Ga naar de hoofdinhoud
Project

Proeftuin Remote Production (REMI)

Remote Production voor mediabedrijven is dankzij technologische evoluties als cloud computing en 5G ook binnen het bereik van kleinere broadcasters, videobedrijven en aanverwanten gekomen. Met dit proeftuinproject wil Thomas More de hele keten aan bedrijven kennis laten maken met of verdere stappen helpen zetten op het vlak van remote production.

Supported by

VLAIO

Van captatie tot scherm  

Remote production is een paraplubegrip voor verschillende nieuwe technologieën die toegepast worden binnen de broadcast- en videosector. Kort zou je kunnen stellen dat remote production een nieuwe manier is om een event (studio tv-programma, sportwedstrijd, online bedrijfsevent, …) te capteren op locatie, maar waarbij de controle over de lokale AV-infrastructuur en de algemene regie zich in een centrale mediahub bevinden. Dit is echter de strikte definitie van de term.

Met deze proeftuin willen we dit (ook) opentrekken naar de preproductie (bv. collaborative remote), productie (captatie) en postproductie (bv. cloud editing) fases. Dit houdt in dat we multidisciplinair, over de bedrijven heen, moeten gaan samenwerken. Een combinatie van technologie (captatie, distributie en transmissie) én contentproductie (redactie, productie en postproductie) vormt de scope van de proeftuin.

Lagere productiekost en multiplatform distribueren   

Remote production stelt bedrijven in staat om meer content te maken aan een veel lagere productiekost en die content veel makkelijker en sneller multiplatform te distribueren. Zo bereik je dus diversere doelgroepen en krijg je meer content op meer platformen. Denk aan de captatie van een hockeymatch. Dit gebeurt nu niet wegens te hoge productiekost en te lage inkomsten vanuit de distributie. Met remote production kunnen we dit wel gaan doen, met een realistisch budget, en ook makkelijk via de cloud (OTT) gaan distribueren. Dit moet de sector wapenen tegen grote internationale mediaspelers, zoals Amazon of Netflix, die al volop inzetten op remote production en multiplatform delivery.

Volledig digitale workflow  

Remote production is de volgende stap in de transformatie naar een volledig digitale workflow inzake mediaproductie, distributie en archivering. Door over te stappen op een remote production workflow, van preproductie tot postproductie, kunnen middelen veel efficiënter worden gebruikt. Journalisten of mediaproducers moeten niet altijd meer fysiek bijeenkomen tijdens de voorbereidingsfase of voor een redactievergadering. Regisseurs of videomixers kunnen verschillende live events op hetzelfde moment remote managen. Videomonteurs of grafici kunnen samenwerken in de cloud om een videoproduct af te werken en te distribueren.

Concrete demonstratoren  

De bedoeling is om bedrijven kennis te laten maken met nieuwe cutting-edge technologie rond remote production via realistische demo-omgevingen. Dit zal een rechtstreeks gevolg hebben op hun bedrijfsstrategie en het versnellen van de adoptie van nieuwe, geavanceerde remote production technologieën. Deze proeftuin bouwt voort op binnen Thomas More aanwezige expertise en infrastructuur rond virtual production en virtual tv-studios.

Voor deze proeftuin werken we samen met bedrijven uit de hele keten: grote en kleine mediabedrijven, video captatiebedrijven, facilitaire bedrijven, technologieleveranciers, maar zeker ook organisaties en bedrijven die zich profileren als mediabedrijf door zelf opnames of videostreams ter beschikking te stellen. 

De volgende bedrijven maken deel uit van de begeleidingsgroep: BNXT League, Broadkastr, Cloudalize, Crosspoint, Cultuurconnect, DB Video, Departement Cultuur, Jeugd en Media, Diginet, DPG Media, Dzjintonik, EMG Belgium, Eurogrip, Eventronics, FlyAway, MediaMixer, Medianet Vlaanderen, NetOn.live, Painting With Light, Play Media, Proximus Media House, Riedel, Regionale Media Maatschappij, Roses Are Blue, Scanbie, Telenet, Tinkerlist, VP Media Solutions, VRT, ZendZend. 

Deze proeftuin startte in het voorjaar van 2023 met de hulp van de relancemiddelen voor de media van de Vlaamse Overheid en VLAIO. 

zigzag

Meer weten? 

Onderzoeker

Sven Hendrickx

Digitale beleving

Projectmedewerkers

Onderzoeker

Sven Hendrickx

Onderzoeker

Bruno Koninckx

Bruno Koninckx is projectleider voor praktijkgerichte onderzoeksprojecten binnen digitale innovatie en business developer.

Onderzoeker

Dries  Van Craen

Dries is onderzoeker en developer. Binnen de onderzoeksprojecten gaat zijn interesse vooral uit naar de ‘technologische kant’. Momenteel is hij betrokken bij de projecten Presence, Neuromarkering en Experience Hub.

Onderzoeker

Ruben Kimpen

Ruben Kimpen werkt reeds vijftien jaar als regisseur en (3D)graficus voor verschillende productiehuizen, architectenbureaus en bouwpromotoren. Hij volgt alle technologische ontwikkelingen rond 3D en XR op de voet. 

Onderzoeker

Thomas De Weerdt