Hoe ondersteunen executieve functies het leren lezen bij eentalige en meertalige kinderen?

Executieve functies (EF) zijn belangrijk in het leren. Deze controlefuncties in de hersenen sturen het gedrag, de gedachten en emoties van kinderen. Recent onderzoek bij eentalige kinderen toont aan dat EF een belangrijke invloed hebben op het leesgedrag van kinderen nog voor ze echt leren lezen. Ze blijken dus al op jonge leeftijd de basis te leggen voor de verdere leesontwikkeling. Maar geldt dit ook voor meertalige kinderen die leren lezen in de schooltaal? 

Tijdens deze studiedag staan we stil bij de EF belangrijk voor de leesontwikkeling van eentalige en meertalige kinderen. We presenteren de tussentijdse resultaten van een lopende longitudinale studie die de invloed van EF op de leesontwikkeling bij eentalige en meertalige kinderen vergelijkt. Vanuit deze eerste resultaten bespreken we samen met jou hoe je dit kan vertalen naar de dagelijkse praktijk op school of in je logopedisch werk.

Na deze studiedag ken je de belangrijkste EF voor de leesontwikkeling bij kinderen. Je hebt concrete tools om deze EF bij kinderen spelenderwijs te stimuleren.

Spreker

  • Kirsten Schraeyen, onderzoeker en docent Logopedie en Audiologie Thomas More en Research Unit Gezins- en orthopedagogiek KU Leuven

Doelgroep

  • Logopedisten

Praktisch

  • Datum | vrij. 12 februari 2021
  • Uur | 13.30 – 17.00 uur
  • Inschrijvingsgeld | 50 euro
  • Maximale groepsgrootte | 30
  • Uiterste inschrijvingsdatum | vrij. 5 februari 2021