
Marketing- en Communicatiesupport in dagonderwijs
Graduaat (HBO5)
Organiseer events, lanceer reclamecampagnes, boost marketingresultaten
- Jij vindt communicatie, digital marketing en events interessant.
- Achter een bureau zitten? Niets voor jou. Jij wil afwisseling.
- In deze studie ontdek je de laatste marketing- en communicatietechnieken.
- Grafisch design, sociale media, eventorganisatie: alles komt aan bod.
- Al in je eerste jaar werk je aan projecten voor echte bedrijven.
- In je tweede jaar kies je een specialisatie: marketing of communicatie.
- Afgestudeerd? Dan kan je aan de slag in alle sectoren.
- Je kan bijvoorbeeld gaan werken als marketing- of communicatiemedewerker.
- Ook mogelijk: een job als marktonderzoeker of digital marketeer.
- In je tweede jaar loop je stage bij bedrijven.
- Je vindt sowieso werk. Want bedrijven zoeken continu nieuwe marketing- of communicatiecollega’s.
- Verder studeren? Je kan altijd nog een bachelordiploma behalen (in minder tijd dan normaal).



Waarom kiezen voor Marketing- en Communicatiesupport in dagonderwijs?

Brede opleiding
Veel aandacht gaat naar de veranderende marktomstandigheden. Vernieuwingen onder invloed van het online gebeuren en social media worden geïntegreerd in deze opleiding.
Programma
- Opbouw
- Vakken
- In de praktijk
- Persoonlijke begeleiding
- Go international
- Alternatieve trajecten
Opbouw
- Fase 1 | Praktijk staat centraal. Bedrijven of organisaties komen naar de campus om hun projecten voor te stellen. Zo werk je tijdens je studies aan echte projectopdrachten voor bedrijven. Je werkt mee aan het organiseren van events. Je geeft de communicatie mee vorm voor online en offline kanalen. Je werkt mee aan een marktonderzoek. Al doende leer je de nieuwste trends.
- Fase 2 | Je kiest een afstudeerrichting. In de afstudeerrichting marketingsupport verdiep je je verder in het schrijven van een marketingplan en doe je het werkplekleren in een marketingbureau of -afdeling. In de afstudeerrichting communicatiesupport verdiep je je verder in de interne en externe bedrijfscommunicatie, het schrijven van communicatieplannen en doe je het werkplekleren in een communicatiebureau of -afdeling.
- Fase 1 | Praktijk staat centraal. Bedrijven of organisaties komen naar de campus om hun projecten voor te stellen. Zo werk je tijdens je studies aan echte projectopdrachten voor bedrijven. Je werkt mee aan het organiseren van events. Je geeft de communicatie mee vorm voor online en offline kanalen. Je werkt mee aan een marktonderzoek. Al doende leer je de nieuwste trends.
Vakken
Hieronder vind je een overzicht van de vakken (onder voorbehoud van wijzigingen), met per vak het aantal studiepunten per fase. Studiepunten drukken uit hoeveel uren je gemiddeld nodig hebt om de leerstof te verwerken (incl. lessen). Reken voor 1 studiepunt ongeveer 25 à 30 uren.
- Wil je van élk vak de gedetailleerde inhoud kennen? Check dan de programmagids.
Fase 1 2 Semester 1 2 3 4 GEMEENSCHAPPELIJK Professioneel handelen Communicatievaardigheden 4 3 Grafisch design 5 Talentontwikkeling 3 Internationale communicatie 6 Office tools 4 Rekenvaardigheden 3 Financieel beheer 4 Marketing Inleiding marketing 4 Marktonderzoek 4 E-commerce 3 Communicatie Sociale media 4 Project eventorganisatie 5 Corporate communication 3 Digital marketing 3 Fase 1 2 Marketingcommunicatie 3 Integrale praktijkleerlijn Verkenning van de sector 5 Projecten voor het werkveld marketing 5 Projecten voor het werkveld communicatie 5 KEUZETRAJECT MARKETING Commercial skills 4 Customer support 4 Cases marketing 4 Marketingplanning 4 Projecten voor het werkveld marketing 5 Projecten in het werkveld marketing 27 KEUZETRAJECT COMMUNICATIE Copywriting 4 Internationale communicatie 8 Communicatieplanning 4 Projecten voor het werkveld communicatie 5 Projecten in het werkveld communicatie 27 Fase 1 2 Semester 1 2 3 4 GEMEENSCHAPPELIJK Professioneel handelen Communicatievaardigheden 4 3 Grafisch design 5 Talentontwikkeling 3 Internationale communicatie 6 Office tools 4 Rekenvaardigheden 3 Financieel beheer 4 Marketing Inleiding marketing 4 Marktonderzoek 4 E-commerce 3 Communicatie Sociale media 4 Project eventorganisatie 5 Corporate communication 3 Digital marketing 3 Marketingcommunicatie 3 Integrale praktijkleerlijn Verkenning van de sector 5 Projecten voor het werkveld marketing 5 Projecten voor het werkveld communicatie 5 KEUZETRAJECT MARKETING Commercial skills 4 Customer support 4 Cases marketing 4 Marketingplanning 4 Projecten voor het werkveld marketing 5 Projecten in het werkveld marketing 27 KEUZETRAJECT COMMUNICATIE Copywriting 4 Internationale communicatie 8 Communicatieplanning 4 Projecten voor het werkveld communicatie 5 Projecten in het werkveld communicatie 27 Lesrooster
Bekijk een voorbeeldrooster voor fase 1.
In de praktijk
Werkplekleren is één van de grote troeven van de opleiding.
Reeds vanaf fase 1 werk je aan projecten die van eerder ’klein en eenvoudig’ evolueren naar een uitgewerkt praktijkvoorbeeld in je afstudeerproject. Door de nauwe samenwerking met lokale KMO’s en organisaties krijg je praktijkervaring mee en blijft de opleiding up-to-date. Je werkt mee aan projecten in het werkveld.Persoonlijke begeleiding
Als startende student krijg je een mentor toegewezen. Hij zal jou wegwijs maken op de campus en in de opleiding, zodat je snel startklaar bent en gemotiveerd aan de slag kan! De mentor is ook jullie vertrouwenspersoon waarbij je terecht kan voor allerlei vragen.
Go international
Je krijg de mogelijkheid om tijdens je opleiding je horizonten te verruimen in een internationale context, via een internationaal uitwisselingsproject of werkplekleren bij een bedrijf of organisatie in het buitenland. Zuid-Afrika, Nederland, Roemenië, …
Alternatieve trajecten
Wil je werken en studeren combineren? Dan kan je de opleiding volgen in avondonderwijs.
Na je studie
- De job van je leven
- Verder studeren
De job van je leven
- marktonderzoeker
- vertegenwoordiger
- marketing- en communicatiemedewerker
- project- en eventmedewerker
- marketing assistant
- commercieel medewerker
- digital marketeer
- je eigen zaak opstarten
Verder studeren
Wil je graag verder studeren? Dan kun je via een verkort traject een bachelordiploma Bedrijfsmanagement - Marketing behalen.