Marketing- en Communicatiesupport in dagonderwijs

Graduaat

Locatie: Geel -

Organiseer events, lanceer reclamecampagnes, boost marketingresultaten

  • Jij vindt communicatie, digital marketing en events interessant.  
  • Achter een bureau zitten? Niets voor jou. Jij wil afwisseling.  
  • In deze studie ontdek je de laatste marketing- en communicatietechnieken.  
  • Grafisch design, sociale media, eventorganisatie: alles komt aan bod.  
  • In je tweede jaar kies je een specialisatie: marketing of communicatie.  
  • Afgestudeerd? Dan kan je aan de slag in alle sectoren.   
  • Je kan bijvoorbeeld gaan werken als marketing- of communicatiemedewerker.  
  • Ook mogelijk: een job als performance marketeer of commercieel medewerker.  
  • In je tweede jaar loop je stage bij bedrijven.  
  • Je vindt sowieso werk. Want bedrijven zoeken continu nieuwe marketing- of communicatiecollega’s.  
  • Verder studeren? Je kan altijd nog een bachelordiploma behalen (in minder tijd dan normaal).  

Follow us!Facebook

De opleiding
in het kort
Laat je
inspireren
Scroll naar beneden voor meer info
Ria Beliën
Ria Beliën
Opleidingscoördinator
Voor al je vragen over de opleiding.
Siska D'hoore
Siska D'hoore
Zorgcoördinator
Voor al je vragen over extra zorg, faciliteiten, functiebeperkingen, statuten

Troeven

image.alt

Brede opleiding

Veel aandacht gaat naar de veranderende marktomstandigheden. Vernieuwingen onder invloed van het online gebeuren en social media worden geïntegreerd in deze opleiding.

image.alt

Praktische opleiding

Alles wordt uitvoerig geïllustreerd met praktische, bruikbare en herkenbare situaties die niet alleen aangeven wat een marketing- of communicatiemedewerker moet doen, maar ook hoe je dat het best kan doen.

image.alt

Internationale werkplekken

De opleiding geeft studenten kansen om zich professioneel te vormen en persoonlijk te groeien in een multinationale omgeving. 

Programma

  • Opbouw
  • Vakken
  • In de praktijk
  • Persoonlijke begeleiding
  • Go international
  • Alternatieve trajecten
  • Opbouw

    • Fase 1 | Je leert de sector verkennen via gastsprekers, bedrijfsbezoeken en hoorcolleges. Je leert om met een professionele houding deel te nemen aan de lessen en de bezoeken. Op het einde van fase 1 weet je wat een job binnen de marketing- en communicatiesector inhoudt en je weet in welke omstandigheden deze job wordt uitgevoerd. Je hebt voldoende inzicht in de verschillende bedrijven, de specialisaties en jezelf zodat je een keuze kan maken voor de specialisatie die het best bij je past én waarin je jezelf nog wil verdiepen. 
       
    • Fase 2 | Je kiest een afstudeerrichting. In de afstudeerrichting marketingsupport verdiep je je verder in het mede uitvoeren van een marketingplan en doe je het werkplekleren in een marketingbureau of -afdeling. In de afstudeerrichting communicatiesupport verdiep je je verder in de interne en externe bedrijfscommunicatie, het mede uitvoeren van communicatieplannen en doe je het werkplekleren in een communicatiebureau of -afdeling.
  • Vakken

    Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.

    Fase12
    Semester 1 2 3 4
    GEMEENSCHAPPELIJK
    PROFESSIONEEL HANDELEN
    Communicatievaardigheden 4 3
    Grafisch design 5
    Talentontwikkeling 3
    Internationale communicatie 6
    Office tools 4
    Rekenvaardigheden 3
    Financieel beheer 4
    MARKETING
    Inleiding marketing 4
    Marktonderzoek 4
    E-commerce 3
    COMMUNICATIE
    Sociale media 4
    Project eventorganisatie 5
    Corporate communication 3
    Fase12
    Digital marketing 3
    Marketingcommunicatie 3
    INTEGRALE PRAKTIJKLEERLIJN
    Verkenning van de sector 5
    Projecten voor het werkveld marketing 5
    Projecten voor het werkveld communicatie 5
    KEUZETRAJECT MARKETING
    Commercial skills 3
    Customer support 4
    Cases marketing 3
    Verkenning van de specialisatie marketing 7
    Projecten in het werkveld marketing 27
    KEUZETRAJECT COMMUNICATIE
    Copywriting 4
    Internationale communicatie 8
    Verkenning van de specialisatie communicatie 7
    Projecten in het werkveld communicatie 27
    Fase12
    Semester 1 2 3 4
    GEMEENSCHAPPELIJK
    PROFESSIONEEL HANDELEN
    Communicatievaardigheden 4 3
    Grafisch design 5
    Talentontwikkeling 3
    Internationale communicatie 6
    Office tools 4
    Rekenvaardigheden 3
    Financieel beheer 4
    MARKETING
    Inleiding marketing 4
    Marktonderzoek 4
    E-commerce 3
    COMMUNICATIE
    Sociale media 4
    Project eventorganisatie 5
    Corporate communication 3
    Digital marketing 3
    Marketingcommunicatie 3
    INTEGRALE PRAKTIJKLEERLIJN
    Verkenning van de sector 5
    Projecten voor het werkveld marketing 5
    Projecten voor het werkveld communicatie 5
    KEUZETRAJECT MARKETING
    Commercial skills 3
    Customer support 4
    Cases marketing 3
    Verkenning van de specialisatie marketing 7
    Projecten in het werkveld marketing 27
    KEUZETRAJECT COMMUNICATIE
    Copywriting 4
    Internationale communicatie 8
    Verkenning van de specialisatie communicatie 7
    Projecten in het werkveld communicatie 27

    Lesrooster

    Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1.

  • In de praktijk

    Werkplekleren is één van de grote troeven van de opleiding.  

    Reeds vanaf fase 1 werk je aan projecten die van eerder ’klein en eenvoudig’ evolueren naar een uitgewerkt praktijkvoorbeeld in je afstudeerproject. Door de nauwe samenwerking met lokale KMO’s en organisaties krijg je praktijkervaring mee en blijft de opleiding up-to-date. Je werkt mee aan projecten in het werkveld. 

  • Persoonlijke begeleiding

    Als startende student krijg je een mentor toegewezen. Hij zal jou wegwijs maken op de campus en in de opleiding, zodat je snel startklaar bent en gemotiveerd aan de slag kan! De mentor is ook jullie vertrouwenspersoon waarbij je terecht kan voor allerlei vragen. 

  • Go international

    Je krijg de mogelijkheid om tijdens je opleiding je horizonten te verruimen in een internationale context, via een internationaal uitwisselingsproject of werkplekleren bij een bedrijf of organisatie in het buitenland. Zuid-Afrika, Nederland, Roemenië, … 

  • Alternatieve trajecten

    Wil je werken en studeren combineren? Dan kan je de opleiding volgen in avondonderwijs

Na je studie

  • De job van je leven
  • Verder studeren

Verhalen

Alexandra volgde het graduaat Marketing- en Communicatiesupport

2022-06-22 13:13:00

'Bij Marcom kon ik al mijn creativiteit kwijt.'

Alexandra volgde het graduaat Marketing- en Communicatiesupport

Lees meer

#wearegraduaten