Orthopedagogische Begeleiding in afstandsonderwijs

Orthopedagogische Begeleiding in afstandsonderwijs

Breng mensen terug in contact met hun dromen, talenten en groeikansen

  • Deze graduaat is onderdeel van het aanbod afstandsonderwijs in samenwerking van associatie KULeuven.
  • Je wil je studie combineren met werk en/of gezin.
  • Je wil kwetsbare personen en groepen helpen om hun plek terug te  vinden in de maatschappij. Je bent sociaal en straalt vertrouwen uit.    
  • Je bouwt aan een brede basis waarbij orthopedagogie, psychologie en recht aan bod komen. Je leert gesprekken voeren, ondersteuning bieden op maat van jouw doelgroep, observeren en samenwerken. 
  • Je gaat actief aan de slag met (eigen) praktijkvoorbeelden.  
  • Als hulpverlener vorm je een meerwaarde in de jeugdhulp of kan je mensen met een beperking ondersteunen. Of kies je een job in de ouderenzorg of (geestelijke) gezondheidszorg. Ook de drughulpverlening is een optie.  
  • Je start snel in het werkveld en leert al doende het beroep van de orthopedagogisch begeleider aan, ondersteund door je supervisor van de hogeschool en je mentor op de werkplek.
  • Haal via een verkort traject je bachelor Orthopedagogie of Toegepaste Psychologie of ga voor een tweede graduaatsopleiding zoals Maatschappelijk Werk. 

Follow us!Facebook Instagram

Laat je
inspireren
Scroll naar beneden voor meer info
marianne vervliet
Marianne Vervliet
Opleidingscoördinator
lies
Lies Van Oevelen
Studie- en studentenbegeleiding
Vragen rond de inhoud van de opleiding, vrijstellingen, begeleiding, aanpak …

Troeven

image.alt

Nieuw!

De eerste graduaatsopleiding Orthopedagogische Begeleiding in afstandsonderwijs! Een nieuwe opleiding waarin we samen op pad gaan en waar we veel waarde hechten aan jouw feedback.

image.alt

Studeer waar en wanneer je wil

Als student kun je tijd- en plaatsonafhankelijk studeren, waardoor je jouw werk en/of gezin makkelijk kunt combineren met je studie. Deze flexibiliteit geeft jou de mogelijkheid om het traject op jouw tempo te volgen.

image.alt

Je studeert niet alleen

Een team van docenten en studie-en studentenbegeleiders staan steeds voor jou klaar om je te ondersteunen doorheen de opleiding. 

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Toelatingsvoorwaarden
  • Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille
  • Opbouw

    • Fase 1 | Doorheen de hele opleiding sta je telkens met je twee voeten in de praktijk. Hiermee wordt al gestart vanaf dag één. In het eerste semester maak je kennis met het beroep van de orthopedagogisch begeleider en met het werkveld, door een kennismaking met verschillende doelgroepen. Daarnaast sta je ook stil bij jezelf als toekomstig orthopedagogisch begeleider aan de hand van verschillende tools om aan
      (zelf)reflectie te doen. Vanuit thema’s in de orthopedagogie en de psychologie, verwerf je de nodige basisinzichten omtrent de ondersteuning van kwetsbare personen en groepen en leer je op een wetenschappelijk verantwoorde wijze omgaan met informatie en eigen observaties.
    • Fase 2 | In het tweede jaar ga je zelfstandig aan de slag in het werkveld met een doelgroep naar keuze. Hiervoor leer je werken met een ondersteuningsplan en leer je ethisch en deontologisch handelen in het werkveld. Tegelijkertijd verwerf je meer gespecialiseerde kennis over orthopedagogische doelgroepen en leer je aan de slag gaan met het netwerk van de cliënt.
    • Fase 3 | In het derde jaar groei je verder, met een takenpakket dat verruimt en waarin je meer diepgaand te werk gaat. In fase 3 groei je uit tot een volwaardige professional door het opdoen van veel praktijkervaring en door je vaardigheden en kennis verder aan te scherpen.
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren. 

    • De belangrijkste vakken hebben we toegelicht in een blauwe tooltip.
    Fase123
    LEREN OP DE WERKPLEK
    Wie ben ik als orthopedagogisch begeleider i 6
    Exploratie van het werkveld i 4
    Kennismaking met mijn werkplek i 10
    Werkplekleren verdieping i 12
    Werkplekleren integratie i 15
    MIJN ROL ALS ORTHOPEDAGOGISCH BEGELEIDER
    Basishouding en visie voor orthopedagogische begeleiding i 3
    Werken met actuele begeleidingskaders i 3
    Kinderen en jongeren i 3
    Personen met een beperking i 3
    Personen met een psychische kwetsbaarheid i 3
    Personen met ontwikkelings- en leermoeilijkheden i 3
    Orthopedagogische doelgroepen: verbreding i 3
    Omgaan met diversiteit i 3
    Ethisch en deontologisch handelen i 3
    Fase123
    Correct omgaan met informatie i 3
    Verdieping aan de hand van keuzevakken i 3 of 4
    VAARDIGHEDEN
    Communcatieve vaardigheden i 4
    Toegepaste gespreksvaardigheden i 3
    Systemen en netwerken i 6
    Observeren en rapporteren i 3
    Werken in team en organisatie i 3
    Werken in en met groepen i 3
    Zelfzorg en zorg voor anderen i 3
    Werken met een ondersteuningsplan i 3
    KENNISKADERS
    Orthopedagogie i 3
    Recht i 3
    Psychologie voor orthopedagogisch begeleiders i 3
    Levenslooppsychologie i 3
    Fase123
    LEREN OP DE WERKPLEK
    Wie ben ik als orthopedagogisch begeleider i 6
    Exploratie van het werkveld i 4
    Kennismaking met mijn werkplek i 10
    Werkplekleren verdieping i 12
    Werkplekleren integratie i 15
    MIJN ROL ALS ORTHOPEDAGOGISCH BEGELEIDER
    Basishouding en visie voor orthopedagogische begeleiding i 3
    Werken met actuele begeleidingskaders i 3
    Kinderen en jongeren i 3
    Personen met een beperking i 3
    Personen met een psychische kwetsbaarheid i 3
    Personen met ontwikkelings- en leermoeilijkheden i 3
    Orthopedagogische doelgroepen: verbreding i 3
    Omgaan met diversiteit i 3
    Ethisch en deontologisch handelen i 3
    Correct omgaan met informatie i 3
    Verdieping aan de hand van keuzevakken i 3 of 4
    VAARDIGHEDEN
    Communcatieve vaardigheden i 4
    Toegepaste gespreksvaardigheden i 3
    Systemen en netwerken i 6
    Observeren en rapporteren i 3
    Werken in team en organisatie i 3
    Werken in en met groepen i 3
    Zelfzorg en zorg voor anderen i 3
    Werken met een ondersteuningsplan i 3
    KENNISKADERS
    Orthopedagogie i 3
    Recht i 3
    Psychologie voor orthopedagogisch begeleiders i 3
    Levenslooppsychologie i 3
  • In de praktijk

    • Je begint in fase 1 met een onderdompeling in het werkveld aan de hand van workshops, participatieve bezoeken, gastsprekers, … Je leert je bovendien ook beter kennen als persoon en als orthopedagogische begeleider. In fase 2 ga je onmiddellijk zelfstandig aan de slag in het werkveld, met een doelgroep naar keuze. Je takenpakket wordt doorheen de opleiding telkens meer uitgediept en verruimd. In fase 3 groei je uit tot een volwaardige professional door het opdoen van veel praktijkervaring en door je vaardigheden en kennis verder aan te scherpen.
    • Samen met de opleiding ga je op zoek naar een werkplek om jouw werkplekleren te volbrengen. Jij zal zelf samen met je werkplek en rekening houdend met de vereisten van de opleiding een werkbaar schema kunnen opstellen.
  • Persoonlijke begeleiding

    Samen studeer je beter. Je krijgt individuele begeleiding van een studieloopbaancoach. Hij/zij is je eerste aanspreekpunt voor al je vragen over je studietraject, studievaardigheden, je welzijn als student... (Leren) studeren is een uitdaging, maar via studievaardigheidstrainingen leren we jou de knepen van het vak. 

    Zit je nu al met een vraag? Aarzel dan niet en neem contact op via ssbortho.antwerpen@thomasmore.be

    Voor vragen omtrent de inhoud van de opleidingsonderdelen kun je natuurlijk ook steeds terecht bij de verantwoordelijke docent(en). Daarnaast worden ook enkele online contactmomenten voorzien op maandag- en woensdagavond.

  • Toelatingsvoorwaarden

    Deze opleiding richt zich expliciet op studenten die

    • hun huidige loopbaan of leven door studie een nieuwe wending willen geven.
    • hun studie willen combineren met werk, gezin of andere zorgtaken.
    • voldoende zelfstandig zijn in planning en tijdsbeheer om hun studie-inspanningen vol te houden en te doseren.

    Er wordt met elke geïnteresseerde student een intakegesprek gevoerd om te bepalen welk opleidingstraject in orthopedagogische begeleiding meest geschikt is. Hiervoor maak je online een afspraak met de dienst studie- en studentenbegeleiding (of mail ons als je geen geschikt moment vindt). 

    Voor generatiestudenten die, aansluitend op het secundair onderwijs, hun eerste stappen in het hoger onderwijs willen zetten, adviseren wij het voltijds/deeltijds traject in dagonderwijs.

  • Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille

    Vlaams Opleidingsverlof (VOV) en KMO-portefeuille
    Stappenplan aanvraag Vlaams Opleidingsverlof

    De opleiding komt in aanmerking voor het Vlaams Opleidingsverlof en KMO-portefeuille: Werknemers uit paritair comité 200.00 die een opleiding volgen buiten de werkuren kunnen dit via hun werkgever terugbetaald krijgen door CEVORA. De terugbetaling bedraagt tot 375 euro per opleiding en per werknemer voor werkgevers die een opleidingsplan hebben. 

    Alle info over de terugbetalingsvoorwaarden vind je op de website van CEVORA.

Na je studie

  • De job van je leven
  • Verder studeren
  • De job van je leven

    Als orthopedagogisch begeleider kan je aan de slag: 

    • In de jeugdhulp en het jeugdwerk 
    • In het ondersteunen van personen met een beperking 
    • In de ouderenzorg 
    • In de (geestelijke) gezondheidszorg 
    • In de drughulpverlening 
    • ...
  • Verder studeren

    Tweede graduaat (via verkort traject)

    Bachelor (via verkort programma)

#wearemore