GRBAS (stem)beoordelingsinstrument GRBAS
De GRBAS is een beoordelingsinstrument om de stemkwaliteit snel in kaart te brengen.
Elke dag maken tienduizenden leerkrachten in Vlaanderen het verschil voor leerlingen met nood aan taalsteun. Dit project wil jou als leerkracht, leerlingenbegeleider of directielid concrete handvatten bieden om een wetenschappelijk onderbouwd taalintegratietraject te ontwerpen voor leerlingen die nood hebben aan taalsteun. Deze doelstelling sluit aan bij het beleidsinitiatief van de Vlaamse Gemeenschap om taalintegratie te bevorderen.Â
In 2020 gaf de Vlaams minister van Onderwijs de opdracht aan de Universiteit Antwerpen, in partnerschap met de hogescholen Odisee en Thomas More, om een onderzoek naar effectieve kenmerken van taalintegratietrajecten uit te voeren. Het onderzoek beschrijft wat werkzame kenmerken zijn van een taaltraject voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen. Naast een systematische review ontwikkelde het projectteam een praktijkgids met zes essentiële bouwstenen voor effectieve taaltrajecten.
Daarmee komen alle schoolteams gelijk aan de start.
Op www.taaltrajecten.be kan je de praktijkgids verkennen en gratis downloaden.
Bovendien kan je aan de hand van gerichte zoekfuncties (onderwijsniveau, bouwsteen) concrete voorbeelden van effectieve taaltrajecten vinden die een schoolteam op weg kunnen zetten.
Kirsten Schraeyen (PhD) is sinds 2004 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Als experte op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context, is zij lid van verschillende (inter)nationale organisaties.
Astrid is onderzoeker PhD in taal- en leesdidactiek en heeft een passie voor alles wat te maken heeft met beginnende geletterdheid en vroegtijdig lezen. Sinds '06 probeert ze actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijs