Ga naar de hoofdinhoud
Project

Turbot

Hoe kunnen AI-chatbots kmo’s helpen?

Via het onderzoek ‘Turbot’ willen we Vlaamse kmo’s en organisaties wegwijs maken in de wereld van chatbots. Wat zijn de toepassingsmogelijkheden? Welke technische opties zijn er? Wat zijn de best practices? Via onder andere een 10-stappenplan willen we Vlaamse bedrijven helpen om de juiste keuzes te maken en de kans op succesvolle AI-chatbotprojecten verhogen.

Datum

Van tot

Supported by

Bekijk de projectwebsite

Waarde creëren via AI chatbots

Bij Vlaamse kmo’s en social profitorganisaties wordt alsmaar meer verwacht met minder middelen. Ze hebben daarom nood aan verbeterde bedrijfsprocessen en manieren om de beschikbare middelen - vooral de werknemers zelf - optimaal te kunnen inzetten op activiteiten die waarde creëren.

Van daaruit groeit de vraag: hoe kunnen we interne en externe repetitieve taken en processen automatiseren, zonder in te boeten aan optimale (klanten)beleving? AI-chatbots kunnen daarbij helpen.

Om de organisaties op weg te helpen ontwikkelden we:
  • een 10-stappenplan
  • een technische map
  • het Chatbot Canvas
  • een ROI-calculator
  • een implementatiegids

Doel

Via het Turbot-project willen we bedrijven en organisaties een instrument geven dat een antwoord biedt op:

  • waar en wanneer kunnen we AI-chatbots het best inzetten?
  • welke stappen zijn nodig om een AI-chatbot te implemeteren?

We hebben daarbij aandacht voor de menselijke, technische en organisatorische en businessgerelateerde aspecten van de implementatie. 

Na afloop van het project kunnen de organisaties bij de projectmedewerkers terecht voor:

  • Trendlezing / inspiratiesessie: in een klein uur lichten we de mogelijkheden van een AI-chatbot toe;
  • Interactieve workshop: een toelichting van het stappenplan inclusief cases, best practices en hands-on ervaring met het Chatbot Canvas;
  • Adviestraject op maat: samen stellen we een gepersonaliseerd stappenplan samen.

Resultaten

Via dit onderzoek ontwikkelt Thomas More een AI-chatbotimplementatiegids voor kmo’s die antwoorden biedt op volgende vragen:

  • Hoe en waar kan je als Vlaamse kmo het best AI-chatbots inzetten?
  • Welke checklist moet je doorlopen om de juiste keuzes te maken?
  • Welke AI-chatbottechnologieën zijn er? Welke zijn haalbaar en betaalbaar voor mijn kmo?
  • Wat zijn de verwachtingen en mogelijke hindernissen bij de interne en externe klanten m.b.t. AI-chatbots?
  • Hoe maak je een kosten-batenanalyse voor een AI-chatbot?
  • Hoe betrek je alle stakeholders bij jouw chatbotptoject?
  • Welk stappenplan kan je als KMO best doorlopen om een AI-chatbot te implementeren?

Het Chatbot-canvas, de implementatiegids, het 10-stappenplan, de ROI-calculator en de technische beslissingswijzers vind je op onze projectwebsite.

Projectmedewerkers

Business Developer

Sven De Clercq

Sven is als business developer, onderzoeker en docent gepassioneerd op zoek naar samenwerking rond thema’s binnen duurzaam ondernemen en digitale innovatie. Contacteer hem gerust als je wil ontdekken hoe we kunnen samenwerken.

Onderzoeker

Marijke Brants

Marijke is sinds 2020 coördinator is voor de onderzoekslijnen ‘datagedreven ondernemen’ en ‘duurzame groei’. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.

Onderzoeker

Jelle Van Camp

Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financiële haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.

Coördinator Onderzoekslijn

Lynn Houthuys

Lynn Houthuys behaalde de master Ingenieurswetenschappen Computerwetenschappen en de advanced master Artificial Intelligence, beide aan de KU Leuven. 
Sinds 2019 werkt Lynn als onderzoeker en lesgever aan Thomas More binnen het domein van Applied AI.

Onderzoeker

Steven De Hertogh

Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.

Gerelateerde onderzoekslijnen