De leerling doet ertoe!

navormingen Donche > Secundair Onderwijs 

De leerling doet ertoe!

Onderzoek leert ons dat het belangrijk is leerlingen uit te dagen om het eigen leerproces in handen te nemen. Hoe kun je als leraar daarop inspelen?

We nemen een kijkje in het puberbrein en onderzoeken die executieve functies die nodig zijn tijdens het leerproces om tegemoet te komen aan de noden van je leerling vanuit een positieve mindset. We gebruiken de metafoor van de leerkuil om inzichtelijk te maken hoe het leerproces bij grondig leren verloopt. Welke bouwstenen kunnen we inzetten om effectief onderwijs te creëren?

Anke Deckers en Valerie Pandelaers nemen je als leraar mee in de ontwikkeling van het brein van jongeren en leren je inzicht te krijgen over hoe je hiermee aan de slag kunt gaan in je les. Wat je leert, wordt toegepast op je eigen lessen: we leren uit elkaars praktijkvoorbeelden.

Anke Deckers is docente aan de Thomas More Hogeschool waar ze lesgeeft in de lerarenopleiding.
Valerie Pandelaers bouwde ervaring op in de lerarenopleiding en werkt als orthopedagoge in het buitengewoon onderwijs.

Follow us!Facebook

Scroll naar beneden voor meer info
Donche
Donche
Professionalisering in onderwijs

Troeven

image.alt

Eigenaarschap vergroten

Verantwoordelijkheid creëert betrokkenheid. Het motiveert en draagt bij aan een positiever zelfbeeld.

image.alt

Werking van het brein

Leraren hebben kennis nodig over het leerproces van jongeren in relatie tot de neuropsychologische ontwikkeling zodat ze kunnen inzetten op maximale ontplooiing.

image.alt

Inzicht in de leerkuil

We gebruiken de leerkuil als metafoor om inzichtelijk te maken hoe het proces van grondig leren verloopt.