Ga naar de hoofdinhoud

Tijdens het tweede jaar van de opleiding leert de student verder de klas en de school kennen. Via een traject van twee semesters gaat de student verder verdiepen, in het derde semester (Kerntaak 3) verdiept hij zich in de ontwikkeling van de jongste kleuters, in het vierde semester (Kerntaak 4) in de ontwikkeling van de oudste kleuters. De student staat het hele jaar in dezelfde school, maar loopt dus bij twee verschillende mentoren stage (jongste kleuters en oudste kleuters).

Hieronder vindt u alle informatie m.b.t. deze stages via een video en begeleidende brief (richtlijnen).

Richtlijnen Kerntaak 3 (semester 1)

De student groeit in het tweede jaar verder in zijn rol als leraar in de school, en hij gaat deze keer op stage bij de jongste kleuters. Hij maakt kennis met de specifieke verwachtingen eigen aan een peuterklas. In de richtlijnen proberen we de student te oriënteren op concrete dingen die te maken hebben met de stage (thema's, lesvoorbereidingen, stagedagen, ...).

De stagedata voor deze stageperiode vindt u in de stagekalender.

Richtlijnen Kerntaak 4 (semester 2)

De student verdiept zich in het vierde semester in het tweede jaar in de oudste kleuter. Er staan nieuwe speerpunten centraal in dit semester (zie ook kerntaken). In deze richtlijnen maken we concreter hoe de student verder kan groeien.

Ook deze stagedata vindt u in de stagekalender.

Belangrijke documenten

In de kerntaken kunt u lezen wat u van de student mag verwachten. Deze kerntaken zijn wellicht een hulpmiddel bij het invullen van het evaluatiesjabloon dat u terugvindt in het stageportaal. Per semester verwijzen we u ook door naar de richtlijnen, daar vindt u concretere informatie terug over stagedata, begeleidingsmomenten in de hogeschool, de stagemap van de student ... 

Indien u vragen heeft over uw taak als mentor, of als er onregelmatigheden zijn (afwezigheden ...) verwijzen we u graag naar het stagevademecum.

De studenten oefenen doorheen de opleiding met nieuwe activiteiten die ze uitproberen. Via het document 'Praktijk: criteria bij activiteiten' lijsten we op welke activiteiten in de opleiding aan bod kwamen en bijgevolg door de student uitgevoerd kunnen worden in de stageklas. Per activiteit somden we een aantal criteria op waaraan de activiteit zeker moet voldoen om als kwaliteitsvol beschouwd te kunnen worden. We geven hiermee zo helder en transparant mogelijk de verwachtingen weer. Het document is zowel bedoeld voor de ankerdocent, mentor als de student en kan als leidraad dienen bij een goede en correcte beoordeling van de stages. 

Kerntaken BAKO
.pdf
Downloaden
Stagevademecum BAKO(V)
.pdf
Downloaden
Praktijk: criteria bij activiteiten
.pdf
Downloaden
Stagekalender
.pdf
Downloaden
circles

Vragen? Contacteer ons gerust!