Ga naar de hoofdinhoud

Bio-LAB op maat 

De opleiding Bachelor in de Biomedische Laboratoriumtechnologie van Thomas More organiseert op de campus te Geel in samenwerking met RTC Antwerpen het “Bio-LAB op maat” project.
Bio-LAB op maat biedt labo-activiteiten aan voor klasgroepen uit het secundair onderwijs die in de eigen school niet of moeilijk uit te voeren zijn. Deze activiteiten gaan door in de laboratoria van de hogeschool op de campus te Geel. Als leerkracht kan je kiezen uit een dag- of halve dagprogramma.
Deelname aan het Bio-LAB op maat project is volledig gratis. De begeleiding, didactische bundels, labojassen en veiligheidsbrillen worden door de hogeschool voorzien (zie verder bij praktische afspraken).

Locatie

Op locatie

campus Geel

Schrijf je in

Inschrijven voor het academiejaar 2023-2024 kan vanaf woensdag 27 september (14 uur).

Georganiseerd door i.s.m. RTC Antwerpen
Thema’s

Bio(tech), chemie en voedingsstoffen

Biotechnologie

Volzet

Voor wie

Leerlingen uit de provincie Antwerpen uit volgende richtingen:

  • Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen (finaliteit doorstroom 3e graad)
  • Biotechnologische en chemische wetenschappen (voeding en horeca, land-en tuinbouw)
  • Biotechnologische en chemische technieken (dubbele finaliteit 3e graad)
  • Chemie (tso 3e graad)
  • Farmaceutisch-technisch assistent (tso 3e graad)
  • Techniek-wetenschappen (tso 3e graad)
  • Biochemie (sense tso)

Leerlingen uit bovenstaande richtingen uit andere provincies kunnen eveneens deelnemen indien ze hiervoor bij het RTC van hun provincie een provincie overschrijdende aanvraag doen, die goedgekeurd wordt.

Aanbod

Onderstaand overzicht geeft het standaard aanbod weer van de verschillende programma’s. De groepsgrootte is beperkt tot 16 leerlingen.

Project 1: Proteomics – hele dag 

Leerlingen voeren eiwitelektroforese uit om de proteïnestructuur te bestuderen en proteïneprofielen te genereren van spieren van zowel verre als nauw verwante vissoorten. Op basis van hun resultaten vergelijken ze de profielen van de verschillende vissoorten en construeren ze cladogrammen (fylogenetische bomen). Vervolgens passen studenten western blotting technieken toe op hun eiwitgelresultaten.
In pre-lab activiteiten kunnen leerlingen met behulp van internet databases en gepubliceerde fylogenetische informatie voorspellingen doen over de genetische verwantschap van een aantal vissoorten. Hierbij gaan ze na of hun resultaten de voorspellingen ondersteunen. Dit project leidt leerlingen door de denkprocessen die komen kijken bij een wetenschappelijk onderzoek in een laboratorium.

Project 2: DNA – halve dag

Met deze workshop wordt DNA-profilering gesimuleerd. Leerlingen voeren een polymerase ketting reactie (PCR) en gelelektroforese uit in het kader van een forensisch onderzoek. Ze stellen zelf een vereenvoudigd genetisch profiel op waarbij het DNA gevonden op de crime scene (of plaats delict), vergeleken wordt met het DNA van het slachtoffer en van de mogelijke daders. 
Via PCR en agarosegelelektroforese bepalen ze welk dader-DNA-patroon identiek is aan het DNA-patroon afkomstig van de crime scene. Het experiment wordt voorafgegaan door een korte technologische toelichting over de gebruikte technieken en methodes, en dit gekaderd in een aantrekkelijk verhaal.

Doelstelling

Met dit project worden diverse doelstellingen beoogd.

Leerplan realiseren

Door het aanbieden van diverse projecten, met vaak apparatuur die niet aanwezig is op secundaire scholen, kunnen de eindtermen geformuleerd voor de diverse richtingen gerealiseerd worden. 
Kennis maken met hoogtechnologische apparatuur
Leerlingen bedienen na een uitgebreide instructie, zelf de hoogtechnologische apparatuur, waardoor de drempel naar het latere werkveld wordt verlaagd. Ook voor de leerkrachten bieden deze projecten de mogelijkheid om ervaring op te doen betreffende deze apparatuur, die dan bruikbaar kan zijn voor hun eigen lessen.

Interesse naar techniek & wetenschappen stimuleren

Bij de keuze van de onderwerpen wordt getracht zo goed mogelijk aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Door interessante onderwerpen aan te bieden en de leerlingen de experimenten volledig zelf te laten uitvoeren, wordt getracht de leerlingen hun interesse in techniek en wetenschappen aan te wakkeren.

Kennis maken met de sfeer en manier van werken op een hogeschool

Tijdens dit project maken de leerlingen kennis met de organisatie en infrastructuur van een hogeschool, evenals met de manier waarop er gewerkt wordt.

Dagindeling

  • Het dagprogramma (proteomics) start om 9.00u en eindigt omstreeks 15.30u. ’s Middags wordt een gratis lunch voorzien voor iedereen.
  • Het halve-dagprogramma (DNA) loopt van 9.00u tot 12.30u of van 12.30u tot 16.00u. 

Praktische afspraken

Zowel leerlingen als leerkrachten krijgen een bundel met alle relevant didactisch materiaal bij de uit te voeren experimenten. Deze bundels worden op de projectdag zelf ter beschikking gesteld. Indien gewenst (zie inschrijvingsformulier) kan je als leerkracht op voorhand een pdf-file krijgen zodat je de proeven al eens kan bekijken.

De begeleiding van de activiteiten wordt door hogeschooldocenten verzorgd. Van de begeleidende leerkrachten wordt verwacht dat ze de activiteiten mee opvolgen.

Labojassen en -brillen zijn ter beschikking op de hogeschool en moeten niet meegebracht worden.

Voor het vervoer van en naar Thomas More, campus Geel staat de bezoekende school zelf in. Voor wie met het openbaar vervoer wenst te komen, melden we ook even dat er een pendelbus is van De Lijn tussen het station in Geel en de campus.

Meer info

Heb je nog vragen of wil je meer info? Contacteer