Ga naar de hoofdinhoud

Hoe kun je het beste leren? Een batterij aan bronnen

7 september 2020

Het filmpje van Kim Dirkx, knap gemonteerd door de Universiteit van Nederland, geeft een crash-course over effectief studeren. Het is aantrekkelijk materiaal dat een plaats kan verdienen in de leren-leren-vakken die nu opgestart worden in het secundair onderwijs. Op minstens twee manieren te gebruiken:

  • Als ideale opfrisser voor leerlingen die eerder al gehoord hebben over de kracht van effectieve studeerstrategieën zoals spreiding, toetsing en afwisseling.
  • Als ideale start om nadien uitvoeriger in te gaan op de effectieve studeerstrategieën.

Er bestaat ondertussen heel wat gratis (kwaliteitsvol) materiaal dat de leraar kan gebruiken om het leren-leren te ondersteunen.

  • Hoofdstuk 12 uit ons boek Wijze Lessen behandelt hoe effectief zelfstandig leren aangeleerd kan worden.
  • De studeerklok is een tool om symbolisch een studeerproces weer te geven.
  • De leren-leren posters van de Learning Scientists
  • Leren samenvatten (als studeerstrategie): het gebruik van de Cornell-samenvatting.
  • Belangrijke vraag: waarom zou je nog leren? Een filmpje over het belang van leren in tijden van Google.
  • Een reeks met korte studeertips van de Open Universiteit, door Tim Surma en Gino Camp.

Experten

Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Begeleider professionele ontwikkeling

Karlien Tiebout

Expertise: didactiek voor het basisonderwijs, leesdidactiek

Coördinator professionalisering

Kristel Vanhoyweghen

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Gert Verbrugghen

Expertise: klasmanagement, didactiek,  leer- en studeerstrategieën

Begeleider professionele ontwikkeling

Michiel Wils

Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, vreemde talendidactiek