Ga naar de hoofdinhoud

Tijdens de arbeidsongeschiktheid

Neem contact op met je medewerker/collega tijdens de afwezigheid.

Er is geen eenduidig antwoord hoe vaak je contact opneemt. Er zijn drie belangrijke schakelmomenten waarop je best actief luistert naar de persoon:

  • Neem bij het begin van de afwezigheid contact op met de persoon.
  • Behoud tijdens de afwezigheid goed contact met de persoon of met een naaste (een partner, een familielid of een goede vriend).
    • Laat de persoon zelf aan het woord.
    • Vraag de persoon om rechtstreeks contact op te nemen met de direct leidinggevende en/of met collega's.
    • Neem de tijd om te luisteren of neem op een ander moment terug contact op zodat je echt kan luisteren.
  • Bekijk vlak voor de terugkeer samen wat de persoon zelf kan en wil en wat de mogelijkheden/uitdagingen op het werk zijn.
    • Wat lukt (terug)?
    • Wat is (nog) moeilijk of niet mogelijk?
    • Wat kan ondersteunen?
    • Hoe kan de leidinggevende of een collega de persoon ondersteunen? 

💡Tip: als je niet goed weet wat er van jou verwacht wordt, dan kan je het sociaal secretariaat of de arbeidsgeneeskundige dienst contacteren. Zij kunnen je informeren en ondersteunen.

👉 Klik op een vraag en we informeren je graag verder.

Financiële impact

Wat is de financiële impact voor jou, als werkgever, als de persoon lange tijd arbeidsongeschikt is?

  • De eerste periode van de arbeidsongeschiktheid is ten laste van jou.
  • Daarna vergoedt het ziekenfonds of de arbeidsongevallenverzekeraar je medewerker.
dots