Taalstimulerend wiskundeonderwijs

Een onderwijsproject door derdejaarsstudenten Lager Onderwijs

Op vraag van onze projectpartners zijn we op zoek  gegaan naar alternatieve methoden om in de eerste graad aan kwaliteitsbewaking in wiskunde te doen. Verder merkte één van de scholen op er een grotere instroom van anderstalige leerlingen plaatsvond. Ze wilden het wiskundeniveau van de nieuwkomers in de eerste graad in kaart brengen en de rekentaal bij anderstalige leerlingen versterken. Aan de hand van het gesprek met onze opdrachtschool hebben we 2 onderzoeksvragen opgesteld. Hoofdvraag 1 omvat het verdiepen in 5 andere methoden om aan kwaliteitsbewaking in het wiskundeonderwijs te doen, om deze met voor – en nadelen te kunnen voorleggen aan onze opdrachtschool. In hoofdvraag 1 bestuderen we de anderstalige component van de LVS-toetsen wiskunde van het VCLB, om zo een beter beeld te krijgen van de moeilijkheden binnen de rekentaal. Hierop hebben we verder ingespeeld in onze deelvragen. Deelvraag 1 gaat over het taalstimulerend wiskundeonderwijs in de klas, hierbij zijn we aan de slag gegaan met de didactiek en verscheidene materialen om zo een beeld te krijgen van de betrokkenheid en het welbevinden van de anderstalige leerlingen uit de eerste graad. Voor deelvraag 2 hebben we een niveaubepalende wiskundetest (LVS-VCLB) geanalyseerd. Aan de hand van deze analyse hebben we een niet-genormeerde taalarme instaptest uitgewerkt en voorgesteld aan onze opdrachtschool. 

Kwaliteitsbewaking wiskunde

Om te voldoen aan deelvraag 1 hebben we ons verdiept in 5 andere methoden om aan kwaliteitsbewaking in wiskunde te doen. We hebben na onze eindpresentatie in de opdrachtschool in Lier een mondeling vraaggesprek gedaan. Alvorens waren de meeste vragen al beantwoord aan de hand van de presentatie die wij hebben gegeven. Enkele methoden om aan kwaliteitsbewaking binnen wiskunde te doen, zoals LVS-VCLB en CITO, waren al bekend bij de school. De paralleltoetsen met aansluitende observaties kende de school immers al bij naam, maar nog niet in detail. De laatste twee systemen die wij onderzocht hebben, Dia-toetsen en Boom Testonderwijs, waren nog onbekend voor de school. Deze systemen hebben wij verder toegelicht, zodat ze de kans kregen om een alternatief te vinden voor hun huidig systeem. Geen methode is goud waard, de klasleerkracht is expert. Hij/zij kent zijn/haar leerlingen het best en zijn/haar observaties zijn het meest waard. 

Taalstimulerend wiskundeonderwijs

Bij deelvraag 1 waarbij we aan de slag zijn gegaan met het taalstimulerend wiskundeonderwijs en de didactiek, hebben we een rekendoos ontwikkeld met hierin verscheidene rekenspelletjes. Aan de hand van de bestudeerde rekentaal binnen de handleiding (Rekensprong plus)  in de eerste graad hebben we deze spelletjes ontworpen. Voor de meting op deze deelvraag zijn we onze spelletjes gaan uittesten met anderstalige leerlingen in twee testscholen, namelijk Sint-Jozefcollege in de Pieter De Nefstraat in Turnhout en lagere school Sint-Agnes te Hoboken. Binnen deze meting hebben wij de betrokkenheid en het welbevinden van de leerlingen geobserveerd. 

Materialen

De rekendoos bestaat uit de volgende rekenspelletjes:

  • Kwister: gebaseerd op Twister.
  • Planetenjacht: gebaseerd op Monopoly.
  • Ruimterace: gebaseerd op paardenrace.
  • Memory
  • Rekentrein: zelfontworpen spel.
  • Rekenkubb: gebaseerd op Kubb.
  • Domino
  • Learningapps: QR-codes

Een bundel met informatie over taalstimulerend rekenonderwijs vol met didactische tips om binnen de klas te gebruiken.

Projectgroep & partners

Studenten

Andreas Bouwens, Mich Everaert, Yentl Mestach, Wim Proost, Jasmine Smets, Lisl Steurs, Lise Van Eyck en Bo Van Looken

Lerarenopleiders

Stien De Groof & Heidi Celis

Partnerschool

Sint-Gummaruscollege in Lier [website] en basisschool Sint-Jozef in Turnhout [website]

In beeld

LVS wiskunde LVS wiskunde LVS wiskunde LVS wiskunde
Stien De Groof
Lerarenopleider
T + 32 (0)14 74 03 61
Greet Cuyt
Verantwoordelijke Innovaties in onderwijs
T +3214740216

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken? Laat je gegevens achter.
Schrijf je in!