
Sales Support in avondonderwijs
Graduaat
Je kan niet meer inschrijven voor 2022-2023. Neem contact op met de opleidingsmanager om je aan te melden voor 2023-2024.
First point of contact voor de klanten
- Je bent in de onderneming het aanspreekpunt voor klanten, vertegenwoordigers en diverse afdelingen binnen het bedrijf.
- Je gaat voor een optimale klantentevredenheid.
- Je bent enthousiast en hebt een commerciële mentaliteit.
- Je bent communicatief en zet je administratieve en organisatorische talenten in.
- Via telefoon en e-mail geef je antwoorden op vragen over producten, prijzen, promoties, levertijden, bestellingen …
- Je ondersteunt vertegenwoordigers administratief met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retours.
- Je benadert prospecten, opent nieuwe deuren en detecteert opportuniteiten.
- Je denkt mee met de klant bij een probleem en overtuigt hen van de toegevoegde waarde van producten en diensten.


Troeven

Al doende leren
Een groot deel van je opleiding breng je door op de werkvloer. Daar pas je niet enkel de geleerde technieken toe maar leer je van je mentor de kneepjes van het vak.
Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk / Werkplekleren
- Persoonlijke begeleiding
- Go International
Opbouw
In elk semester wordt er rond een specifiek thema gewerkt. Elk thema bestaat uit 4 onderdelen die nauw samenhangen. Eén avond in de week brengen docenten uit de praktijk je de nodige kennis en inzichten bij over het thema. Op zaterdagvoormiddag volg je naast Engels/Frans ook workshops om je professional skills, ICT skills en communicatie skills te versterken. Daarnaast werk je zelfstandig aan werkplekopdrachten over het thema.
Per semester zijn er 2 examens en een portfolioverdediging van de werkplekopdrachten.
- Thema 1 Markt, bedrijf en klant | Je ontdekt hoe markten en bedrijven georganiseerd zijn en op welke manier zij de klant benaderen en wat de rol van sales support hierin is.
- Thema 2 Klanten en klantenbeheer | Wie zijn onze klanten en welk profiel hebben ze? Hoe kunnen we al de informatie over onze kanten beheren? Wat met klantengegevens en GDPR?
- Thema 3 Analyse en rapportering | Je leert een analyse maken van het klantenportfolio en bekijkt welke acties er genomen kunnen worden om klantenservice te verbeteren of het klantenbestand uit te breiden.
- Thema 4 Orderopvolging en orderafhandeling | Als sales support ben je het eerste contact voor klanten met vragen. Op welke manier kan je de klant het juiste antwoord geven? We zoomen in op de administratieve opvolging van klantenorders en de relatie met andere afdelingen in de organisatie.
- Thema 5 Commerciële ondersteuning | Je leert hoe je de prospectie van klanten doet, hen commercieel benadert, het verkoopgesprek voert en op welke manier de acties passen in het commercieel actieplan.
- Thema 6 Klachtenbehandeling & after sales service | Wat betekent de service die we aan onze klanten aanbieden? Hoe omgaan met een klacht van een klant? Hoe de klacht correct afhandelen en communiceren naar de klant, rekening houdende met de wettelijke en contractuele regels?
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren studietijd.
Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids (deze link is vanaf 15 juli beschikbaar).Semester 1 2 3 4 5 6 Thema 1: Markt, bedrijf en klant Markt - bedrijf - klant 4 Communicatie: Engels 1 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 2: Klanten en klantenbeheer De klant in de organisatie 4 Communicatie: Engels 2 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 3: Analyse en rapportering Markt- en klantenanalyse 4 Communicatie: Engels 3 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Semester 1 2 3 4 5 6 Thema 4: Orderopvolging en orderafhandeling Orderopvolging en -afhandeling 4 Communicatie: Frans 1 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 5: Commerciële ondersteuning Commerciële ondersteuning 4 Communicatie: Frans 2 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 6: After sales service en klachtenafhandeling After sales service en klachtenafhandeling 4 Communicatie: Frans 3 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Semester 1 2 3 4 5 6 Thema 1: Markt, bedrijf en klant Markt - bedrijf - klant 4 Communicatie: Engels 1 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 2: Klanten en klantenbeheer De klant in de organisatie 4 Communicatie: Engels 2 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 3: Analyse en rapportering Markt- en klantenanalyse 4 Communicatie: Engels 3 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 4: Orderopvolging en orderafhandeling Orderopvolging en -afhandeling 4 Communicatie: Frans 1 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 5: Commerciële ondersteuning Commerciële ondersteuning 4 Communicatie: Frans 2 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Thema 6: After sales service en klachtenafhandeling After sales service en klachtenafhandeling 4 Communicatie: Frans 3 3 Workshops / Werkplekopdrachten i 13 Voorbeeldrooster
- Woensdagavond 18:30 – 22:00: Markt – bedrijf - klant
- Zaterdagvoormiddag 08:30 – 10:30: Communicatie in het Engels 1
- Zaterdag voormiddag 11:45 – 12:45: Workshop ICT skills
In de praktijk / Werkplekleren
Centraal binnen het thema staat het werkplekleren. Tijdens het werkplekleren ga je met opdrachten aan de slag, pas je de skills uit de workshops toe en voer je beroepstaken in de praktijk uit. Je reflecteert en rapporteert hierover met beroepsproducten in het portfolio dat je gedurende je opleiding vormgeeft.
Tijdens gespreksgroepen reflecteer je samen met je collega-studenten over je vooruitgang in de werkplekopdrachten en geef je elkaar feedback. Deze gespreksgroepen worden begeleid door de werkplekbegeleider van de hogeschool. Op de welkplek zelf is er de werkplekmentor waarbij je terecht kan voor de nodige informatie en coaching.
In thema 1 verken je de werkplek, de markt, het bedrijf, de klanten en de rol van de functie sales support. Tijdens thema 2 verdiep je je verder in de klanten van je werkplek en het administratieve klantenbeheer om dan in thema 3 het klantenportfolio van de werkplek te analyseren en acties naar klanten voor te stellen. Bij thema 4 doorloop je het gehele administratieve proces van offerte tot levering, facturatie en eventuele retour. Thema 5 focust op het prospecteren van de markt, mee opstellen van een commerciële actie, het ondersteunen van de buitendienstmedewerkers en het effectief verkopen. De aftersales service en omgaan met een klacht van een klant staan centraal in thema 6.
Op het einde van elk thema presenteer je de resultaten uit je portfolio aan een jury.
Ben je vandaag werkzaam in een functie die aansluit bij de opleiding of in een omgeving waar je de mogelijkheid hebt om de taken en opdrachten uit te voeren, dan kan het werkplekleren doorgaan in je eigen werkomgeving.
Persoonlijke begeleiding
Als startende student krijg je een mentor toegewezen. Hij zal jou wegwijs maken op de campus en in de opleiding, zodat je snel startklaar bent en gemotiveerd aan de slag kan! De mentor is ook jullie vertrouwenspersoon waarbij je terecht kan voor allerlei vragen.
Go International
Een semester in het buitenland studeren of je laatste werkplekperiode bij een internationaal bedrijf uitvoeren of een kortlopende buitenlandse ervaring van een week. Het is allemaal mogelijk.
Na je studie
- De job van je leven
- Verder studeren?
De job van je leven
- Commercieel medewerker binnendienst
- Verantwoordelijke klantendienst
- Sales support
Verder studeren?
Tweede graduaat (via verkort traject)
- Accounting Administration
- Juridisch-Administratieve Ondersteuning
- Marketing en communicatiesupport
- Transport en logistiek
- Verzekeringen
- Winkelmanagement
Bachelor (via verkort traject)
Bachelor