Strategisch management
    • Maandag 12 november 2018: Financieel management
    • Maandag 19 november 2018: Marketing management

    Locatie: KU Leuven Huis Bethlehem, Schapenstraat 34, 3000 Leuven

    Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie

    Lesdagen zijn telkens vrijdag van 09u00 tot 18u00 en zaterdag van 09u00 tot 17u00

    • 23 en 24 nov 2018
    • 14 en 15 dec 2018
    • 18 en 19 jan 2019
    • 22 en 23 feb 2019
    • 22 en 23 mrt 2019
    • 26 en 27 apr 2019 (optionele Pitch sessie)
    • 17 of 18 mei 2019 (Finale Pitch)

    Locatie: Campus Thomas More Turnhout, Campus Blairon 800, 2300 Turnhout

    Verdiepende MBA-vakken

    Strategisch management;

    • 01/12/2018: 09u00 – 18u00
    • 26/01/2019:09u00 – 18u00
    • 16/03/2019: 09u00 – 18u00
    • 25/05/2019 presentaties

    Locatie: Flanders Business School, Sint-Katelijnevest 26-28, 2000 Antwerpen

    Financieel management;

    • 29/03/2019: 09u00 – 13u  
    • 26/04/2019: 09u00 – 13u  
    • 10/05/2019: 09u00 – 13u  
    • 11/05/2019: 13u00 – 18u00
    • 24/05/2019: 09u00 – 13u  
    • 08/06/2019: 13u00 – 18u00

    Locatie: Flanders Business School, Sint-Katelijnevest 26-28, 2000 Antwerpen

    Marketing management:

    • 12/01/2019: 13u00 – 18u00
    • 09/02/2019: 13u00 – 18u00
    • 23/02/2019: 13u00 – 18u00
    • 27/04/2019: 13u00 – 18u00

    Locatie: Flanders Business School, Sint-Katelijnevest 26-28, 2000 Antwerpen

    Businesstrip China: 11 - 19 mei 2019

    Studiegeld

    • De volledige opleiding kost 4.750 euro. 
    • Deze opleiding komt in aanmerking voor 40% steun via de kmo-portefeuille (erkenningsnummer Thomas More: DV.O102068).
    • De facultatieve businesstrip naar China is niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld.
  • Inschrijven

    Inschrijven

    Je kan je online inschrijven via deze link.

     

  • Businesstrip to China

    Businesstrip to China

    Zoek je nog meer inspiratie en eye-openers: dan nemen we je graag mee op sleeptouw naar China: het land van de opportuniteiten.

    Businesstrip to China: Van ‘Made in China’ naar ‘Designed in China’!  

    Businesstrip China   Businesstrip China

    Ontdek mee hoe Hangzhou het nieuwe Silicon Valley wordt.

    China zet met het laatste vijfjarenplan (2016-2020) resoluut in op digitale innovatie en e-commerce. De beste plaats om dat te ontdekken is in Hangzhou, de stad ten zuiden van Shanghai die de ambitie heeft het nieuwe Silicon Valley te worden.

    Hangzhou beschikt over de 5 elementen die perfect zijn voor het uitbouwen van een succesvol Startup ecosyteem:

    • een “landmark company” (Alibaba),
    • een topuniversiteit die ondernemerschap hoog in het vaandel draagt (Zhejiang University of Science and Technology),
    • ondernemende hoogopgeleide jonge mensen met passie en ambitie,
    • een relatief kleine stad die flexibel en ondersteunend werkt (Hangzhou heeft 9.5 mio inwoners),
    • een overheid die mee ondernemende stimuli uitwerkt: Hangzhou wil in 2020 dé nr 1 Startup City van de wereld worden. En heeft zich op de wereldkaart gezet door in 2016 host te zijn van de G20.

    Ontdek samen met ons het nieuwe Silicon Valley in China!

    Timing: 11-19 mei 2019

    Details over het programma en de prijs volgen later.

  • Alumni

    Alumni

    Het Postgraduaat Ondernemerschap & Innovatie is ontstaan uit de samenwerking tussen de Reflectiegroep Der Kempen o.l.v. Baron Robert Stouthuysen en Thomas More Kempen. De opleiding werd voor de eerste keer georganiseerd in 2011 en sindsdien met succes herhaald.

    Alumni PG OI  Alumni PG OI  Alumni PG OI

    Bedrijven die eerder deelnemers stuurden zijn: Wondzorgcentrum, BePowered, Janssen Pharmaceutica, Huntsman, UPC Sint Kamilus, Baby’s Choice, FaQ.be, Unizo, Group Joos, Monti Document Services, Mundipharma, Lucine, Made, BPost, Ravago, Cartamundi, Living Tomorrow, Soudal, Miko, U-sentric, Edialux, DCM, SPK, Essent, Terra Incognita, Mikopac, Otuka Coaching, Sabic Nederland, Scientia Terrae, Stad Turnhout, Begeuren, Precipio,...

    Naast een hands-on opleiding was het steeds belangrijk om voldoende inspiratie en eyeopeners mee te geven aan de deelnemers, en werden er jaarlijks een studiereis georganiseerd naar India: een land met veel contrasten en verschillende snelheden.

    Alumni PG OI  Alumni PG OIAlumni PG OI  Alumni PG OI  Alumni PG OI

  • Ook interessant

    Ook interessant

    Wil je meer weten over onze andere interessante opleidingen van Thomas More en ICE Cube:

    Disruptive Tour

    Andere interessante opleidingen in Flanders Business School:

  • Inspiratie

    Inspiratie

    Wil je wat meer achtergrond over onze topics? Vind hier inspiratie!

    Intrapreneurship

    pg ondernemerschap innovatie

    Businesstrip: interessante achtergrond literatuur

    • China

    • India

       

    • Israël: Start-Up Nation: The story of Israel’s economic miracle

Kom kennismaken

De stap naar het hoger onderwijs is een stap vol verwachtingen. En jij wil natuurlijk de beste keuze maken. Kom daarom ontdekken, twijfelen, vergelijken en beleven tijdens een van onze vele infomomenten! #expectmore

23 februari
Zaterdag 10u - 16u
27 april
Zaterdag 10u - 14u
4 september
Woensdag 18u - 21u