De cyclische aanpak van Hodson & Paden: onderzoek en behandeling van onverstaanbare kinderen

Hodson en Paden ontwikkelden een cyclische aanpak om ernstig onverstaanbare kinderen vanaf ongeveer 2½ jaar zo snel mogelijk verstaanbaar te leren spreken.

Deze driedaagse cursus legt een link tussen theorie en praktijk. We starten daarom met de theoretische achtergrond over fonologische ontwikkeling waarop de aanpak gebaseerd is. Daarna oefen je de systematische analyse van de uitspraak. Met de uitkomsten daarvan leer je de juiste keuzes voor de behandeling te maken. We besteden ruim aandacht aan het opzet en de praktische uitwerking daarvan. Je leert beknopt de verschillen en overeenkomsten met enkele andere behandelmethoden herkennen en je leert hoe de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn verloopt. 

De periodes tussen de cursusdagen zijn bedoeld voor het uitwerken van praktijkopdrachten, zodat je vanaf het begin de toepassing van de cyclische aanpak kunt oefenen. Je begeleiders en de medecursisten geven hierop feedback. Het verdient zeker aanbeveling om daarvoor voldoende tijd te reserveren en om vooraf te overwegen welke kinderen uit jouw praktijk als casus in aanmerking komen.

Na het volgen van deze cursus ben je in staat de aanpak volgens Hodson en Paden te integreren in je behandeling.

Sprekers

  • Imma van de Wijer-Muris, logopedist privépraktijk
  • Yvonne Draaisma, logopedist privépraktijk

Doelgroep

  • Logopedisten

Praktisch

  • Data |
    • di. 1 oktober 2019
    • ma. 4 november 2019
    • vrij. 29 november 2019
  • Uur | 10.00 - 17.00 uur
  • Inschrijvingsgeld | € 600 (incl. broodjeslunch)
  • Locatie | Campus Sint-Andries
  • Maximale groepsgrootte | 20
  • Uiterste inschrijvingsdatum | di. 24 september 2019