Ga naar de hoofdinhoud

Van ‘Ik haat lezen!’ naar ‘Mag ik nog een (luister)boek?’​

Datum

-

Prijs

€ 25.00

Locatie

Online

Inschrijven
Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema’s

Aanbod lager onderwijs

Aanbod secundair onderwijs

Taal en anderstaligheid

Inclusief onderwijs

Zorg en begeleiding

Inhoud

​​Ik haat lezen! Een veelgehoorde uitspraak bij kinderen en jongeren met leesmoeilijkheden zoals dyslexie, ongetwijfeld ook bij jou op school. En eigenlijk valt het wel te begrijpen. Zowel op school als thuis steken ze zoveel tijd en energie in iets wat voor hun leeftijdsgenoten schijnbaar vanzelf gaat. Alle aandacht gaat bovendien naar het technisch lezen, waardoor de boodschap – een prachtig verhaal of een belangrijke cursustekst – meer dan eens verloren gaat.

​​Met Daisy-luisterboeken van Luisterpuntbibliotheek breng je deze kinderen van ‘Ik haat lezen’ naar ‘Mag ik nog een (luister)boek’ en ondersteun je hen bij het lezen.  

De lezing bestaat uit twee delen: 

  1. Dyslexie 
  • Wat is het? 
  • Hoe wordt het vastgesteld?  
  • Welke hulpmiddelen zijn er en waarom zijn die belangrijk? 
  1. Luisterpuntbibliotheek en Daisy-boeken
  • Luisterpuntbibliotheek: wie zijn we? Wat doen we en voor wie?  
  • Wat zijn Daisy-boeken en wat zijn de voordelen voor kinderen met leesmoeilijkheden?  
  • Hoe ziet de collectie van Luisterpuntbibliotheek eruit? Welke boeken kan je er allemaal lenen? We geven heel wat interessante boekentips.
  • Hoe ga je praktisch aan de slag? Hoe schrijf je kinderen in? Hoe schrijf je de school in? Hoe werkt de gratis Anderslezen-app? Hoe gebruiken (zorg)leerkrachten Daisy-boeken op school? We geven verschillende voorbeelden uit de praktijk.  
  • De campagne ‘Ik haat lezen’​


Na deze nascholing kan je...

  • aan de slag met Daisy-luisterboeken en de Anderslezen-app ouders en collega’s overtuigen van de kracht van deze hulpmiddelen​ 
  • kinderen met leesmoeilijkheden leesplezier bezorgen​ 

 

Doelgroep

klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, schoolleiding, leerlingbegeleiding, CLB-medewerkers

Opmerkingen

Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. 

Spreker

Lena Mertens
Medewerker onderwijs, ​Luisterpuntbibliotheek vzw​

09:00 : 11:00
09:00 : 11:00
Van ‘Ik haat lezen!’ naar ‘Mag ik nog een (luister)boek?’​
  Ik haat lezen! Een veelgehoorde uitspraak bij kinderen en jongeren met dyslexie, ongetwijfeld ook bij jou op school. En eigenlijk valt het wel te begrijpen. Zowel op school als thuis steken ze zoveel tijd en energie in iets wat voor hun leeftijdsgenoten schijnbaar vanzelf gaat. Alle aandacht gaat bovendien naar het technisch lezen, waardoor de boodschap – een prachtig verhaal of een belangrijke cursustekst – meer dan eens verloren gaat.  Met Daisy-luisterboeken en ADIBoeken / voorleessoftware breng je kinderen met dyslexie van ‘Ik haat lezen’ naar ‘Mag ik nog een boek?’ en ondersteun je hen bij het leren. De lezing bestaat uit drie delen: Dyslexie  Wat is het? Hoe wordt het vastgesteld?  Welke hulpmiddelen zijn er en waarom zijn die belangrijk? Luisterpuntbibliotheek en Daisy-boeken Luisterpuntbibliotheek: wie zijn we? Wat doen we en voor wie? Wat zijn Daisy-boeken en wat zijn de voordelen voor kinderen met leesmoeilijkheden? Hoe ziet de collectie van Luisterpuntbibliotheek eruit? Welke boeken kan je er allemaal lenen? Hoe ga je praktisch aan de slag? Hoe schrijf je kinderen in? Hoe schrijf je de school in? Hoe werkt de gratis Anderslezen-app? De campagne ‘Ik haat lezen’  Eureka ADIBib en ADIBoeken / voorleessoftware  Wat is een ADIBoek? Wat is voorleessoftware? Welke functies maken het verschil? Waarom een computer in de klas? Hoe ga je aan de slag? Na deze nascholing kan je... aan de slag met Daisy-luisterboeken en de Anderslezen-appkinderen met leesmoeilijkheden leesplezier bezorgen​ aan de slag met ADIBoeken en voorleessoftware​ ouders en collega’s overtuigen van de kracht van deze hulpmiddelen​