Ga naar de hoofdinhoud

Bouwrevolutie 4.0 | Betonprinten

De 4e industriële revolutie is in zekere zin ook de 4de bouwrevolutie. De digitalisering in de bouwsector heeft eveneens een impact op het productieproces van een bouwbedrijf. De robotisering dringt steeds verder door en gaat gepaard met prefabricage en industrialisatie. 
Het 3D-betonprinten is hierin een disruptieve technologie die de bouwsector structureel zal veranderen. De bouwsector evolueert naar een hightech omgeving. Bovendien biedt een 3D-printer veel meer vormvrijheid aan architecten. Omdat het om een geautomatiseerd proces gaat, schieten ook de productiviteit en efficiëntie de hoogte in. Daar komt nog bij dat een 3D-printer voor veiligere en betere werkomstandigheden kan zorgen. 

Locatie

Op locatie

campus Geel

Schrijf je in
Georganiseerd door i.s.m. RTC Antwerpen
Thema

Ontwerp en Constructie

Inhoud

Het doel van dit project is tweeledig.
Enerzijds maken leerlingen kennis met de nieuwste ontwikkelingen in een geautomatiseerd productieproces zowel voor seriewerk als voor maatwerk in unieke stuks. 
Anderzijds worden leerlingen en leerkrachten betrokken bij de eerste fase van een nieuwe industriële ontwikkeling. Hoe wordt innovatie in de bouwsector aangepakt?  Hoe wordt een onderzoek naar nieuwe technologieën opgebouwd? 

Aanpak

Voorafgaand aan de workshop

De leerlingen doen eerst hun eigen onderzoekswerk. Ondersteund door het didactisch materiaal van Thomas More scannen ze internationale kennis, formuleren een concrete onderzoeksvraag en bereiden hun kritische onderzoeksvragen voor. Leerlingen kiezen om te focussen op de vereiste materiaaleigenschappen van de betonspecie, op de printtechnieken,  op nieuwe of gerecycleerde grondstoffen of in nieuwe toepassingen. 
Ze kunnen vooraf een 3D-model van een betonelement tekenen en meebrengen naar de workshop.

De workshop 

De workshop zelf bestaat uit 2 delen waarbij leerlingen eerst een prefabricatieproces bezoeken bij een partnerbedrijf en daarna naar Kamp C gaan om zelf te experimenteren met het printproces. 

Tijdens de workshop leggen ze hun vragen voor aan experten van de hogeschool en de partnerbedrijven. Ze proberen diepgang te vinden in hun onderzoek en gaan kritisch om met de informatie. Leerlingen onderzoeken en vergelijken het geautomatiseerde proces voor prefab elementen met de nieuwe printtechnieken.

Ze toetsen hun vooronderzoek aan de praktijkervaring tijdens het printen van een klein betonelement. De leerlingen kunnen hun eigen 3D-model importeren in de printsoftware en, indien mogelijk, zelf  printen. Het printproces bestaat uit meerdere stappen die de leerlingen zelf kunnen uittesten.

Na de workshop

Na de workshop koppelen ze hun bevindingen terug in de klas. Ze onderbouwen hun voorkeuren voor gewenste technieken en grondstoffen. Ze staan open voor andere standpunten en nemen een constructieve houding aan in de dialoog. 
Het didactisch materiaal van Thomas More zal hiervoor de nodige ondersteuning aan de leraar aanreiken. 

Voor wie

De workshop is vooral bedoeld voor leerlingen en leerkrachten uit:

  • finaliteit doorstroom TSO derde graad: Bouw- en houtwetenschappen
  • dubbele finaliteit TSO derde graad: Bouwtechnieken

Andere richting? Laat het ons tijdig weten zodat we kunnen nagaan of dit mogelijk is. 

Data

Dit project gaat door op donderdagen tijdens semester 2 (begin maart tot half mei).

Exacte data zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van de betonprinter. Stuur een mailtje naar stephanie.vanderhoydonck@thomasmore.be om een concrete datum af te spreken.

Deelnamevoorwaarden

  • Scholen uit andere provincies dan Antwerpen doen een aanvraag via hun provinciaal RTC-centrum. Je kan via het inschrijvingsformulier je datum al reserveren.
  • De groepsgrootte is beperkt tot 12 leerlingen
  • Meerdere klassen van dezelfde school kunnen zich inschrijven
  • De deelnemer staat zelf in voor het vervoer naar de campus van Thomas More in Geel en naar kamp C waar de betonprinter staat.
  • Deelname is gratis.

Meer info