Een onderwijsproject door derdejaarsstudenten Lager Onderwijs | Innovaties in onderwijs
Wij hebben ons gebaseerd op een bestaand onderzoek over Scratch, uitgevoerd in het jaar 2015-2016 voor het vak IIO. Ook zijn wij gaan kijken naar de leerplandoelen Nederlands van het ZILL. Felienne Hermans uit Leiden heeft ons eveneens input gegeven. Hierdoor zijn we op de volgende onderzoeksvraag gekomen: ‘Wat zijn de effecten van geïntegreerd programmeeronderwijs op de taal- en programmeermotivatie bij lagereschoolkinderen van de tweede graad?’
Methode
We zijn ons onderzoek begonnen met een literatuurstudie. Hierna hebben we Scratchfiches gemaakt en een nulmeting afgenomen in twee scholen. Dat gebeurde in twee meertalige klassen van het Sint-Jozefscollege BSD te Turnhout en in twee eentalige klassen van 'De Parel' in Lichtaart. Vervolgens hebben we deze Scratchfiches uitgetest in de betrokken klassen. Tot slot hebben we een eindmeting uitgevoerd.
Conclusie
We kunnen concluderen dat de intrinsieke taalmotivatie in alle deelnemende klassen gestegen is. De intrinsieke programmeermotivatie steeg ook in de klassen van Lichtaart, maar niet in die van Turnhout. De reden hiervan is dat de leerlingen van Turnhout reeds erg graag met de computer aan de slag gingen. Ook na ons onderzoek was dit nog steeds het geval. Het is dus niet zo dat de leerlingen plots minder graag met de computer werken. Ook was ons opgevallen dat alle taalzwakke leerlingen in Lichtaart een stijging kende in hun intrinsieke taalmotivatie.
Materialen
- Scratchfiches begrijpend lezen
- Scratchfiches taalbeschouwing
- Handleiding leerkrachten
Projectgroep & partners
Studenten
Laurien Guldentops, Lotte Van Oosterwyck, Stien Van den Broeck en Vera Vink
Lerarenopleiders
Elena Schutjes
Partnerschool
Basisschool 'De Parel', Lichtaart [website] | Basisschool Sint-Jozefscollege BSD, Turnhout [website]