Wie schrijft die blijft… dus het schrijven moet blijven!

interactieve online sessie

Schrijfmotoriek: mogelijkheden, moeilijkheden en beperkingen

Wat is schrijven en waarom is dit zo moeilijk? Wat zijn de deelbewegingen van de schrijfbeweging? Hoe is de correcte potloodgreep en waarom? Wie leert deze potloodgreep aan, wanneer en hoe? Hoe is de juiste schrijfhouding en –beweging en waarom? Welke voorbereiding gebeurt er best in de kleuterklas? Welke moeilijkheden zijn er bij het leren schrijven en wat is de taak van de verschillende participanten? Welke tips, oefeningen, adviezen en hulpmiddelen kunnen we geven om het schrijven te vergemakkelijken? Wanneer gebruiken we een computer en wanneer moeten we als leerkracht kinderen verwijzen voor extra hulp?

We hebben aandacht voor: proces en product, linkshandigheid, dysgrafie, omkeringen en andere schrijfmoeilijkheden. Er zal getekend en geschreven worden en we kijken kritisch naar schrijfmethodes.

Sleutelwoorden zijn: procesgericht, uniformiteit, kindvriendelijk, bewegingsvriendelijk, positiviteit, 15 gouden regels, deelvaardigheden, souplesse.

Omwille van Corona wordt dit een interactieve online sessie.

Info

  • Lesgever | Marc Litière,  psychomotorisch systeemtherapeut gespecialiseerd in psychomotorische diagnostiek en therapie bij kinderen
  • Cursuscode | 2021/ZOROK04
  • Datum | dinsdag 10 november en dinsdag 24 november 2020
  • Duur | telkens van 09.00 tot 12.00
  • Doelgroep | oudste kleuters en 1ste graad lagere school
  • Cursusgeld | € 100
Ilse Van Heddegem
Coördinator
T 015 36 92 79
Leen Hoste
Administratief medewerker
T 015 36 92 71