
Marketing (Sales Support) in avondonderwijs
Graduaat (HBO5)
Infosessies
Zaterdag 06 maart
First point of contact voor de klanten
- Je bent in de onderneming het aanspreekpunt voor klanten, vertegenwoordigers en diverse afdelingen binnen het bedrijf.
- Je gaat voor een optimale klantentevredenheid.
- Je bent enthousiast en hebt een commerciële mentaliteit.
- Je bent communicatief en zet je administratieve en organisatorische talenten in.
- Via telefoon en e-mail geef je antwoorden op vragen over producten, prijzen, promoties, levertijden, bestellingen …
- Je ondersteunt vertegenwoordigers administratief met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retours.
- Je benadert prospecten, opent nieuwe deuren en detecteert opportuniteiten.
- Je denkt mee met de klant bij een probleem en overtuigt hen van de toegevoegde waarde van producten en diensten.



Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk / Werkplekleren
- Persoonlijke begeleiding
- Go International
Opbouw
- Fase 1 | De ondersteuning van het klantenproces staat centraal. Je leert diverse office tools professioneel inzetten en ontwikkelt je commerciële en (internationale) communicatie skills. In het werkplekleren ligt de nadruk op het administratieve verwerking en opvolging van klanten en het orders van offerte, tot facturatie en retour.
- Fase 2 | De klant staat centraal. Je leert evoluties in klanteneisen en het aankoopgedrag te analyseren. Je scherpt je commerciële en (internationale) communicatie skills aan om klantgericht te informeren, de after sales service af te handelen en de verkoop te stimuleren. In het werkplekleren wordt je takenpakket ruimer, je bent betrokken bij de after sales service en heb je frequent contact met klanten.
- Fase 3 | De nieuwe klant centraal. Op basis van je analyses van de markt, trends en klanten leer je voorstellen voor prospecten op te zetten. In het werkplekleren verruimt je takenpakket naar het ondersteunen van de externe sales en stimuleren van commerciële acties.
Vakken
Vakkentabel
Deze opleiding staat nog in de steigers. De precieze vakkentabel wordt in de loop van 2020 toegevoegd.
Voorbeeldrooster
Deze opleiding staat nog in de steigers. Een voorbeeldrooster voor fase 1 wordt in de loop van 2020 toegevoegd.
In de praktijk / Werkplekleren
De praktijk kan je enkel leren door te doen. Daarom breng je een ruime tijd van je opleiding door op de werkplek. Tijdens het werkplekleren word je begeleid door een mentor op het bedrijf en vanuit de hogeschool. Het werkplekleren neemt doorheen de opleiding in complexiteit toe zodat je groeit naar een volwaardige professional.
In de eerste fase ligt de nadruk op het administratief verwerken, opvolgen en ondersteunen van klanten, vertegenwoordigers en interne afdelingen. In de volgende fase verruimt je takenpakket en nauwer in contact komen met klanten en onderhoud je ook de after sales service. Een goede klantgerichte benadering zal hierin centraal staan. Tijdens de laatste fase ligt de focus op het ondersteunen in de werving van nieuwe klanten. Voorbereiden van het makt- en klantenonderzoek, ondersteunen en stimuleren van commerciële acties.
Ben je vandaag werkzaam in een functie die aansluit bij de opleiding of in een omgeving waar je de mogelijkheid hebt om de taken uit te voeren, dan het werkplekleren doorgaan in je eigen werkomgeving.
Persoonlijke begeleiding
Als startende student krijg je een mentor toegewezen. Hij zal jou wegwijs maken op de campus en in de opleiding, zodat je snel startklaar bent en gemotiveerd aan de slag kan! De mentor is ook jullie vertrouwenspersoon waarbij je terecht kan voor allerlei vragen.
Go International
Een semester in het buitenland studeren of je laatste werkplekperiode bij een internationaal bedrijf uitvoeren of een kortlopende buitenlandse ervaring van een week. Het is allemaal mogelijk.
Na je studie
- De job van je leven
- Verder studeren?
De job van je leven
- Commercieel medewerker binnendienst
- Verantwoordelijke klantendienst
- Sales support
Verder studeren?
Tweede graduaat (via verkort traject)
Bachelor