Thuistaalonderzoek bij taal- en leerproblemen

Een must bij meertalige kinderen

Aandacht voor de thuistalen is essentieel in de diagnostiek van taal- en leerproblemen bij meertalige kinderen. Maar hoe pak je dat aan?

Tijdens deze vorming krijg je een overzicht van bestaande tools voor thuistaalonderzoek. Verschillende voorbeelden laten zien hoe je ze in de praktijk kan inzetten. In de eerste plaats leer je de taalcontext waarin de kinderen opgroeien in kaart brengen. Via ouderbevraging krijg je onder meer zicht op de vroegere en huidige mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling. Met specifieke tools en methodes onderzoek je bovendien de thuistaal actief. Je ontdekt welke
elementen van de thuistaal betrokken moeten worden in de diagnostiek van leerproblemen.

Na deze vorming heb je concrete handvatten om aan de slag te gaan met thuistaalonderzoek in de klinische praktijk. Hierdoor zal je in staat zijn om juiste diagnoses te stellen bij meertalige kinderen met taal- en leerproblemen.

Sprekers

  • Charlotte Mostaert, docent en onderzoeker Logopedie en Audiologie Thomas More
  • Soumaya Mousselli, logopedist Foyer vzw
  • Kirsten Schraeyen, docent en onderzoeker Logopedie en Audiologie Thomas More en postdoctoraal onderzoeker Gezins- en orthopedagogiek KU Leuven

Doelgroep

  • Logopedisten

Praktisch

  • Datum | vrij. 17 december 2021
  • Uur |  9.30 - 16.30 uur
  • Inschrijvingsgeld | € 100 (incl. broodjeslunch)
  • Maximale groepsgrootte | 50
  • Uiterste inschrijvingsdatum | vrij. 10 december 2021